Līdz ar regulu piemērošanu visiem bezpilota gaisa kuģu ekspluatantiem būs jāreģistrējas, ja viņi plānos veikt lidojumus ar bezpilota gaisa kuģi, kura kopējā pacelšanās masa ir 250 un vairāk gramu vai tas aprīkots ar sensoru, kurš spēj nolasīt personu datus (piemēram, videokamera).
Vienlaikus tiks noteiktas trīs bezpilota gaisa kuģu sistēmu operāciju kategorijas – atvērtā, specifiskā un sertificētā. Atvērtajā operāciju kategorijā tiks klasificēti bezpilota gaisa kuģi, kas atbilst noteiktām tehniskām prasībām un kura maksimālā pacelšanās masa ir mazāka par 25 kilogramiem. Vienlaikus tālvadības pilotam jānodrošina, ka drons atrodas drošā attālumā no cilvēkiem un nelido virs cilvēku pulcēšanās vietām, nelido augstāk par 120 metriem, kā arī neved bīstamas kravas un neizmet nekādus materiālus.
Ja nebūs iespējams izpildīt kādu no iepriekšminētajām prasībām, ekspluatants tiks iekļauts specifiskajā kategorijā un viņam būs jāsaņem ekspluatācijas atļauja no kompetentās iestādes. Lai saņemtu atļauju, bezpilota gaisa kuģa ekspluatantam būs jāiesniedz deklarācija par atbilstību iepriekš definētiem lidojuma scenārijiem vai jāveic riska novērtējums, kā arī jāparedz riska mazināšanas pasākumi. Atļauja tiks izsniegta atsevišķām operācijām, vairākām operācijām norādītajā laikā vai arī – vienā atļaujā gan atsevišķām, gan vairākām operācijām.
Sertificēto operāciju kategorijā tiks iekļauti tie bezpilota gaisa kuģi un to lidojumi, kuri var radīt būtiskus riskus cilvēku veselībai vai īpašumam. Piemēram, šajā kategorijā tiks iekļauti droni, kuru gabarītizmēri ir trīs un vairāk metri un kuri ir paredzēti izmantošanai virs cilvēku pulcēšanās vietām, kā arī tie bezpilota gaisa kuģi, kas paredzēti cilvēku vai bīstamu kravu pārvadāšanai.
Regulās noteikti arī noteikumi un procedūras attiecībā uz tālvadības pilota kompetenci, minimālo vecumu, ekspluatācijas riska novērtējuma veikšanu, kā arī pārrobežu operācijām un operāciju veikšanu ārpus reģistrācijas valsts. Piemēram, ES tiks noteikts, ka par tālvadības pilotu atvērtajā un specifiskajā kategorijā varēs kļūt personas no 16 gadu vecuma, atsevišķos gadījumos atļaujot dronu vadīt arī agrākā vecumā. Visiem tālvadības pilotiem būs jānokārto eksāmens, kura sarežģītības pakāpe būs atkarīga no kategorijas, kurā pilots vēlēsies vadīt dronu. Piemēram, atvērtajā kategorijā būs nepieciešams nokārtot tiešsaistes eksāmenu, savukārt palielinoties ar lidojuma drošumu saistītiem riskiem, papildu eksāmens būs jākārto klātienē.
Vienlaikus ES tiks noteiktas kompetentās iestādes uzdevumi, piemēram, sertifikātu izsniegšana bezpilota gaisa kuģu sistēmu ekspluatantiem, licenču izdošana tālvadības pilotiem, bezpilota gaisa kuģu sistēmu reģistrēšana, kā arī bezpilota gaisa kuģu sistēmu ekspluatantu uzraudzība.
CAA atgādina, ka tuvākajā laikā Latvijā stāsies spēkā Ministru kabineta noteikumi par bezpilota gaisa kuģu lietošanu, kas precīzāk noteiks lidojumu veikšanas kārtību, kā arī tālvadības pilotu tiesības un pienākumus. MK noteikumu projekts pilnībā aizstās līdzšinējos MK noteikumus nr. 737 “Kārtība, kādā veicami bezpilota gaisa kuģu un tādu cita veida lidaparātu lidojumi, kuri nav kvalificējami kā gaisa kuģi”.
Ar Eiropas Komisijas Deleģēto regulu nr. 2019/945 par bezpilota gaisa kuģu sistēmām un trešo valstu bezpilota gaisa kuģu sistēmu ekspluatantiem un Eiropas Komisijas Īstenošanas regulu nr. 2019/947 par bezpilota gaisa kuģu ekspluatācijas noteikumiem un procedūrām var iepazīties CAA mājas lapā: http://www.caa.lv/lv/caa/jaunumi/nozares-aktualitates/stajas-speka-vienotais-eiropas-regulejums-bezpilota-gaisa-kugu-lietosanai.html