Zemgales apgabaltiesa 2023. gada 6. aprīlī bija apmierinājusi bijušā vienas no jaunizveidotajām pašvaldībām domes izpilddirektora prasību par darba līguma uzteikuma atzīšanu par spēkā neesošu, atjaunošanu darbā un vidējās izpeļņas par darba piespiedu kavējuma laiku piedziņu. Spriedumā tiesa secināja, ka atbildētāja sešu apvienoto pašvaldību izpilddirektoru izvērtēšanu nav veikusi atbilstoši Darba likuma 108. panta prasībām un tāpēc apmierināja prasību.
Senāts minēto spriedumu atcēla, jo secināja, ka darba tiesisko attiecību izbeigšanos šajā gadījumā noteic likums kopsakarā ar pašvaldības atbildētājas domes lēmumu par konkursā uzvarējušā kandidāta iecelšanu izpilddirektora amatā, nevis Darba likuma regulējums par uzteikumu.
Senāts skaidroja, ka saskaņā ar Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma pārejas noteikumiem attiecībā uz lielākās jaunizveidotajā pašvaldībā iekļautās pašvaldības izpilddirektoru izņēmuma kārtā paredzēts konkrēts darba tiesisko attiecību izbeigšanas pamats (apstāklis, kura iestāšanās pati par sevi izbeidz darba tiesiskās attiecības) – jaunizveidotās pašvaldības domes pieņemts lēmums par izpilddirektora iecelšanu amatā.
Tādējādi speciālās tiesību normas ierobežo Darba likumā noteiktās darba tiesisko attiecību izbeigšanas kārtības, kas ir vispārīga, piemērošanu.
Senāts arī norādīja, ka tas vien, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas izstrādātajā metodikā atrodama norāde uz Darba likuma regulējumu saistībā ar jaunizveidotajā pašvaldībā iekļauto pašvaldību izpilddirektoru izvērtējumu veikšanu, vai Valsts darba inspekcija domes rīcībā ir saskatījusi Darba likuma noteikumu pārkāpumu, nenozīmē, ka administratīvi teritoriālās reformas īstenošanas rezultātā veiktas izpilddirektora darba tiesisko attiecību izbeigšanas procesā piemērojams Darba likuma regulējums. Minētā metodika ir iekšējs normatīvs akts, kas privātpersonām nepiešķir tiesības un neuzliek pienākumu pašvaldībai.
Senāta spriedums. Lieta Nr. SKC-733/2023 (C73536622)