Lai nebūtu pārpratumu - joprojām atbalstām un uz valdību prioritāri virzīsim scenāriju, kur Rīga būtu savienota jau pirmajā Rail Baltica ieviešanas kārtā.
Rīgu caurbraucošas pamatlīnijas izveide jau 1.kārtā ir tehniski un finansiāli mazticama, tomēr mūsu rekomendācija būs vismaz vienu no stacijām savienot jau 1.kārtā - vai nu RIX no rietumiem (veidojot Misa-RIX savienojumu), vai arī RCS no austrumiem (veidojot Upeslejas-RCS savienojumu). Jebkādas interpretācijas par to, ka Satiksmes ministrija atsakās no Rīgas savienošanas jau 1.kārtā ir faktoloģiski nekorektas.
Vienlaikus labi apzināmies mūsu pašreizējo rocību un garantēti pieejamo finansējumu. Tajā pašā laikā uzskatām, ka abas Rīgas starptautiskās stacijas nedrīkst atstāt puspabeigtas. Tāpēc esam atraduši veidu, kā izmantot jau pieejamos Eiropas fondus, lai pēc iespējas ātrāk padarītu šīs stacijas lietojamas pasažieriem, savienotu tās ar esošā platuma (1520mm) pagaidu dzelzceļa līniju un ļautu pasažieriem vēl pirms Eiropas platuma sliežu izbūves Rīgā ar jaunajiem Škoda elektrovilcieniem nokļūt lidostā.
Savukārt Rail Baltica ietvaros pašreiz jau pieejamais finansējums ļaus mums realizēt apjomīgus būvdarbus dienvidu iecirkņos Lietuvas virzienā, lai pēc iespējas ātrāk mūs tuvinātu savienojumam ar Eiropu.
Krietni lielāka skaidrība par potenciālo ES finansējumu mums būs nākamgad, kad noritēs sarunas par ES daudzgadu budžetu 2028.-2034.gada periodam. Tad arī varēsim precīzāk plānot, ko varam atļauties. Tāpēc rosinām šobrīd darīt loģiskās lietas, kas pēc iespējas ātrāk ļautu mums izmantot jaunizveidoto dzelzceļa infrastruktūru, un saglabājam izvēles opcijas atbilstoši nākotnes finansējumam.
Detalizētāk par visu - nākamnedēļ preses konferencē ar nozares profesionāļiem.