DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
14. oktobrī, 2024
Lasīšanai: 4 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Izglītība
1
1

2025. gada 1. septembrī Izglītības un zinātnes ministrija plāno ieviest jaunu finansēšanas modeli “Programma skolā” 

Pirmdien, 14. oktobrī Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) iepazīstināja par plānotajām izmaiņām pedagogu atalgojuma finansēšanas sistēmā, ieviešot jauno “Programma skolā” modeli. Jaunais modelis tiks ieviests no 2025. gada 1. septembra, un tā mērķis ir nodrošināt taisnīgāku pedagogu atalgojumu un uzlabot izglītības kvalitāti visā Latvijā, neatkarīgi no reģionālajām demogrāfijas atšķirībām. 

Modelis “Programma skolā” jeb “Nauda seko programmai” nomainīs pašreizējo kārtību “Nauda seko skolēnam”. “Programma skolā” nodrošinās taisnīgāku un konkurētspējīgāku darba samaksu visiem pedagogiem neatkarīgi no skolas atrašanās vietas vai skolēnu skaita tajā, kas daudzviet demogrāfisku apstākļu dēļ ir negatīvs un neprognozējami mainīgs, kas negatīvi atsaucas uz mērķdotāciju, kā rezultātā samazinās pedagogu atalgojums. Šī apstākļa dēļ pašvaldības ir aktīvi strādājušas pie skolu tīkla sakārtošanas, kas veidojis labvēlīgus priekšnosacījumus jaunā modeļa ieviešanai. 

Jaunais modelis “Programma skolā” nodrošinās finansējumu pilnvērtīgai izglītības programmas īstenošanai, t. sk. mācību plāna nodrošināšanai, atbalsta personālam un administrācijai. Finansējuma aprēķinā tiek ņemts vērā  skolēnu skaits klasē, t.i., ļoti maza klase (5-8 skolēni), maza klase (9-16 skolēni), vidēja klase (17-24 skolēni) un liela klase (25 vai vairāk skolēnu). Līdz ar to finansējums tiks nodrošināts katrai izglītības iestādei programmas nodrošināšanai, kas ļaus sakārtot izglītības sistēmu, piesaistot papildu finansējumu.  

Jaunais modelis nodrošinās finanšu prognozējamību gan pedagogiem, gan skolu direktoriem, nodrošinot arī lielāku skolu darba un finanšu plānošanas autonomiju, kā arī sistēmas stabilitāti. Līdz ar jauno modeli tiks novirzīts arī papildu finansējums skolu atbalsta personālam, piemēram, skolas psihologam, speciālajam pedagogam, pedagoga palīgam u.c. 

Jaunais finansēšanas modelis piedāvās vairākas priekšrocības skolēniem un viņu vecākiem, piemēram, skolēniem visā Latvijā būs pieejama augstākas kvalitātes izglītība neatkarīgi no viņu dzīvesvietas, ko būs iespējams nodrošināt ar  augstvērtīgāku izglītības piedāvājumu visās skolās, neatkarīgi  no demogrāfiskās situācijas konkrētā pašvaldībā. Tiks nodrošināti papildu resursi skolēnu individuālo vajadzību atbalstam. 

Jaunais modelis ir daļa no plašākas stratēģijas Latvijas izglītības sistēmas modernizēšanai, ietverot tajā arī metodisko atbalstu pedagogiem, izglītības kvalitātes monitoringu, latviešu valodas stiprināšanu u.c. aktivitātes. Gadījumā, ja esošā finansēšanas kārtība netiks mainīta, vietās ar negatīviem demogrāfijas rādītājiem skolotāju atalgojums arī turpmāk samazināsies, kas ir pretrunā ar Izglītības un zinātnes izglītības ministrijas politiku. 

Kā jau ticis informēts, sākot no 2025. gada 1.janvāra, pedagogiem zemākā algas likme tiks palielināta par 2,6%. 

Izglītības un zinātnes ministrija turpinās cieši sadarboties ar pašvaldībām, sociālajiem partneriem un izglītības iestādēm, lai nodrošinātu vienmērīgu pāreju uz jauno finansēšanas modeli. Jaunais modelis ir svarīgs solis, lai modernizētu Latvijas izglītības sistēmu un paaugstinātu mācību kvalitāti visā valstī.  

Labs saturs
1
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI