Kopā aptaujā piedalījās 54 piegādātāji no dažādām pārtikas nozarēm, tomēr visplašāk pārstāvētas bija piena produktu, gaļas un gaļas izstrādājumu, augļu, ogu un dārzeņu, kā arī graudaugu un miltu produktu nozares. Aptaujas rezultāti liecina, ka lielākā daļa respondentu (83%) ir piederīgi vismaz vienai no piegādātāju intereses pārstāvošajām asociācijām vai biedrībām, kas liecina par augstu asociāciju un biedrību organizētību un, iespējams, to pieaugošo nozīmi piegādātāju interešu aizstāvībā.
Salīdzinot ar iepriekšējo gadu, ievērojami pieaudzis piegādātāju informētības līmenis par Negodīgas tirdzniecības prakses aizlieguma likuma (turpmāk – NTPAL) regulējumu. Piemēram, ja pērn tikai 49% piegādātāju bija zināms pie kā vērsties, ja tie saskaras ar NTP, tad šogad 85% no respondentiem zināja, ka NTPAL izpildi un uzraudzību veic KP.
Tāpat aptaujas rezultāti parāda pozitīvu tendenci attiecībā uz respondentu pārliecību, vai NTPAL aizsargā piegādātājus no negodīgas tirdzniecības prakses no ekonomiski spēcīgāka pircēja. Kaut arī joprojām trešdaļa piegādātāju (33%) nejūtas pietiekami aizsargāti pret pircēju negodīgo rīcību, pagājušā gada aptaujā šādu atbildi bija snieguši ievērojami vairāk (47%) respondentu.
Savukārt, sniedzot atbildi uz jautājumu par piegādātāju pieredzi, sadarbojoties ar pircējiem 2024. gadā, 37% respondentu norādījuši, ka viņi ir pakļauti negodīgai tirdzniecības praksei, īpaši sadarbībā ar mazumtirdzniecības uzņēmumiem. Būtiski mazāks skaits (17%) respondentu ir vērsuši uzmanību uz problēmām sadarbībā ar vairumtirgotājiem un starpniecības uzņēmumiem.
Visbiežāk piegādātāji ir norādījuši uz tādām sadarbības problēmām ar pircējiem kā vienpusēja līgumu grozīšana un zemākās cenas nodrošināšanas prasība, kā arī pasūtījumu atcelšana mazāk nekā 30 dienas pirms izpildes un kavēti norēķini, īpaši par ātrbojīgām precēm.
Tā kā šogad vērojams samazinājums respondentu skaitā, kas ir bijuši pakļauti NTP, ir iespējams secināt, ka KP īstenotās noteiktās tirgus uzraudzības, tām sekojošie brīdinājumu un priekšlikumi, kā arī izglītošanas pasākumi ir devuši zināmu efektu, jo daļa no pircējiem, kam piemīt tirgus vara, ir pielāgojuši sadarbības nosacījumus ar piegādātājiem.
Ņemot vērā aptaujas rezultātus, KP plāno vēl aktīvāk risināt ar NTP saistītās problēmas, gan stiprinot sadarbību ar nozares asociācijām, lai uzlabotu uzticamību un veicinātu kolektīvu interešu aizstāvību, gan veicot regulāras izglītojošas aktivitātes. KP arī turpinās nodrošināt individuālas konsultācijas piegādātājiem, lai sniegtu praktiskus padomus un atbalstu negodīgas prakses gadījumā, kā arī pastiprinātu uzmanību veltīs NTP uzraudzības funkcijai, uzturot regulāru dialogu ar nozari, veicot tirgus uzraudzības un padziļinātas izpētes.
KP pateicas visiem tirdzniecības ķēdes dalībniekiem par aptaujā sniegto informāciju. Aktīva iesaiste KP veiktajās aptaujās ir uzņēmēju iespēja līdzdarboties labākas konkurences vides veidošanā, jo KP uzdevums ir ne vien pārkāpumu atklāšana, bet arī konkurencei labvēlīgas vides veicināšana, t.sk., informējot un aicinot atbildīgās institūcijas pilnveidot nozaru regulējumu. Vienlaikus piegādātāji tiek aicināti sniegt viedokļus un ierosinājumus par nepieciešamajām izmaiņām normatīvajā regulējumā, kā arī informēt par iespējamiem pārkāpumiem, negaidot KP gadskārtējo aptauju.