DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
17. decembrī, 2024
Lasīšanai: 5 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Ekonomika

LBAS ceļ trauksmi par plānotajiem grozījumiem Publisko iepirkumu likumā 

Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība (LBAS) iebilst pret piedāvāto Publisko iepirkumu likuma (PIL) 51.panta septītās daļas jauno redakciju, jo tā izslēdz atsauci uz koplīgumu kā īpašu sociālo kritēriju piegādātāja izvēlē. 

PIL 51.panta septītā daļa līdz šim bija vienīgais labās prakses elements likumā, kas sniedza motivējošo faktoru slēgt koplīgumu. Svarīgi, ka šis motivējošais faktors ir formulēts kā pasūtītāja tiesība nevis pienākums, un tas ir tikai izšķirošs kritērijs, ja divi pretendenti ir līdzvērtīgi, nevis kritērijs, bez kura dalība konkursā nav iespējama. Līdz ar to LBAS ir neizpratne, kāpēc ir nepieciešams dzēst ārā no PIL vienīgo koplīgumu slēgšanas motivējošo faktoru, kurš turklāt ir izteikts brīvprātīga formā.  

LBAS uzsver, ka nodokļu maksātāju naudai jābūt piešķirtai sociāli atbildīgiem uzņēmumiem, kuri rūpējas ne tikai par pelņu, bet par uzņēmuma, tā darbinieku  sociālo labklājību, kā arī uzņēmuma darbības sociālo ietekmi sabiedrībā. Vienlaikus PIL esošā redakcija neietver nekādas priekšrocības uzņēmumiem, kuri ir sociāli atbildīgi un kuriem, piemēram, ir noslēgts koplīgums. Līdz ar to PIL faktiski nostāda uzņēmumus, kuriem ir noslēgts koplīgums, konkurētspējas ziņā neizdevīgākā pozīcijā.  

Visbeidzot LBAS brīdina, ka PIL 51.panta septītās daļas dzēšana ir pretrunā Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 19. oktobra direktīvas (ES) 2022/2041 par adekvātām minimālajām algām Eiropas Savienībā mērķiem un potenciāli var nozīmēt pārkāpumu direktīvas ieviešanā. Direktīvas (ES) 2022/2041 9.pants paredz, ka dalībvalstis veic atbilstīgus pasākumus, lai nodrošinātu, ka, piešķirot un izpildot publiskā iepirkuma vai koncesijas līgumus, ekonomikas dalībnieki un to apakšuzņēmēji sociālo un darba tiesību jomā attiecībā uz algām, tiesībām apvienoties organizācijās un koplīguma sarunām par algu noteikšanu pilda piemērojamos pienākumus, kuri noteikti ES tiesību aktos, valsts tiesību aktos, koplīgumos vai starptautisko sociālo un darba tiesību noteikumos. Direktīvas (ES) 2022/2041 9.pantu ES likumdevējs ietvēra direktīvā ar mērķi atbalstīt publiskā iepirkuma izmantošanu, lai veicinātu darba koplīgumu slēgšanu  un, piešķirot un izpildot publisko iepirkumu līgumus, nodrošināt atbilstību likumos un koplīgumos noteiktajām algām. 

LBAS uzskata, ka piedāvātā redakcija neveicina sociālo kritēriju ievērošanu publiskajos iepirkumos un neveicina koplīgumu pārrunas Latvijā, jo, ņemot vērā esošo izpratnes trūkumu par koplīgumu pārrunām, caur citiem PIL 51.panta minētajiem kritērijiem, to starpā kvalitāti un sociālo aizsardzību, nevar skaidri izlasīt iespēju noteikti koplīgumu kā izvēles kritēriju, bet arī norāda uz direktīvā (ES) 2022/2041 noteikto pienākumu nepildīšanu, par ko potenciāli var iestāties pārkāpuma procedūra [plašāk pilnu iebildumu skatīt: https://tapportals.mk.gov.lv/reviews/resolutions/11451772-b9b3-420d-b0b5-160ed26e0625 ]. 

Papildus LBAS vērš uzmanību, ka darba koplīgumi nav tikai juridisks dokuments, bet arī sociālās partnerības instruments, kas uzlabo uzņēmuma un darbinieku savstarpējās attiecības. Darba devēji, kuri noslēguši koplīgumus, apliecina atbildību pret saviem darbiniekiem un sabiedrību, kas veicina stabilu, uzticamu un konkurētspējīgu uzņēmējdarbību. Ar koplīgumiem tiek nodrošināts, ka atalgojuma un labumu sistēmas ir skaidras un pārskatāmas, uzņēmumi, kuros noslēgti darba koplīgumi iegūst labāku reputāciju sabiedrībā un darba tirgū. Ir vispār zināms, ka uzņēmumos, kuros ir noslēgti darba koplīgumi nav ēnu ekonomikas un ir būtiski mazāk darba tiesību pārkāpumu, līdz ar to šādi uzņēmēji augstāk kotējas sociālās korporatīvās atbildības indeksos. Svarīgi ņemt vērā, ka darba koplīgumi palīdz preventīvi risināt darba strīdus, jo tie nosaka skaidras vienošanās par strīdīgiem jautājumiem, piemēram, darba slodzi, virsstundu apmaksu vai izmaiņām darba nosacījumos. 

Publiskie iepirkumi ir būtisks instruments valsts politikā, lai veicinātu sociāli atbildīgu uzņēmējdarbību. Valsts līmenī ir būtiski uzstādīt augstus sociālās atbildības standartus, kas veicina godīgu konkurenci, darba apstākļu uzlabošanu un cilvēktiesību ievērošanu, tāpēc LBAS aicina Valsts sekretāru sanāksmē ņemt vērā LBAS izteiktos iebildumus un saglabāt PIL 51.panta septītajā daļā šobrīd noteikto izšķirošā piedāvājuma izvēles kritērija piemēru attiecībā uz prasību par piegādātāja dalību nacionāla līmeņa arodbiedrībā un koplīguma noslēgšanu. 

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI