Vai skolotāji drīkst izmantot citu vērtēšanas sistēmu (ne 10 ballu)? Piemēram, skolotājs nevienam neliks 10, jo “neviens nav perfekts”, un neliks 9, jo “uz 9 daru es”. Vai tas ir legāli? Ja ne, tad kurš likums tiek pārkāpts?
Tā kā neesat norādījis, vai jūs interesē vērtēšanas kārtība vidējās izglītības vai pamatizglītības posmā, tiek sniegta informācija par vērtēšanas kārtību abos posmos.
Skolēnu sasniegumu vērtēšanas kārtība noteikta Ministru kabineta noteikumu Nr. 747 “Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem” (turpmāk – MK 747) V sadaļā vai Ministru kabineta noteikumu Nr. 416 “Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem” (turpmāk – MK 416) IV sadaļā.
Summatīvo vērtējumu 4.–9. klasē izsaka 10 ballu skalā (10. pielikums) (MK 747 13.2.punkts). Summatīvo vērtējumu vidējās izglītības posmā izsaka 10 ballu skalā (10. pielikums) (MK 416 18. punkts).
Abu minēto noteikumu 10. pielikumā “Skolēna mācību sasniegumu vērtēšana 10 ballu skalā” noteiktās normas ir analogas. Piemēram, 3. punktā noteikts, ka skolēns iegūst vērtējumu 9 un 10 balles (teicami un izcili), ja:
3.1. ir apguvis zināšanas, izpratni un pamatprasmes mācību jomās, caurviju prasmes un spēj mācību saturu patstāvīgi izmantot jaunu zināšanu veidošanai un kompleksu problēmu risināšanai mainīgajās reālās dzīves situācijās;
3.2. prot risināt atbilstošas problēmas, pamatot un loģiski argumentēt domu, saskatīt un izskaidrot likumsakarības;
3.3. spēj atsevišķas zināšanas un prasmes sintezēt vienotā ainā, samērojot ar realitāti;
3.4. spēj patstāvīgi izteikt savu viedokli, definēt vērtējuma kritērijus, paredzēt sekas;
3.5. prot cienīt un novērtēt atšķirīgu viedokli, veicina sadarbību mācību problēmu risināšanā.
Tātad ārējais normatīvais regulējums nosaka ne tikai to, ka summatīvajam vērtējumam izmantojama 10 ballu skala, bet arī kritērijus noteikta līmeņa vērtējuma ieguvei.
No jautājumā minētā izriet, ka skolotājs izmanto 10 ballu vērtēšanas sistēmu, bet neievēro MK 747 un MK MK 416 10. pielikumā noteiktos kritērijus, tos interpretējot subjektīvi, turklāt aizvietojot ar normatīvajam regulējumam neatbilstošiem skaidrojumiem.
Ieteicams skolēnu mācību sasniegumu vērtēšanas jautājumus pārrunāt ar pedagogu un/vai par viņa rīcību informēt izglītības iestādes vadītāju. Tāpat ieteicams veikt savu mācību rezultātu vērtējuma pašpārbaudi, izmantojot MK 747 vai MK 416 10. pielikumā norādītos kritērijus.
Papildus informējam, ka šī gada 1. septembrī stāsies spēkā minēto noteikumu nākotnes redakcija. Tostarp mainīta arī 10. pielikuma redakcija, kurā pārskatāmā tabulā noteikta mācību sasniegumu vērtēšana četros snieguma līmeņos ar tiem atbilstošiem attiecīgā līmeņa kritērijiem, vērtējumiem ballēs un procentos.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!