DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
27. aprīlī, 2020
Lasīšanai: 6 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Ekonomika

LTRK: publiskie iepirkumi COVID 19 laikā stimulēs valsts ekonomiku

Publicēts pirms 4 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (turpmāk – LTRK) iesniegusi priekšlikumus politikas veidotājiem  par publiskajiem iepirkumiem COVID-19  ietekmē. LTRK vērš uzmanību, ka viens no risinājumiem, kas ārkārtas situācijas laikā stimulē valsts ekonomiku un veicina ekonomisko aktivitāti, ir publiskie iepirkumi.

“Ņemot vērā situāciju, kad uzņēmumu savstarpējie norēķini par precēm vai pakalpojumiem, kas nepieciešami iepirkumu veikšanai un īstenošanai, ir ļoti būtiski, šajā procesā nozīmīga loma ir arī pasūtītāju un sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju prakse norēķināties par savām saistībām bez kavēšanās, tādējādi veicinot finanšu plūsmu un naudas līdzekļu apriti.”, skaidro LTRK valdes priekšsēdētājs Jānis Endziņš

LTRK ierosina papildināt Ministru kabineta 12.marta rīkojumu Nr.103 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” un uzdot pasūtītājam pieturēties pie turpmākajiem labās prakses pasākumiem atklātu un godīgu iepirkumu norisei un uz valsts ekonomiskas stiprināšanu vērstu līgumu izpildes praksi.

1.      Pasūtītāji publicē visu iepirkumu plānus, sāk iepirkumus rīkot agrāk

Viens no mehānismiem, kas palīdzētu stimulēt ekonomiku, izriet no pasūtītāju iepirkumu plānu pārskatīšanas, neatkarīgi no to nozares. Proti, ja iepirkumu plānots veikt gada otrajā pusē, LTRK uzskata, ka pasūtītājam, iespēju robežās, ir jāizvērtē, vai nevajadzētu iepirkumu uzsākt ātrāk.

Ņemot vērā, ka daļa šogad plānoto iepirkumu veicami Eiropas Savienības fondu un atbalsta mehānismu atbalstīto projektu realizācijai, būtiski, lai Finanšu ministrija un Centrālā finanšu un līgumu aģentūra pēc iespējas ātri publisko informāciju par to, kādi līdzfinansētie projekti un aktivitātes tiks īstenoti 2020. un 2021. gadā un kurus projektus plānots atcelt vai atlikt uz vēlāku laiku.

2.      Covid-19 iepirkumi ir atklāti, dokumentēti un laikus publiskoti

No Rīkojuma 4.14. un 4.14.1 punktiem izriet, ka valsts un pašvaldību kapitālsabiedrības, valsts iestādes, pašvaldību institūcijas un iestādes var nepiemērot Publisko iepirkumu likumu un Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumu, lai nodrošinātu nepieciešamos risinājumus Covid-19 uzliesmojuma izplatības ierobežošanai, ārstniecībai un attiecīgo pasākumu organizēšanai. LTRK ieskatā, iepirkumos, kas veikti pamatojoties uz minēto rīkojumu, ir nepieciešams publicēt iepirkumu dokumentāciju un pieņemtos lēmumus.

“Šis ir piemērots brīdis, lai iepirkumu procedūrā iesaistītās iestādes un pasūtītāji, veiktu savas darbības pārskatīšanu, lai iepirkumu procesa visās stadijās tiktu nodrošināta attālināta sadarbība starp uzņēmumu un pasūtītāju vai uzņēmumu un atbildīgo iestādi (piemēram, IUB, CFLA), kas visticamākais nozīmē resursu pārstrukturizēšanu un novirzīšanu iekšējās kapacitātes celšanai. Gan pasūtītājam, gan uzņēmējiem ir svarīga vienveidīga interpretācija un izpratne par tiesību normu piemērošanu, tāpēc nepieciešams vadlīnijas un skaidrojumus, kas izstrādāti saistībā ar ārkārtas situāciju, izstrādāt pēc iespējas kvalitatīvāk un saprotamāk – jau izstrādātās nepieciešamības gadījumā pilnveidot.” norāda LTRK valdes priekšsēdētājs Jānis Endziņš  

3.      Nav nekādu atkāpju no valsts tēriņu kontroles

IUB ir centrālais iepirkumu sargs šajā valstī un uzņēmēji joprojām aktīvi izmanto iespēju lūgt IUB pārbaudīt nepamatotas iepirkumu prasības. Tomēr pandēmijas laikā IUB ir atteicies rīkot sēdes (arī attālināti) ar iesaistīto personu dalību, tādējādi ierobežojot piegādātāju tiesības uz taisnīgu tiesu.

“LTRK biedriem nav izprotama šāda būtiski vājāka kontrole pār iepirkumu procesu pandēmijas apstākļos. Papildus minētajam, LTRK ieskatā, ir nepieciešamība pēc  IUB attālinātu sēžu rīkošanas iespējamību gan Covid-19 pandēmijas periodā, gan turpmāk.” pauž LTRK valdes priekšsēdētājs Jānis Endziņš

Atbilstoši Rīkojumam, iepirkumi pandēmijas pārvarēšanai šobrīd ir ārpus IUB un tiesu kontroles. Ir saprotama nepieciešamība šos iepirkumus veikt ātrāk, tomēr nepieciešams jau tagad, preventīvi Rīkojumā uzdot atbildīgajām institūcijām, piemēram, Valsts kontrolei un KNAB, pēc ārkārtas situācijas beigām pārskatīt un pārbaudīt veikto iepirkumu norisi un rezultātus.

4.       Noslēgto iepirkumu līgumu izpilde kļūst labvēlīga uzņēmējiem

LTRK aicina pasūtītājus un sabiedrisko pakalpojumu sniedzējus atkāpties no dažkārt formāla iepirkuma līguma noteikumu traktējuma un īstenot labo praksi uzņēmēju atbalstam. Piemēram:

  • Apmaksāt rēķinus ātrāk par līgumā paredzēto termiņu, t.sk. paātrinot vīzēšanas procesu;
  • Pasūtītāja šaubu vai skaidrojumu pieprasījuma gadījumos, uzraugošajām institūcijām sniegt atbildi nekavējoties, bet ne ilgāk kā 48h laikā darba dienās;    
  • Paredzēt līgumizpildes progresa sanāksmes (piemēram, būvsapulces, ikmēneša sanāksmes u.c.) attālināti;
  • neparedzēt 100% pēcapmaksu līgumos, kuru darbības termiņš pārsniedz 3 mēnešus - tas ir būtiski, lai izpildītājiem nebūtu jākreditē pasūtītāji un tiktu nodrošināta finanšu plūsma.

Covid-19 pandēmija skar ne tikai pasūtītājus un sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumus, kas paredzēti pandēmijas pārvarēšanai, bet ietekmē arī pirms pandēmijas noslēgtos iepirkumu līgumus.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI