Rail Baltica projekta būvniecības posmā Latvijā vietējie uzņēmēji aizvien aktīvāk iesaistās starptautiskajā piegādes ķēdē. Saskaņā ar ERB Rail apkopoto statistiku līdz šim kā potenciālie sadarbības partneri apzināti 425 uzņēmumi. No tiem iepirkumu platformā, kurā ERB Rail reģistrē darījumu partnerus, reģistrējušies 222 uzņēmumi, tostarp 85 % jeb 189 no Latvijas.
Iepirkumu platforma darbojas pēc līdzīgiem principiem kā Elektronisko iepirkumu sistēma, nodrošinot caurskatāmu un konkurētspējīgu vidi nākotnes iepirkumiem. Tajā uzņēmumi var pieteikties dalībai iepirkumos par ERB Rail nepieciešamajiem darbiem un pakalpojumiem. Lielāks uzsvars ir uz tādām jomām kā zemes darbi, cauruļvadu izbūve, ceļu būve, būvniecības konsultāciju pakalpojumi, monolītie betonēšanas darbi, metāla konstrukcijas, dzelzsbetona konstrukciju piegāde u.c.
“Vietējo piegādātāju iesaiste nav tikai mūsu stratēģisks mērķis – tā ir praktiska nepieciešamība, lai Rail Baltica būvniecība noritētu efektīvi, savlaicīgi un ar spēcīgu vietējo atbalstu,” uzsver Endijs Svifts (Andy Swift), ERB Rail projekta un būvniecības direktors. “Mēs ļoti augstu vērtējam vietējo uzņēmēju atsaucību un profesionalitāti. Tieši viņi būs tie, kas projekta gaitā nodrošinās Rail Baltica iekļaušanos Latvijas ekonomikā.”
Liela daļa reģistrēto uzņēmumu pārstāv tādas nozares kā inženiertīklu izbūve, ceļu būve, būvmateriālu ražošana un piegāde, inerto materiālu karjeri, kā arī transporta pakalpojumi. Tas būtiski stiprina projekta jaudu ar vietējām zināšanām, resursiem un loģistikas iespējām.
“Rail Baltica ir ilgtermiņa iespēja vietējiem uzņēmumiem kļūt par daļu no Eiropas mēroga infrastruktūras tīkla,” uzsver Endijs Svifts. “Reģionos redzam lielu interesi – mūsu uzdevums ir palīdzēt šo interesi pārvērst konkrētā sadarbībā.”
Lai veicinātu sadarbību, ERB Rail regulāri tiekas ar uzņēmējiem reģionos. Martā Iecavā notika informatīvs pasākums, kurā vietējie uzņēmēji tikās ar Rail Baltica pamattrases būvnieka pārstāvjiem, uzzinot par sadarbības iespējām un praktiskajiem soļiem, lai iesaistītos projektā.
Savukārt jūnija sākumā Bauskas uzņēmēju konsultatīvās padomes sēdē ar Rail Baltica projekta aktualitātēm un iespējamiem sadarbības modeļiem tika iepazīstināti Bauskas uzņēmēji. Līdz šim no Bauskas novada iepirkumu platformā ir reģistrējušies deviņi uzņēmumi, bet vēl aptuveni 30 uzņēmēju ir apzināti kā potenciālie sadarbības partneri.
Arī 27. augustā, Rail Baltica informatīvajā dienā Iecavā, ERB Rail izpelnījās vietējo uzņēmēju interesi, kuri vēlējās uzzināt par iespējām iesaistīties projekta piegādātāju lokā.
ERB Rail piegādātāju un apakšuzņēmēju iepirkumu direktors Dereks Džons Klulo (Derek John Clulow) norāda, cik būtiski ir nodrošināt vietējiem uzņēmumiem vairāk informācijas par būvniekam nepieciešamo: “Arī pasūtījumi 50 līdz 100 tūkstošu eiro apmērā, kas sadalīti vairāku gadu garumā, vietējiem uzņēmumiem ir būtiski. Mums ir svarīgi šīs iespējas skaidrāk reklamēt, nepaļaujoties tikai uz mutvārdu informāciju, lai uzņēmēji varētu savlaicīgi plānot un sagatavoties dalībai projektā.”
ERB Rail iepirkumu direktors vietējos uzņēmējus aicina būt pacietīgus: “Tuvāko mēnešu laikā plānojam sniegt lielāku skaidrību par to, kādi pakalpojumi, darbi un aprīkojums mums būs nepieciešams tuvāko divu līdz trīs gadu laikā – sākot no tērauda konstrukcijām, dzelzsbetona un zemes darbiem līdz tehnikai, celtņiem, veidņu sistēmām un citiem profesionālajiem pakalpojumiem būvniecības sfērā. Jo vairāk šīs informācijas būs vietējiem uzņēmumiem, jo spēcīgāka un konkurētspējīgāka kļūs mūsu piegādes ķēde.”
Par būvniecības ģenerāluzņēmēju ERB Rail
Starptautiskais kopuzņēmums E.R.B. Rail JV PS (ERB Rail) ir reģistrēts Latvijā, un to izveidojuši trīs Eiropas nozīmīgākie inženiertehniskie un būvniecības uzņēmumi ceļu, dzelzceļa, tērauda konstrukciju un lielu betona konstrukciju būvdarbu jomā: Eiffage Génie Civil SAS (Francija), Budimex S.A. (Polija) un Rizzani de Eccher S.p.A. (Itālija). ERB Rail līgumu par pamattrases būvniecību ir sācis realizēt 2024. gada 8. janvārī.
Šī projekta finansējumu 81–85 % robežās nodrošina ES infrastruktūras savienošanas instruments, bet atlikušo daļu – Latvijas valsts budžeta līdzekļi. ES atbalsta saņēmējs un projekta īstenotājs ir Satiksmes ministrija.
Par sabiedrību ar ierobežotu atbildību Eiropas Dzelzceļa līnijas
Eiropas Dzelzceļa līnijas ir projekta Rail Baltica nacionālais ieviesējs Latvijā. Eiropas Dzelzceļa līnijas veic Rail Baltica projekta realizāciju Latvijā atbilstoši noslēgtajiem finansēšanas līgumiem starp CINEA (European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency), kas ir Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūra, un RB Rail AS, kas ir Igaunijas, Latvijas un Lietuvas kopuzņēmums, kuru Baltijas valstis pilnvaro parakstīt finansēšanas līgumus un kurš atbild par Rail Baltica projekta horizontālo, tas ir, kopīgo, aktivitāšu īstenošanu.