Diskusiju tiešraidē ikviens interesents varēs vērot šeit: https://www.facebook.com/events/1265224410546978?ref=newsfeed
Šogad tiesībsargs ir nolēmis padziļinātāk pievērsties dzimumu līdztiesības aspektam. Par dzimumu līdztiesību Latvijā pēdējā laikā tiek runāts aizvien vairāk. Daudzi būs pamanījuši uzmundrinošas afišas par sieviešu un vīriešu vienlīdzīgām iespējām darba tirgū. Pagājušā gada nogalē labdarības akcijā “Dod Pieci” izskanēja vardarbības tēma ģimenē. Vienlaikus nākas secināt, ka sabiedrībā joprojām valda dažādi ar dzimumu lomām saistīti stereotipi, kas atspoguļojas, piemēram, reklāmās.
Daudzviet uz būvmateriālu veikalu vai autoremontdarbnīcu, riepu servisu un pat medicīnas iestāžu reklāmām joprojām pozē atkailinātas sievietes, kurām ar attiecīgo biznesu nav nekāda sakara. Sievietes reklamē ar mājsaimniecību saistītus piederumus vai elektrotehniku. Tāpat sieviete attēlota kā mājsaimniece, seksa objekts. Iespējams, ka reklāmu veidotāju mērķis nav bijis kādu aizskart, bet tikai ir izvēlēts vieglākais ceļš, kas uzrunā sabiedrībā iesakņojušos priekšstatus. Tomēr šeit saskatāms dzimumu līdztiesības principu pārkāpums. Taču, vai normatīvais regulējums ļauj uz šādām reklāmām reaģēt?
Tāpēc vēlamies debatēt ar nozares profesionāļiem, politikas veidotājiem, nevalstiskajām organizācijām un cilvēktiesību ekspertiem par reklāmām, kurās saskatāmi aizspriedumi, stereotipiskas dzimumu lomas un seksisms. Kur vērsties, ja pamanām šādas reklāmas? Vai esošais tiesiskais regulējums ļauj reaģēt uz šāda veida reklāmām (aizliegt, piemērot sodu). Vai arī tiesiskajā regulējumā būtu, kas maināms?
Informācijai
Reklāmas likumā noteikts, ka reklāmā aizliegts paust diskrimināciju pret cilvēku viņa rases, ādas krāsas, dzimuma, vecuma, reliģiskās, politiskās vai citas pārliecības, nacionālās vai sociālās izcelšanās, mantiskā stāvokļa vai citu apstākļu dēļ. Aizliegta maldinoša reklāma. Reklāmā atļauts iekļaut tikai tādus paziņojumus vai vizuālos attēlus, kas nepārkāpj ētikas, humānisma, morāles, tikumības un pieklājības normas. Vienlaikus Reklāmas likumā neatrodam tiešas norādes uz to, ka aizliegta būtu tāda reklāma, kurā pausts stereotipisks dzimumu lomu atspoguļojums vai seksisms. Tomēr netieši to, iespējams, varētu secināt. Arī starptautiskajos dokumentos ietverts, ka seksisms var novest pie diskriminācijas.