Labdien, mūsu daudzdzīvokļu mājas apsaimniekotāja firma paziņoja, ka ziemā mums nebūs apkures, jo mājai ir parāds. Līdz ar to ieteica veidot Biedrību. Ar ko tad jāsāk, lai veidotu šādu biedrību? Kā tiek veidota Biedrība daudzdzīvokļu mājā? Un ko tad Biedrība darīs ar šiem parādniekiem? Jo, ja jau siltums atkal būs - parādnieki atkal var dzīvot un nemaksāt. Ja šāds parāds izveidojas ar siltuma piegādātāju, tad siltuma piegādātājs parādu prasīs no Biedrības dibinātājiem? Tātad parādu nāksies maksāt tiem, kas ir godīgie maksātāji.. Vai tā? Paldies jau iepriekš.
Latvijas Nekustamā īpašuma pārvaldnieku asociācijas vadītājs Vitolds Peipiņš Jūsu jautājumu komentē šādi: „Pirmkārt, apsaimniekošanas uzņēmums ir strādājis neprofesionāli, jo nedrīkst pieļaut situāciju, ka parādu dēļ ir apdraudēts siltuma piegādes pakalpojums. No šāda apsaimniekotāja dzīvokļu īpašniekiem patiešām būtu jāatsakās. Tad rodas jautājums – kā izvēlēties labāku apsaimniekotāju? No pieredzes varu teikt – mājā nav labāka apsaimniekotāja par pašiem īpašniekiem.
Lai to varētu darīt, patiešām ir jāizveido dzīvokļu īpašnieku biedrība, jo tādējādi viņi paši var kontrolēt naudas plūsmu. Pēc biedrības nodibināšanas var būt divi tālākie risinājumi. Ja ir piemēroti cilvēku resursi – starp dzīvokļu īpašniekiem ir atbilstoši speciālisti, kas mājas pārvaldīšanai var atvēlēt arī pietiekami daudz laika, biedrība var pati uzņemties reālu mājas apsaimniekošanu, nodarboties ar šādu uzņēmējdarbību. Ja piemērotu cilvēku nav, tad biedrība var noslēgt līgumu ar komersantu – profesionālu māju apsaimniekotāju, noslēdzot apsaimniekošanas līgumu un dodot šim uzņēmumam konkrētu pasūtījumu. Galvenais labums ir tas, ka „naudas maka” turētāja šajā gadījumā ir pati biedrība, kas seko līdzi ieņēmumiem un izdevumiem, tostarp arī tam, kā apsaimniekotājs strādā ar parādniekiem.
Otrkārt, šajā gadījumā ļoti svarīgs ir līgums, kas noslēgts ar siltuma piegādātāju. Ja līgumā ir rakstīts, ka ar siltuma piegādātāju līgumu noslēdz konkrētās mājas dzīvokļu īpašnieki, pilnvarojot viņus pārstāvēt apsaimniekošanas uzņēmumu, tad parādi diemžēl pāriet iedzīvotājiem un, izveidojot dzīvokļu īpašnieku biedrību, pašiem jārisina parādu jautājums.
Ja dokumentā rakstīts, ka līgumu par pakalpojumu no vienas puses slēdz siltuma piegādātājs, bet no otras – daudzdzīvokļu mājas apsaimniekošanas uzņēmums, tad parādi jāuzņemas apsaimniekotājam. Tad par līdzšinējiem parādiem jaundibinātā biedrība neatbild, tie paliek fiksēti apsaimniekotāja grāmatvedībā, un par parādu piedzīšanu šim komersantam pašam arī jāgādā. Siltuma piegādātājs šajā gadījumā nedrīkst vērsties pret visu māju kopumā un atteikties piegādāt siltumu.”
Par to, kā izveidot dzīvokļu īpašnieku biedrību, skaidrots LV portāla rakstā „Kā izveidot dzīvokļu īpašnieku biedrību un kļūt par saimnieku savā mājā”, skaidrojumā „Dzīvokļu īpašnieki un viņu (ne)izmantotās tiesības (I) un tā turpinājumā „Dzīvokļu īpašnieki un viņu (ne)izmantotās tiesības (II)”.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!