DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
11. februārī, 2025
Lasīšanai: 4 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Satiksme

Valdība atbalsta “Rail Baltica” pieteikumu dzelzceļa radiosakaru tīkla izveidei

Valdība 11. februārī iepazinās ar Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto informatīvo ziņojumu par “Rail Baltica” projekta Latvijas prioritārajām aktivitātēm Baltijas valstu pieteikumā EISI-Digitalizācija projektu uzsaukumam un atbalstīja pieteikuma iesniegšanu līdz 2025. gada 13. februārim.

Programmas EISI-Digitalizācija mērķis ir uzlabot Eiropas digitālās savienojamības infrastruktūru un pieejamību Eiropas Transport tīklā (TEN-T). Tā ir daļa no Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta, kas līdz šim ir galvenais Rail Baltica projekta līdzfinansējuma avots.

Lai nodrošinātu “Rail Baltica” infrastruktūrai dzelzceļa radiosakaru tīklu, kas atbilst Eiropas dzelzceļa satiksmes vadības sistēmai FRMCS (Future Railway Mobile Communication System), Latvija piesakās finansējumam pasīvās infrastruktūras izveidei “Rail Baltica” pamatlīnijas dienvidu posmā. Pieteikumā iekļauta radiosakaru pārklājuma modelēšana, kā arī 15 radio torņu tehnisko projektu izstrāde un būvniecība.

Papildus prioritārajām aktivitātēm tiek pieteikts Latvijas daļas finansējums projekta ieviešanas atbalsta pasākumiem, ko īstenos kopuzņēmums RB Rail AS un Satiksmes ministrija. Plānots, ka tehnisko projektu izstrāde un būvniecības darbi tiks veikti Rail Baltica kontroles, vadības un signalizācijas apakšsistēmas projektēšana un būvniecība līguma (CCS Design & Build) ietvaros.

EISI-Digitalizācija projektu uzsaukums tika izsludināts 2024. gada rudenī. Projekta uzsaukumā tiek pieteiktas Latvijas aktivitātes, kas izpilda Eiropas Komisijas izvirzītos kritērijus. Pieteiktās aktivitātes ir būtiskas gan projektam kopumā, gan konkrēti Latvijai, jo ietver pasīvās infrastruktūras izbūvi, kas prioritāri tiks izmantota dzelzceļa satiksmes vadības (FRMCS) ieviešanai, kā arī ļaus nodrošināt 5G tīkla izveidi Eiropas Transporta tīklā (TEN-T). Uzsaukumā savā starpā konkurēs plašs projektu loks un projektus vērtēs pēc to nozīmības Eiropas līmenī un gatavības pakāpes. Līdzšinējā prakse rāda, ka viena pieteikuma ietvaros var tikt atbalstītas visas vai tikai daļa no pieteiktajām aktivitātēm.

Pieteikto aktivitāšu apstiprināšanas gadījumā Latvijai būs jāievēro līdzfinansēšanas princips, kas ir obligāts Eiropas Savienības finansējuma daļas saņemšanas priekšnosacījums. Saskaņā ar uzsaukuma nosacījumiem ES finansējuma atbalsta intensitāte ir no 30 līdz 50 procentiem. Baltijas valstu pieteikums tiek pieteikts ar 50 procentu atbalsta intensitāti, pamatojoties uz projekta būtisko pārrobežu tvērumu.

Plānots, ka iesniegtie projekti tiks izvērtēti līdz 2025. gada vasarai. Pēc EK lēmuma paziņošanas par atbalstu piešķiršanu izvēlētiem projektiem, 2025. gada oktobrī tiks noslēgts finansēšanas līgums. Par pieejamo finansējumu un precīzām valsts budžeta saistībām SM informēs atsevišķi.  

Papildu informācija

EISI – Digitalizācija veicina Eiropas digitālās savienojamības infrastruktūras attīstību un ir daļa no Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta. Laikposmā no 2021. līdz 2027. gadam tas paredz investīcijas Eiropas digitālajos, transporta un enerģētikas tīklos, kuru kopējā vērtība sasniedz 33,7 miljardus eiro.

Eiropas savienojamības infrastruktūras uzlabošana ir būtiska, lai sasniegtu Eiropas 2030. gada Digitālās desmitgades mērķus.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI