DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 4 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Izglītība

Izraudzīti pieci vidusskolēni, kas Ēnu dienā iepazīsies ar Latvijas zinātnieku darbu CERN, Šveicē

Ir izraudzīti pieci vidusskolēni, kuri šogad Ēnu dienā, 2.–4. aprīlī dosies uz Šveici, lai ēnotu Latvijas zinātniekus – fiziķus un inženierus –, kuri strādā Eiropas Kodolpētījumu centrā (CERN). Zinātnieki izsaka lielu pateicību visiem pieteikumu iesniedzējiem par ļoti pārdomātajām un radošajām motivācijas vēstulēm un ieinteresētību STEM (science, technology, engineering and mathematics) jomās. Latvijā Ēnu diena notiks 4. aprīlī, un potenciālās ēnas vēl līdz pat marta beigām var pieteikties iepazīt savu izraudzīto ēnu devēju darbu, reģistrējoties portālā enudiena.lv.

Uz CERN dosies Liepājas Oskara Kalpaka vidusskolas 12. klases skolniece Anna Bēta, Siguldas Valsts ģimnāzijas 11. klases skolniece Evita Mārtinsone, Rīgas Juglas vidusskolas 12. klases skolnieks Kristaps Felkers, Bauskas Valsts ģimnāzijas 11. klases skolniece Kristīne Ella Slaidiņa un Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Inženierzinātņu vidusskolas 12. klases skolnieks Pēteris Teodors Skrastiņš.

Anna Bēta ēnos RTU un Latvijas Universitātes (LU) doktorantūras programmas «Daļiņu fizika un paātrinātāju tehnoloģijas» studenti Daci Osīti. Dace strādā CERN CMS (Compact Muon Solenoid) eksperimentā. Ikdienā viņa daudz izmanto programmēšanas prasmes, lai veiktu datu analīzi saistībā ar elementārdaļiņām – top kvarkiem. Evita Mārtinsone ēnos minētās LU un RTU doktorantūras programmas studenti un CERN-MEDICIS (Medical Isotopes Collected from ISolde) eksperimenta darbinieci Patrīciju Kalniņu. CERN. Viņas ikdienas darbs ir saistīts ar radioaktīvām vielām, kuras iespējams izmantot medicīnā, lai ārstētu onkoloģiskas slimības.

Kristaps Felkers ēnos RTU Daļiņu fizikas un paātrinātāju tehnoloģiju institūta direktoru Kārli Dreimani. Viņš CERN vada Latvijas zinātnieku grupu, kas veic pētniecību CMS eksperimentā. CMS ir viens no četriem lielajiem fizikas eksperimentiem, kas atrodas uz Lielā hadronu paātrinātāja (LHC) – vislielākās zinātniskās iekārtas pasaulē. CMS darbojas ap 6000 cilvēku no gandrīz 60 valstīm, un nozīmīgu lomu tajā ieņem arī Latvijas zinātnieku grupa, kas veic top kvarka, Higsa bozona un Standartmodeļa vektoru bozonu mērījumus, kā arī strādā pie jaunas daļiņu detektēšanas sistēmas – MIP Timing Detector (MTD) – izstrādes.

Savukārt Kristīne Ella Slaidiņa ēnos RTU vadošo pētnieku Andri Ratku, kura pienākums ir koordinēt Latvijas paātrinātāju grupas darbu CERN starptautiskajos projektos I.FAST un HITRIplus, kuru mērķis ir radīt jaunas paātrinātāju tehnoloģijas, lai attīstītu biofizikas un medicīnas pētījumus vēža ārstēšanā ar smago jonu terapiju. Toties Pēteris Teodors Skrastiņš ēnos RTU pētnieku Gunti Pikuru, kurš ir pirmais doktora grāda ieguvējs, kas savu promocijas darbu ir izstrādājis CERN. Guntis strādā ar aditīvās ražošanas tehnoloģijām un pēta, kā tās izmantojamas paātrinātāju izgatavošanā.

Zinātnieki ir gandarīti, ka Latvijā ir daudz jauniešu, kuri savu nākotni vēlas saistīt ar eksaktajām un dabaszinātnēm. Tas dod cerību, ka Latvijā veidojas jauna paaudze, kas varēs turpināt Latvijas zinātnieku darbu CERN.

CERN jau 70 gadus ir pasaulē vadošais zinātniskais centrs, kurā notiek globāli nozīmīgi zinātnes atklājumi – ir radīts pasaules interneta tīmeklis (world wide web – www) un pierādīta Higsa bozona eksistence.

Labs saturs
Pievienot komentāru

Zinātne un zināšanas kā valsts vērtība

Publikāciju ciklā par zinātni Latvijā, LV portāls dod vārdu zinātniekiem, lai diskutētu par pētniecības jomām un sabiedrībā mazāk zināmiem sasniegumiem, un to, kā zinātnes attīstība var veicināt valsts izaugsmi un labklājību.

Viens no demokrātiskas un turīgas valsts stūrakmeņiem ir izglītoti iedzīvotāji un zinātnes sasniegumi. Attīstītās valstis stratēģiski investē pētniecībā un zinātnē, lai stimulētu inovācijās balstītas ekonomikas izaugsmi. “Uz papīra” tas ir atzīts arī Latvijā. Piemēram, kā viena no prioritātēm Latvijas Nacionālās attīstības plānā 2021.–2027. gadam ir uzsvērta “zinātne sabiedrības attīstībai, tautsaimniecības izaugsmei un drošībai”.

Turpat arī akcentēts: “Zināšanas un kvalitatīva, iekļaujoša un mūsdienīga izglītība ir stipras valsts pamats.” “Zināšanu sabiedrība ir aktīva sabiedrība”, kurai piemīt “nepieciešamās līdzdalības prasmes un spējas aizstāvēt savas tiesiskās intereses”. “Medijpratība un kritiskā domāšana ir labākā Latvijas aizsardzība pret hibrīdiem apdraudējumiem.”

 

 

Realitātē Latvijā zinātnē ticis ieguldīts nepietiekami, lai nodrošinātu “nacionālās attīstības mērķu sasniegšanai nepieciešamo zināšanu apjomu un to pārnesi izglītībā un nozarēs”. Pašreizējais finansējums zinātnei – 0,7% no IKP – joprojām ir tālu no vidējā rādītāja Eiropas Savienībā (2,3%).

Tomēr ne mazāk svarīgs ir jautājums –, vai zinātne un zināšanas Latvijas sabiedrībā ir vērtība?

Nesen veiktā pētījuma “Zinātnes patēriņa un līdzdalības izpēte” rezultāti liecina, ka vairumam sabiedrības nav skaidrs, kā zinātnes attīstība var veicināt valsts labklājību un mazināt nabadzību. Tikai 21% sabiedrības vispār spēj nosaukt kādu Latvijas zinātnieku un tikai 20% ir informēti par kādu Latvijas zinātnieku sasniegumu.


LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI