Mākslinieku Niklāvu Strunki (1894–1966) draugi dažkārt dēvēja par “itāli”. Starpkaru periodā viņš Itāliju apmeklējis divas reizes, aizrautīgi iemīlot šīs zemes krāsas, cilvēkus, dabu, arhitektūru un tur nodzīvojot vairākus mēnešus.
Pirmoreiz Strunke Itālijā ieradās 1923. gada rudenī un uzturējās tur līdz 1925. gada vasaras vidum. Ziemu viņš pavadīja galvenokārt Romā un vasaru Kapri, mazliet apceļojot arī citas Itālijas pilsētas. Par saviem iespaidiem, piemēram, Romā Niklāvs Strunke laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” rakstīja: “Iebraucot Romā liekas, ka Roma nav galvaspilsēta, bet lieliska vasaras atpūtas rezidence. Izejot jau no stacijas, apbur grandiozās strūklu akas ar graciozi slaido, mierīgo ūdens šalti. (..) Romas naktīs dominē debesis, kuru dzidri tumšais zilums ir mīksts kā samts, un tik dziļi izjūtams, ka viss cits pazūd. (..) Romu redzēt var tikai tas, kas viņu zina, kas viņā dzīvo; jo ilgāk viņā dzīvo, jo vairāk viņa ievelk sevī. Tā ir, laikam, vienīgā pilsēta pasaulē, kas nav vienkārši pilsēta, bet it kā kāda dzīva būtne, dzīvs priekšmets, dzīvs elements, kas nepadodas klasifikācijai, bet kurā var iemīlēties un kas paliek tuvs.”
Otrreiz uz Itāliju Niklāvs Strunke aizbrauca 1926. gada maijā un palika līdz nākamā gada sākumam. Šai ceļojumā viņš ilgāk uzturējās Florencē un apceļoja Toskānas apkārtni. Abu braucienu laikā viņš daudz strādāja. Līdzās pasūtījumu darbiem kā, piemēram, grāmatu ilustrācijām, kuri ceļoja atpakaļ uz Latviju un nodrošināja nelielus ienākumus, Strunke azartiski dokumentēja Itālijas ainavu iespaidus, īpaši iedvesmojoties pilsētu arhitektūras vienkāršībā, ģeometriskumā, sastingušajā vitalitātē. Tie lielākoties bija neliela izmēra akvareļi, guašas gleznojumi, sēpijas mazgājumi, tušas, zīmuļa un sangīnas zīmējumi vai jauktu tehniku autordarbi.
Neliels ieskats šai Niklāva Strunkes “Itālijas vizuālajā dienasgrāmatā” būs redzams izstādē “Niklāvs Strunke. Itālijas ainavas” Gaišajā salonā Jāņa Akuratera muzejā. Ar dažiem Itālijas skatiem Strunke dažkārt papildināja arī vēstules draugiem. Izstādē eksponēti daži paraugi arī no šāda veida mākslinieka darbiem. Divas Niklāva Strunkes zīmētās Itālijas ainavas ir arī Jāņa Akuratera kolekcijā. Zināms, ka vienu no tām Jānim Akurateram pārvedis kāds no Florences pārbraucis ekskursants. Savukārt, kā tieši Akuraters ieguvis otru – ainavu ar Fjezoles katedrāles zvanu torni – nav zināms.
Akuratera muzejā izstādē – veltījumā mākslinieka 130. jubilejas gadam apskatāmi Niklāva Strunkes darbi no Latvijas Nacionālā mākslas muzeja un Latvijas Nacionālā rakstniecības muzeja kolekcijām.