Nozīmīga uzmanība pilnveidotajā mācību saturā un pieejā tiks pievērsta bērnu un jauniešu sociālo un emocionālo prasmju attīstīšanai. Gan akadēmiskā, gan sociāli emocionālā mācīšanās skolā ir vienlīdz nozīmīgas un to nodrošināt ir katras skolas pienākums. "Jaunā mācību satura un pieejas aprakstā esam aprakstījuši redzējumu par skolēnu kā tādu, kas ir atbildīgs sabiedrības dalībnieks, radošs darītājs, personība ar pašapziņu. Saprotams, ka runa nav tikai par akadēmiski spēcīgu, bet arī sociāli un emocionāli dzīvesgudru jaunieti. Pirmsskolas vadlīnijās, pamatizglītības standartā un vispārējās vidējās izglītības standartā pirmkārt iestrādājam iekšā to, ka tas ir katras skolas un skolotāja uzdevums šīs prasmes attīstīt", seminārā norādīja izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis.
Tādēļ Valsts izglītības satura centrs iesaistījies starptautiskā projektā "Mācīties būt" ("Learning to Be"), kura ietvaros pētnieki septiņās valstīs izstrādā sociāli emocionālās mācīšanās teorētisko modeli un veido praktiskus instrumentus skolām sociāli emocionālās mācīšanās novērtēšanai, kurus skolotāji, skolēni, vecāki, izglītības iestāžu vadība varēs izmantot sava darba pašvērtēšanai. Šie instrumenti tiks adaptēti un 2018./2019. mācību gada laikā aprobēti piecās valstīs – Latvijā, Lietuvā, Slovēnijā, Itālijā un Spānijā, katrā valstī pētījumā iesaistot divdesmit skolas.
"Šis projekts ir unikāls pēc savas formas kā rīcībpolitikas eksperimentēšanas projekts. Tā mērķis ir iegūt reālus datus, vispirms ieviešot konkrētu uzlabojumu 20 skolās un veicot šīs ieviešanas analīzi. Šie dati dos mums iespēju pieņemt informētākus lēmumus par šīs labās prakses ieviešanu valstiskā līmenī. Projektā izstrādātais materiāls ir arī nozīmīgs instruments, lai paplašinātu skolu kvalitātes vērtēšanas kritēriju loku. Tāpat šis VISC "Mācīties būt" projekts ir arī paralēla un cieši saistīta iniciatīva ar Skola2030 un tā izstrādnes būs ļoti noderīgas, lai tālāk pastiprinātu un detalizētu caurviju prasmju integrāciju mācību saturā", skaidroja Valsts izglītības satura centra vadītājs Guntars Catlaks.
Pastiprināti veltot uzmanību sociāli emocionālo prasmju attīstīšanai pirmsskolās un skolās, Latvija iekļaujas mūsdienīgā un zinātniski pamatotā izglītības pieejā visas pasaules kontekstā. Valsts izglītības satura centra vecākā eksperte, Latvijas Universitātes pētniece, asoc.prof. Baiba Martinsone norāda, ka jau vairāk nekā divdesmit gadus šādas pieejas efektivitāte ir pierādīta pasaulē. Tajās izglītības iestādēs, kur tiek nodrošinātas sociāli emocionālās mācīšanās iespējas, skolēniem ir augstāki mācību sasniegumi, mazāk uzvedības un garīgās veselības problēmu, kā arī veidojas pozitīvs skolas klimats un ilgtermiņā šie jaunieši ir efektīvāki savā turpmākajā dzīvē. "Sociāli emocionālā mācīšanās ir process, kurā bērni un jaunieši apgūst prasmes saprast sevi, saprast citus un veidot pozitīvas attiecības ar vienaudžiem un pieaugušajiem, kā arī pieņemt atbildīgus lēmumus. Visas šīs prasmes rada pamatu apzinātam mācību procesam un mazina iespēju atsvešināties no skolas", uzsver B. Martinsone.