Jaunās iespējas izriet no 2019.gada 14.novembrī Saeimā pieņemtajiem grozījumiem likumā “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru” un stājas spēkā 7.janvārī. Šonedēļ Reģistrs uzsāk reģistru publisko pieejamību testa režīmā.
“Šobrīd mēs veram jaunu lappusi aktuālās un vēsturiskās - teju 30 gadu laikā reģistros uzkrātās - informācijas pieejamībā, publiskumā un caurspīdīgumā, tostarp par fiziskām personām, kas organizē juridisko personu darbību – uzņēmumu un organizāciju amatpersonām, īpašniekiem, patiesajiem labuma guvējiem. Notiekošais ir liels izaicinājums Reģistram, jo jaunās iespējas būs jāspēj nodrošināt tehniski,” stāsta Guna Paidere.
Vairāk kā 650 000 subjektu un faktu
Reģistru atvēršanas rezultātā publiski pieejama kļūs aktuālā un vēsturiskā informācija par vairāk kā 650 000 tiesību subjektu, piemēram, SIA, AS, biedrības u.c., un juridisko faktu, piemēram, komercķīlas, laulību līgumi u.c., no komercreģistra, komercķīlu reģistra, biedrību un nodibinājumu reģistra un citiem, kopumā 14, reģistriem un sarakstiem.
Datu kvalitāte
“Vadošie Eiropas biznesa reģistri, kuri jau veikuši reģistru atvēršanu, atzīst, ka sākotnēji nenovērtēts, bet ilgtermiņā ļoti būtisks ieguvums no reģistru atvēršanas gan Reģistram, gan visai sabiedrībai kā informācijas lietotājiem, ir iespēja uzlabot datu kvalitāti. Ja dati ir brīvi pieejami, tos aplūko vairāk cilvēku, nekā, ja informācija jāpērk par naudu. Un, jo vairāk cilvēku datus aplūko - jo vairāk kļūdu datos tie pamana. Tāpēc gatavojamies, ka pirmos mēnešus varētu būt intensīvāks darba režīms,” stāsta Guna Paidere, Uzņēmumu reģistra galvenā valsts notāre.
Ja tiek konstatēta kļūda datos, informāciju ar problēmas aprakstu aicinām sūtīt Reģistram uz e-pastu info@ur.gov.lv.
Kas, kur un kādā veidā
Turpmāk Reģistra informācijas tīmekļvietnē daļa informācijas būs brīvi pieejama bez autentifikācijas, daļa – brīvi pieejama, bet ar autentifikāciju, daļa – tikai pēc pamatota pieprasījuma. Līdz šim informācijas tīmekļvietnes klienti bija valsts pārvaldes iestādes, tagad – divu mēnešu laikā – vietne ir pārbūvēta atbilstoši pieejamībai ar atšķirīgiem autentifikācijas līmeņiem.
Turpmāk klienti informāciju no Reģistra varēs saņemt:
*) informācijas tīmekļvietnē tiešsaistē - bez maksas un bez autentifikācijas būs pieejami aktuālie dati par juridiskajām personām;
*) informācijas tīmekļvietnē tiešsaistē - bez maksas, bet ar autentifikāciju būs pieejami aktuālie dati, vēsturiskie dati, publiskās daļas dokumenti un informācija par tiesību subjektos un juridiskajos faktos ierakstītajām fiziskajām personām;
*) pēc pamatota pieprasījuma klātienē vai elektroniski - par maksu un ar autentifikāciju būs pieejami nepubliskās daļas dokumenti ar vai bez anonimizācijas. Maksa pakalpojumam tiek saglabāta, jo minēto informāciju nevar izsniegt automatizēti; tā prasa satura izvērtēšanu, ievērojot fizisko personu datu aizsardzību.
Pakalpojumu apraksti, tāpat kā līdz šim, būs pieejami Reģistra tīmekļvietnes www.ur.gov.lv sadaļā “Saņem informāciju”. Jaunie pakalpojumu apraksti, atbilstoši jaunajam pakalpojumu grozam būs pieejami Reģistra tīmekļvietnē 7.janvārī.
Paplašina arī atvērtos datus
Šobrīd Reģistru atvēršana notiek, padarot tos pieejamus pēc būtības. Tam paralēli Reģistrs strādā arī pie informācijas atvērto datu formātā apjoma paplašināšanas. Pamatdati par juridiskajām personām jau šobrīd pieejami arī atvērto datu formātā. Savukārt līdz 2021.gada beigām informācijas apjomu atvērto datu formātā plānots papildināt, tostarp iekļaujot informāciju arī par patiesajiem labuma guvējiem. Atvērto datu formāts tiek uzskatīts par efektīvāko veidu informācijas apstrādei un analīzei pārrobežu mērogā.
Maksas pakalpojumi saglabāsies
Izziņas papīra un elektroniskā formātā, dokumentu kopijas ar apliecinājumu, datu atlase, reģistrēto saistību tīkls arī turpmāk būs maksas pakalpojums. Maksa informācijas saņemšanas klātienes pakalpojumiem saglabāsies, lai mazinātu pieprasījumu pēc “papīra izziņām” un veicinātu reģistru ierakstu tiešsaistē izmantošanu.
Reģistrācijas apliecības pārtrauks izsniegt
Reģistrs no 7.janvāra pārtrauks izsniegt Reģistrācijas apliecības – visi klienti, kuriem nepieciešams oficiāls esamības apliecinājums, aicināti pieprasīt Izziņu. Reģistrācijas apliecības jau piecus gadus nav obligāts dokuments, jo mūsdienu digitālajā pasaulē papīra apliecinājums ir zaudējis agrāko nozīmē.