Korporatīvās ilgtspējas un atbildības institūta organizētajā Ilgtspējas indeksa novērtējumā VAS “Latvijas dzelzceļš” piedalās kopš 2011. gada, koncerna meitu sabiedrības indeksam pievienojošās pakāpeniski turpmākajos gados, ik gadu uzrādot labu sniegumu.
Šogad šim novērtējumam vairāku LDz koncerna uzņēmumi iesniedza kopīgu pieteikumu un VAS “Latvijas dzelzceļš” vērtējumā piedaloties kopā ar SIA “LDZ ritošā sastāva serviss un SIA “LDZ apsardze”, šogad ir izdevies sasniegt augsto platīna kategorijas novērtējumu. Līdzvērtīgi augstu vērtējumu šogad Ilgtspējas indeksā ir saņēmis arī uzņēmums SIA “LDZ CARGO”.
Ilgtspējas indekss ir stratēģisks vadības instruments, kura pamatā ir starptautiski atzīta metodoloģija. Tas palīdz Latvijas uzņēmumiem diagnosticēt savas darbības ilgtspēju un korporatīvās atbildības līmeni.
2024. gada decembrī tika izziņoti arī Starptautiskās dzelzceļu savienības (International union of railways - UIC) dzelzceļa ilgtspējas indeksa (Rail Sustainability Index – RSI) rezultāti par “Latvijas dzelzceļa” 2023. gada sniegumu.
Dzelzceļa ilgtspējas indekss ir vērtēšanas sistēma un tiešsaistes rīks, kas izstrādāts pasaules dzelzceļa nozares kopienai ar mērķi demonstrēt dzelzceļa ieguldījumu Apvienoto Nāciju Organizācijas (ANO) Ilgtspējīgas attīstības mērķu sasniegšanā. Izvēlētie galvenie darbības rādītāji nodrošina UIC dalībniekiem standartizētu sistēmu, kas ļauj veikt salīdzinošo novērtēšanu un dalīties ar labo praksi.
Indeksa rezultāti liecina, ka LDz ieguldījums 2023.gadā ANO ilgtspējīgas attīstības mērķu sasniegšanā, salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu, ir pieaudzis un pārsniedz dzelzceļa nozares uzņēmumu vidējos rezultātus. Plašāk par Rail Sustainability Index šeit: https://uic.org/sustainability/article/rail-sustainability-index-project.
Gan Ilgtspējas indeksa platīna kategorijas novērtējums, gan UIC dzelzceļa ilgtspējas indeksa pozitīvais rezultāts nav nejaušība. Tas panākts, veicot dažādas ilgtspējas snieguma uzlabojošas aktivitātes, tostarp, 2023. gadā LDz uzsāka uzņēmuma radītās oglekļa (CO2) nospieduma jeb siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisiju aprēķināšanu. Tāpat uzlabots uzņēmuma datu ieguves un apstrādes process, sniedzot iespēju dzelzceļa ilgtspējas indeksā atspoguļot veiktās darbības, piemēram, ziņot par uzņēmuma darbībā patērēto enerģiju no atjaunojamajiem resursiem. 2023. gadā tika atjaunināts arī iekšējais investīciju plānošanas regulējums, lai iekļautu ES Taksonomijas novērtējumu, kas ietver arī infrastruktūras projektu klimata riska novērtējumu.