E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 26304
Lasīšanai: 5 minūtes
TĒMA: Tieslietas
1
1
1
1

Patērētāja tiesības

Publicēts pirms gada. Izvērtē satura aktualitāti! >>
J
jautā:
16. maijā, 2022
Agnese

Labdien! Divas reizes vērsos garantijas remontā, jo datoram ir traucējumi ar BIOS (jau no paša iegādes sākuma). Trešo reizi, kad notika tā pati problēma, rakstīju iesniegumu, lai atdod naudu, bet man atteica, jo garantijas remontā nesaskata ražotāja brāķi. (Trīs reizes nodots dators garantijā ar vienu un to pašu problēmu). Kā rīkoties šādā situācijā? Vai ir likums, kurš nosaka, cik daudz reižu var labot preci ar vienu problēmu un kādā gadījumā varam saņemt naudas līdzekļus?

A
atbild:
30. maijā, 2022

Ja preces pircējs ir fiziska persona (patērētājs), tad uz noslēgto darījumu (preci) ir attiecināmas patērētāju tiesību aizsardzības normas.

Patērētāja tiesības ir pārkāptas, ja: patērētājam pārdota nedroša vai līguma noteikumiem neatbilstoša prece vai sniegts nedrošs vai līguma noteikumiem neatbilstošs pakalpojums, digitālais saturs vai digitālais pakalpojums (Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 3. panta 4. punkts). Pārdevēja un pakalpojuma sniedzēja pienākums ir nodrošināt preces un pakalpojuma atbilstību līguma noteikumiem. Preces atbilstības kritēriji noteikti likuma 14. pantā. Likuma 16. panta 1. daļa noteic, ka komercgarantija ir ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja apsolījums atmaksāt patērētājam par preci samaksāto naudas summu, apmainīt preci pret atbilstošu preci, bez atlīdzības novērst preces neatbilstību, veikt ar tās funkciju uzturēšanu saistītas darbības jebkādā veidā, ja prece neatbilst specifikācijām, vai veikt citas darbības, ja prece neatbilst komercgarantijā vai reklāmā sniegtajam aprakstam, kas ir pieejams līguma slēgšanas brīdī vai pirms līguma slēgšanas.

Jebkurš strīds, kas rodas starp patērētāju un pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju, risināms pārrunu ceļā, strīda pusēm cenšoties panākt vienošanos.

Ja strīdu starp patērētāju un pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju nav iespējams atrisināt pārrunu ceļā, patērētājs iesniedz pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam rakstveida iesniegumu, kurā norāda:

1) savu vārdu, uzvārdu, dzīvesvietas adresi un kontaktinformāciju;

2) iesnieguma iesniegšanas datumu;

3) strīda būtību, savu prasījumu un tā pamatojumu.

Saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 28. panta 1., 2. un 5. daļu:

Patērētājs, kuram pārdota vai nodota lietošanā līguma noteikumiem neatbilstoša prece, ir tiesīgs pieprasīt, lai pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs veic vienu no šādām darbībām:

1) novērš preces neatbilstību līguma noteikumiem;

2) apmaina preci pret tādu, ar kuru būtu nodrošināta atbilstība līguma noteikumiem;

3) attiecīgi samazina preces cenu;

4) atceļ līgumu un atmaksā patērētājam par preci samaksāto naudas summu.

(2) Vispirms patērētājs ir tiesīgs izvēlēties, lai pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs bez atlīdzības novērš preces neatbilstību līguma noteikumiem vai bez atlīdzības apmaina preci pret tādu, ar kuru būtu nodrošināta atbilstība līguma noteikumiem, izņemot gadījumu, kad tas nav iespējams vai ir nesamērīgi.

(5) Patērētājs ir tiesīgs pieprasīt, lai pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs samērīgi samazina preces cenu vai atceļ līgumu un atmaksā par preci samaksāto naudas summu, ja:

1) pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs saprātīgā termiņā nav novērsis preces neatbilstību līguma noteikumiem vai nav preci apmainījis pret līguma noteikumiem atbilstošu, nav ievērojis šā panta devīto un vienpadsmito daļu vai atteicies to darīt;

2) neraugoties uz pārdevēja centieniem, preču atbilstība joprojām nav nodrošināta;

3) neatbilstība ir tik nozīmīga, ka tā attaisno tūlītēju cenas samazinājumu vai līguma atcelšanu;

4) pārdevējs ir paziņojis vai no apstākļiem ir skaidri redzams, ka pārdevējs nenovērsīs preču neatbilstību vai nenodrošinās to apmaiņu saprātīgā termiņā vai neradot būtiskas neērtības patērētājam.

Likums nenosaka, cik reižu pārdevējam ir iespēja novērst preču neatbilstību, taču likums paredz veikt preces neatbilstības novēršanu saprātīgā termiņā. Ja pārdevējs jau trīs reizes nav spējis novērst preces neatbilstību un nav samainījis preci pret jaunu, tad atbilstoši līgumam jums ir tiesības pieprasīt līguma atcelšanu un samaksātās naudas summas atdošanu.

Ja pārdevējs atsakās atdot samaksāto naudu un atcelt līgumu, tad jums ir tiesības vērsties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā ar motivētu sūdzību par pārdevēja rīcību, pievienojot visus pierādījumus saistībā ar jūsu apgalvojumiem.

Labs saturs
1
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Līdz mēneša beigām iesniegt e-konsultāciju vairs nav iespējams. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas