Galvenie sankciju 19. kārtas elementi
- Sašķidrinātās dabasgāzes (LNG) importa aizliegums
Jaunā sankciju kārta noteic Krievijas izcelsmes (vai no Krievijas eksportētas) sašķidrinātās dabasgāzes pirkšanas, importa un pārvešanas aizliegumu no 2027. gada 1. janvāra.
- Maksājumu instrumentu izsniegšanas aizliegums
Ar jauno sankciju kārtu ES aizliegta maksājumu instrumentu izsniegšana Krievijas valstspiederīgajiem vai fiziskām personām, kas uzturas Krievijā, vai jebkurai juridiskai personai, vienībai vai struktūrai, kas iedibināta Krievijā.
- Potenciāls, kura attīstība var sekmēt Krievijas militārās spējas, – SEZ aizliegums
Apzinoties potenciālos riskus, kādus jaunu uzņēmumu piesaiste speciālās ekonomiskās zonās jeb SEZ var radīt, ar jauno sankciju kārtu tiek aizliegta jebkāda veida iesaiste uzņēmumu, kas atrodas atsevišķos Krievijas SEZ, īpašumtiesību struktūrās, t.sk. dibināt kopuzņēmumus, kā arī slēgt jebkāda veida līgumus ar šādiem uzņēmumiem.
- Par pakalpojumu sniegšanu ir jāsaņem kompetentās iestādes atļauja
Par tādu pakalpojumu sniegšanu, kas nav aizliegta, Krievijas varas iestādēm, būs obligāti nepieciešams saņemt dalībvalsts kompetentās iestādes atļauju.
- Mērķētajās finanšu sankcijās noteiktas jaunas definīcijas terminiem: “īpašumā” un “kontrolē”
Augstākminēto terminu definēšana stiprinās tiesisko noteiktību un vienotu praksi ES dalībvalstīs. Līdz šim ES iestādes vadlīniju formā skaidroja šos terminus. Tagad termini iestrādāti regulās un kļūst juridiski saistoši. Būtiski uzsvērt, ka regulā iestrādātās definīcijas atbilst ES iestāžu iepriekš skaidrotajām definīcijām, tādēļ terminu piemērošanas prakse paliks nemainīga.
ES sankciju saraksti papildināti ar:
- 45 juridiskām personām, kas atbalsta Krievijas aizsardzības un drošības sektoru, t.sk. trešo valstu juridiskas personas;
- astoņām kredītiestādēm ar kurām ir aizliegts iesaistīties jebkādos darījumos;
- 116 “ēnu flotes” kuģiem vai kuģošanas līdzekļiem;
- četrām bankām, kas ārpus Krievijas izmanto Krievijas Centrālās bankas SPFS, kurus izveidojusi Krievijas Centrālā banka;
- sešām finanšu iestādēm, kas sniedz kriptoaktīvu pakalpojumus;
- 11 speciālajām ekonomiskām zonām (SEZ), kurās nav atļauts būt par līdzdalībnieku, dibināt jaunu kopuzņēmumu, vienību vai struktūru, kā arī slēgt preču pirkumu vai pakalpojumu līgumus ar juridisku personu, kas ir reģistrēta kāda no sarakstā iekļautajām SEZ;
- vienu kriptoaktīvu.
19. sankciju kārtas ietekme uz Baltkrieviju
Lai izvairītos no iespējama sankciju apiešanas riska caur Baltkrieviju, liela daļa jauno ierobežojumu attiecināmi arī uz Baltkrieviju. Papildus noteikti ierobežojumi, kas saistīti ar datoru programmatūras izstrādes, uzstādīšanas un uzturēšanas pakalpojumu sniegšanu.
Detalizētāks apkopojums par 19. sankciju kārtu ir pieejams e-pasta pielikumā.
Par jauno sankciju kārtu plašāka informācija (angļu valodā) pieejama ES Oficiālajā Vēstnesī.
Lai palīdzētu uzņēmējiem izstrādāt un ieviest pasākumu kopumu jeb iekšējo kontroles sistēmu (IKS) sankciju risku mazināšanai un pārvaldīšanai darījumos ar komersantiem paaugstināta sankciju riska valstīs, FID publicējis vadlīnijas “Sankciju risku pārvaldīšana darījumos ar paaugstināta riska valstīm”.
FID tīmekļvietnē pieejamie sankciju saraksti un cita noderīga informācija.
Kopš 2024. gada aprīļa FID ir nacionālā kompetentā institūcija sankciju izpildes jautājumos Latvijā.