• Vai privātās ielas īpašnieks var liegt pieeju šai ielai, norādot, ka blakus atrodas arī citi zemes gabali, pa kuriem teorētiski iespējams izveidot servitūtu līdz valstij vai pašvaldībai pieejamiem ceļiem?
  • Konkrētajā situācijā zemes gabals netiek pirkts no ielas īpašnieka, bet citas personas, tādējādi šos jautājumus nav iespējams precizēt un atrunāt, piemēram, apbūves gabala pirkuma līgumā.

    " />
    AMATU KONKURSI
    LASĪT VĒLĀK ( 3 )
    E-KONSULTĀCIJAS
    >
    visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
    TĒMAS
    Nr. 14694
    Lasīšanai: 5 minūtes
    TĒMA: Satiksme
    1
    3
    1
    3

    Vai pastāv privātās ielas

    J
    jautā:
    19. jūnijā, 2018
    Jānis

    Jautājums saistībā ar nekustamo īpašumu – zemi. Vēlos pirkt zemes gabalu mājas būvniecībai. Šobrīd arī ir izplatīta situācija, ka attīstītāji ir sadalījuši lielākus zemes gabalus mazos, kas paredzēti būvniecībai. Šajā brīdī parādās arī privātas ielas (vai nu fiziskai vai juridiskai personai piederoša zemes vienība, kas “kadastrs.lv” ir skaidri izdalīta kā iela ar ielas nosaukumu).

    Līdz ar to vēlos arī noskaidrot, kādas ir abu pušu likumiskās un juridiskās tiesības.

    1. Kādas ir manas tiesības, ja piebraucamais ceļš pie jaunā zemes gabala ir šī privātā iela? Vai tas ir uzskatāms kā servitūts un tādējādi man kā zemes īpašniekiem ir tiesības izmantot šo privāto ielu?
    2. Kādas ir šīs privātās ielas īpašnieka tiesības un pienākumi?
    3. Vai šīs ielas īpašnieks var uzlikt man kādu īres maksu par ielas izmantošanu, sūtīt rēķinus par remontdarbiem, seguma tīrīšanu ziemā u. tml.? Ja jā, vai ir kādi likumiski ierobežojumi samaksai, kas tiek pieprasīta, vai ielas īpašnieks var pieprasīt kaut vai tūkstoti, piecus tūkstošus EUR gadā?
    4. Vai privātās ielas īpašnieks drīkst bloķēt šo ielu (savu īpašumu), piemēram, ar barjeru, kur caurlaides izsniedz tikai "savējiem", kas ir samaksājuši?
    5. Vai privātās ielas īpašnieks var liegt pieeju šai ielai, norādot, ka blakus atrodas arī citi zemes gabali, pa kuriem teorētiski iespējams izveidot servitūtu līdz valstij vai pašvaldībai pieejamiem ceļiem?

    Konkrētajā situācijā zemes gabals netiek pirkts no ielas īpašnieka, bet citas personas, tādējādi šos jautājumus nav iespējams precizēt un atrunāt, piemēram, apbūves gabala pirkuma līgumā.

    A
    atbild:
    25. jūnijā, 2018
    Latvijas Zvērinātu advokātu kolēģija
    Jānis Muižnieks, zvērināts advokāts

    Jautājuma autors, iegādājoties zemes gabalu, saskata iespējamo problēmu tajā apstāklī, ka viņam piekļūšana pie sava īpašuma varētu būt apgrūtināta sakarā ar to, ka piebraucamais ceļš pie jaunā zemes gabala ir privātā iela, ar no tā izrietošajām sekām par tiesībām šo “privāto ielu” lietot, iespējamo lietošanas maksu, ierobežojumiem, uzturēšanu u. tml.

    Līdz ar to kā priekšnoteikums atbildes sniegšanai ir noskaidrojama jautājuma autora lietotā jēdziena “privātā iela” juridiskā daba.

    Likums “Par autoceļiem” nosaka sekojošo:

    Likuma 2. panta 4. daļa nosaka, ka iela ir transportlīdzekļu satiksmei paredzēta inženierbūve pilsētas teritorijā, un šā paša panta 5. daļa precizē, ka autoceļiem ārpus pilsētas robežām apdzīvotās vietās var piešķirt nosaukumu “iela”, bet tas nemaina autoceļa piederību un tiesisko statusu.

    Tātad, ja kādai braucamai daļa ārpus pilsētas robežām apdzīvotā vietā ir piešķirts nosaukums “iela”, šī braucamā daļa juridiski nav iela, bet gan tikai braucamā daļa.

    Pilsētu ielas saskaņā ar šā likuma 1. panta 2. daļu ir attiecīgo pašvaldību iestāžu pārziņā, un to uzturēšanas un lietošanas kārtību nosaka šīs iestādes, t.i., attiecīgās pašvaldības.

    Likuma “Par autoceļiem” 3. panta 1.daļa nosaka autoceļu iedalījumu pēc to nozīmes: 1) valsts autoceļi; 2) pašvaldības ceļi; 3) komersantu ceļi un 4) mājas ceļi.

    Šā likuma 3. panta 11. daļa nosaka, ka šā likuma izpratnē ar terminu "komersantu ceļi" saprotami arī ceļi, kas pieder uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām) kā tiesību subjektiem, kā arī citām privāto tiesību juridiskajām personām.

    Likuma “Par autoceļiem” 4. panta 3. daļa paredz, ka pašvaldību un komersantu ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, kā arī māju ceļi ir attiecīgo pašvaldību, komersantu vai fizisko personu īpašums.

    Likuma “Par autoceļiem” 6. panta 4. daļa pieļauj, ka maksu var ņemt par tādu autoceļu lietošanu, kas izbūvēti par privātiem līdzekļiem. Šādos gadījumos maksu nosaka autoceļa īpašnieks.

    Atbilstoši “Ceļu satiksmes likuma” 1. panta 1) apakšpunkta regulējumam ceļa īpašnieks ir valsts, pašvaldība, fiziskā vai juridiskā persona, kurai attiecīgais ceļš pieder uz īpašuma tiesību pamata.

    Ministru kabineta 2014. gada 14. oktobra noteikumi Nr. 633 “Autoceļu un ielu būvnoteikumi” nosaka procedūras jautājumus, kas attiecas uz ceļu un ielu būvniecību, tostarp arī to pieņemšanu ekspluatācijā. Ceļš vai iela ir uzbūvēta tiesiski tikai tad, ja ir ievēroti un izpildīti norādītie Ministru kabineta noteikumi, pretējā gadījumā uzskatāms, ka būvniecība ir notikusi nelikumīgi.

    Līdz ar to ir izdarāms secinājums, ka normatīvais regulējums nepieļauj “privātās ielas” esamību un jautājuma autoram būtu nepieciešams attiecīgajā pašvaldībā noskaidrot viņu interesējošos jautājumus.

    Labs saturs
    3
    Pievienot komentāru
    Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
    Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
    vai
    UZDOT JAUTĀJUMU
    Līdz mēneša beigām iesniegt e-konsultāciju vairs nav iespējams. Vairāk par e-konsultāciju sniegšanu
    Iepazīsti e-konsultācijas
    LIETOTĀJU IEVĒRĪBAI
    Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot LV portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk
    PIEKRĪTU