NORISES
>
Notikumi, problēmas, aktuālas tēmas
TĒMAS
01. jūnijā, 2010
Lasīšanai: 10 minūtes
RUBRIKA: Tuvplānā
TĒMA: Izglītība
11
11

Latvijā iespējams iegūt pamata un vidējo izglītību tālmācībā

Publicēts pirms 14 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Rīgas Tālmācības vidusskolas audzēkņi Ieva, Kristīne, Ivars un Juris ir sajūsmā par iespēju iegūt vidējo izglītību tālmācībā.

FOTO: RTV arhīvs

Latvijas Republikā Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) akreditētā mācību iestādē – Rīgas Tālmācības vidusskolā – šogad notiek vispārējās vidējās izglītības ieguve tālmācībā.

Neklātienes izglītības paveids

Latvijā tālmācība aktualizējās 20. gadsimta 90. gados. Saskaņā ar LR Izglītības likumu tālmācība tiek definēta kā neklātienes izglītības paveids.

1991. gadā pieņemtajā memorandā par tālmācības attīstīšanu Eiropā tālmācība tiek uzskatīta par vienu no efektīvākajiem līdzekļiem cilvēku izglītošanā un pārkvalificēšanā.

Kā liecina internetā pieejamā informācija, pasaulē tālmācība sāka attīstīties 19. gadsimta beigās, tomēr cilvēki savu brīvo laiku papildu zināšanu ieguvei izmantoja jau daudz agrāk. Pastāv uzskats, ka tālmācības pirmsākumi meklējami 1728. gadā, un par to liecina avīzē „Boston Gazzete” publicētais materiāls. Skolotājs Kalebs Filips (Caleb Philip) 1728. gada 20. martā piedāvā iespēju apgūt zināšanas, studiju materiālus regulāri (vienreiz nedēļā) saņemot pa pastu. Šis process tiek nodēvēts par „jauno ātrrakstīšanas jeb stenogrāfijas metodi”.

Pēc simt gadiem, 1833. gadā, līdzīga rakstura sludinājumi parādās arī zviedru avīzē „Lunds Nekoblad”. 1840. gadā tālmācību sāk izmantot arī Anglijā. Galvenie nopelni te ir Īzakam Pitmenam (Isaack Pitman). Viņa studenti tulko Bībeles fragmentus un pa pastu sūta tos koriģēšanai. Šī metode tiek kombinēta ar Svēto rakstu klātienes studijām, vēlāk tiek sagatavoti arī speciāli uzdevumi. Jaunā studiju forma kļūst par pamatu un aizsākumu Īzaka Pitmena Neklātienes koledžas izveidei.

No angļiem tālmācības tradīcijas pārņem vācieši: 1856. gadā francūzis Šarls Tusēns (Charles Toussaint) un vācietis Gustavs Langenšeids (Gustav Langenscheidt) Berlīnē izveido neklātienes skolu, kurā iespējams apgūt valodas. Amerikā tālmācības sistēmas pamatlicēja ir Anna Eliota Tiknora (Anna Eliot Ticknor), kas izveido un no 1873. līdz 1897. gadam vada t.s. mājmācības skolu. Studiju pamatā ir vēstuļu apmaiņa starp skolēniem un skolotāju, kā arī īpaši izstrādāti testi.

Pasaulē tālmācību saista ar jēdzieniem „atklāts, plaši pieejams” (angliski – open) un „lokans, elastīgs” (angliski – flexible). Kopumā to varētu raksturot kā brīvās studijas (angliski – open flexible learning), kas ietver

  • patstāvīgu zināšanu apguvi skolotāju konsultantu vadībā;
  • izglītības brīvu pieejamību visiem neatkarīgi no vecuma, izglītības, nodarbošanās vai dzīvesvietas;
  • brīvas izvēles iespējas sev vajadzīgo priekšmetu apguvē;
  • konkrētā kursa mērķiem un uzdevumiem atbilstošu, mūsdienīgu mācību metodiku un mācību līdzekļus (drukāti teksti, audio vai videoieraksti, datorprogrammas u.c.);
  • mācības sev piemērotā vietā, laikā un tempā, atgriežoties pie grūtāk izprotamām lietām.

Daudzās pasaules valstīs tālmācība iekarojusi stabilu vietu izglītības sistēmā. Piemēram, Lielbritānijas Atklātajā universitātē (Open University) tālmācībā studē apmēram 220 tūkstoši pieaugušo. Vispopulārākās ir īsās programmas vai pat tikai atsevišķu kursu (priekšmetu) studēšana, bet var iegūt arī pilnu augstāko izglītību, maģistra un doktora grādus. Pieaugušajiem, kuri dažādu apstākļu dēļ jaunībā nav varējuši iegūt izglītību, tālmācība paver šādu iespēju.

Arī kaimiņvalstī Lietuvā Ozas vidusskolā Viļņā kopš 2006. gada ar Eiropas Savienības līdzekļu atbalstu izveidota tālmācība skolēniem no 7. līdz 12. klasei.

Tālmācība un kvalitāte

Pastāv viedoklis, ka tālmācībā izglītības kvalitāte ir zemāka, un ir grūti mainīt šādu sabiedrības attieksmi un pārliecināt, ka tālmācībā iespējams iegūt tikpat labu izglītību, kā sēžot skolas solā.

Izdarot šādus secinājumus, šķiet, vispirms ir jāsaprot, ka tālmācība ir radīta ne tādēļ, lai vienkārši kopētu pedagogu vadītās mācību nodarbības, bet gan lai izmantotu informācijas tehnoloģiju priekšrocības. Turklāt pašā apmācību procesā tālmācībai ir nozīmīgas priekšrocības – viss materiāls tiek pasniegts individuāli, mācīties var jebkurā vecumā un no jebkura attāluma.

Otrkārt, tālmācība ir uz patērētāju orientēts mācību veids, kas pakļauts visiem brīvā tirgus likumiem. Lai pēc šādas preces (t.i., izglītības) būtu pieprasījums, tai neapšaubāmi ir jābūt vajadzīgai un kvalitatīvai. Latvijā šāda vajadzība nu ir radusies.

Pirmā akreditētā tālmācības vidusskola Latvijā

Par kārtējo soli augšup kopējā izglītības sistēmā tālmācību uzskata arī valsts, piešķirot Rīgas Tālmācības vidusskolai (RTV) IZM akreditāciju.

RTV izveidota, pamatojoties uz šīs skolas direktores Ilzes Kalniņas personīgo pieredzi, strādājot Biznesa vadības koledžā par projektu vadītāju un lektori. Skola ir privāta, un mācības tajā ir par maksu.

„Mūsu skolas galvenā atšķirība ir zināšanu pasniegšanas forma, proti, tālmācība. Šāda mācību forma nodrošina iespēju iegūt izglītību jebkurā pasaules valstī, jebkurā vecumā, jebkurā laikā. Tas nozīmē, ka audzēknim nav jāiet uz skolu katru dienu, bet tikai reizi mēnesī, kas arī nav obligāti. Audzēknis var mācīties jebkurā sev ērtā laikā, atbilstoši saviem hobijiem un līdzšinējam dzīves ritmam, nosakot laiku, kas ir visproduktīvākais viņa mācībām. Ja audzēknis dzīvo ārzemēs, tad viss mācību process tiek organizēts ar interneta palīdzību, arī ieskaites viņš kārto mūsu īpaši izveidotajā „RTV e-klasē”, kurā ir atrodami gan īpaši izveidoti mācību līdzekļi, gan mācību videofilmas, gan ieskaites, gan cita audzēknim būtiska informācija, kas atvieglo mācību procesu. Absolvējot šo vidusskolu, audzēknis saņem tādu pašu atestātu kā beidzot jebkuru citu vidusskolu, jo skola ir ieguvusi akreditāciju uz sešiem gadiem,” stāsta skolas direktore.

Šobrīd RTV tiek realizēta vispārizglītojošā vidējās izglītības programma, kuru apgūst 170 audzēkņi no 20 pasaules valstīm. No Īrijas šobrīd vidusskolā mācās 27 latvieši. Četrpadsmit no viņiem būs pirmo absolventu vidū skolas izlaidumā, kas notiks 19. jūnijā Melngalvju namā. Tā kā skola ir akreditēta, šīs skolas absolventi ar iegūto atestātu varēs iestāties jebkurā augstskolā.

Rīgas Tālmācības vidusskolas mērķauditorija ir jebkurš cilvēks, kurš vēl nav uzsācis vai ir pārtraucis mācības pamatskolā vai vidusskolā. I.Kalniņa ar gandarījumu atzīst, ka audzēkņi atzinīgi novērtē tālmācības priekšrocības. Ir nokomplektētas sešas mācību klases, kurās mācās gan audzēkņi no Latvijas, gan tautieši, kuri patlaban dzīvo un strādā Lielbritānijā, Īrijā, Zviedrijā, Norvēģijā, Dānijā, Somijā, Vācijā, Šveicē, Grieķijā, Skotijā, Spānija, Portugālē, Čehijā, Francijā, Itālijā, Krievijā, Japānā, Brazīlijā un ASV.

Kā jebkurā vidusskolā, arī RTV ir jākārto ieskaites un centralizētie eksāmeni. Katrā mācību priekšmetā saskaņā ar mācību stundu plānu ir noteikts obligāto ieskaišu skaits, un pēc sekmīgas obligāto ieskaišu par konkrēto mācību kursu nokārtošanas audzēknis tiek pārcelts nākamajā klasē.

Ārzemēs dzīvojošie tautieši obligātās ieskaites kārto neklātienē – ar interneta starpniecību. Interneta vietnē www.talmacibasvsk.lv audzēkņi, izmantojot katram piešķirto pieejas lietotājvārdu un paroli, ielogojas mācību vidē „RTV e-klase”, kur visos mācību priekšmetos var noskatīties ierakstītās videolekcijas klātienes grupu konsultācijas.

Mācību saturs Rīgas Tālmācības vidusskolā atbilst Vispārējās izglītības likumam un vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmetu standartiem. Izglītības programmu īstenošanā RTV izmanto Valsts izglītības satura centra apstiprināto mācību literatūru, mācību priekšmetu programmu paraugus un izglītības iestādes īpaši izveidotos tālmācības papildmateriālus, kas ietver gan testus, gan citus paškontroles uzdevumus.

Rīgas Tālmācības vidusskola piedāvā arī individuālas klātienes un neklātienes konsultācijas. Par klātienes konsultāciju norises laiku iespējams vienoties, ievērojot izglītības iestādes piedāvāto katra mācību semestra grafiku. Neklātienes konsultācijas notiek ar interneta starpniecību, izmantojot programmu Skype.

„Lielais audzēkņu skaits ir pierādījis, ka tālmācības izglītības forma ir mūsdienīga, ērta un viegli apvienojama ar darbu un privāto dzīvi. Varbūt šobrīd pamatizglītības un vidējās izglītības iegūšana tālmācībā ir jauns un novators izglītības ieguves veids, bet tuvāko piecu gadu laikā tālmācība Latvijā būs gluži ierasta mācību forma. Šo vajadzību apstiprina arī ļoti ātrais dzīves temps, kas pieprasa no cilvēka arvien jaunas kvalitātes un kompetences, kur tālmācība ir mūsdienīgs un ērts risinājums,” uzsver RTV direktore I.Kalniņa.

Ir sākusies uzņemšana 2010./2011. mācību gadam. No nākamā mācību gada skola piedāvā tālmācībā apgūt arī „Pamatizglītības otrā posma pamatizglītības tālmācības programmu (7.-9. klase) un „Vispārējās vidējās izglītības humanitārā un sociālā virziena tālmācības programmu”.

Plašāka informācija pieejama Rīgas Tālmācības vidusskolas mājaslapā www.talmacibasvsk.lv. Vairāk jautāt var, rakstot uz e-pastu: info@talmacibasvsk.lv

Labs saturs
11
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI