DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
16. septembrī, 2024
Lasīšanai: 3 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Ekonomika

Četrās lielajās pilsētās 18% pasažierkilometru veic, pārvietojoties ilgtspējīgi

Četru Latvijas pilsētu – Rīgas, Jelgavas, Liepājas un Daugavpils – funkcionālajās teritorijās1 ilgtspējīga pārvietošanās 2021. gadā sasniedza 18 % no pasažierkilometru2 apjoma, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) 2021. gadā veiktās iedzīvotāju aptaujas dati. Ilgtspējīga pārvietošanās iekļauj sabiedrisko transportu, pārvietošanos ar kājām, velosipēdu, kā arī ar koplietošanas automašīnām un elektriskajiem mikromobilitātes līdzekļiem.

Pēc pasažierkilometru apjoma šajās Latvijas pilsētās dominē pārvietošanās ar automašīnu (76,2 % 2017. gadā un 81,6 % 2021. gadā). Salīdzinot 2017. un 2021. gadu, pieaugusi pārvietošanās ar kājām (5,7 % 2017. gadā un 6,8 % 2021. gadā), kas ir labvēlīgi gan iedzīvotāju kopējam veselības stāvoklim, gan ietekmei uz pilsētu vidi.

Pandēmijas laikā samazinājās gan sabiedriskā transporta īpatsvars (15,4 % 2017. gadā un 9,1% 2021. gadā), gan velosipēdu izmantošana (1,5 % 2017  gadā un 1,4 % 2021. gadā), toties parādījās jauni pārvietošanās veidi, kā koplietošanas auto un elektriskie mikromobilitātes līdzekļi (mazāk par 1 % no pasažierkilometriem).

2021. gadā ar automašīnu Rīgas, Jelgavas, Liepājas un Daugavpils funkcionālajās teritorijās vidēji dienā mērots 31,1 km, bet ar sabiedrisko transportu 15,8 km. Ar kājām un velosipēdu 2021. gadā vidēji dienā mēroti 3,2 km un 11,5 km.

Pasažierkilometri pēc transporta veida Rīgas, Jelgavas, Liepājas un Daugavpils funkcionālajās teritorijās 2017. un 2021. gadā (<100 km)
(%)

 

2017. gads

2021. gads

Ar vieglo automobili

76,20

81,62

Ar sabiedrisko transportu

15,38

9,12

Ar kājām

5,74

6,81

Ar velosipēdu

1,58

1,43

Cits

1,10

1,02

Skatīt OSP datubāzē

Mobilitātes nedēļa ik gadu tiek rīkota kā Eiropas Komisijas izpratnes veidošanas kampaņa par ilgtspējīgu pilsētu mobilitāti ar mērķi veicināt sabiedrības paradumu izmaiņas par labu aktīvajai mobilitātei, sabiedriskajam transportam un citiem ilgtspējīgiem mobilitātes veidiem un transporta risinājumiem.

Ar katru gadu kampaņā piedaloties arvien vairāk pilsētām, kampaņa tiek plaši atzīta par ilgtspējīgas pilsētu mobilitātes virzītājspēku Eiropā un ārpus tās. Šogad tā norisināsies no 16. līdz 22. septembrim.

2017. un 2021. gadā CSP izlases veidā aptaujāja Latvijas iedzīvotājus par viņu pārvietošanās paradumiem un izmantotajiem transporta veidiem.

1 Saskaņā ar OECD un ES kopīgo definīciju funkcionālā pilsētu teritorija sastāv no blīvi apdzīvotas pilsētas un tās apkārtējās teritorijas (svārstmigrācijas zonas), kuras darba tirgus ir lielā mērā integrēts ar pilsētu. 2021. gadā šīs teritorijas iekļāva Rīgu, Jelgavu, Liepāju un Daugavpili.

2 Pasažierkilometri (pkm) ir mērvienība, kas atspoguļo pasažieru pārvadāšanu ar konkrētu transporta veidu, reizinot mērotos kilometrus ar kopējo pasažieru skaitu automobilī vai konkrētajā pārvietošanās veidā.

 

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI