FOTO: AFP/ScanPix.
Nesen Eiropas Vispārējā tiesa pieņēmusi būtisku spriedumu, kas ietekmē gaisa transporta nozari un konkurenci Eiropas Savienībā, kā arī palīdz labāk izprast Eiropas Savienības tiesību normas par valsts atbalsta piešķiršanu komersantiem.
Eiropas Vispārējā tiesa lietā Nr. T‑146/22, rūpīgi izvērtējot Francijas piešķirto atbalstu aviokompānijai Air France–KLM, Eiropas Komisijas lēmumu un apsvērumus, kā arī konkurentu sūdzības, nosprieda, ka šis atbalsts bijis nelikumīgs.
Galvenais tiesas arguments bija tas, ka no piešķirtā atbalsta tomēr vismaz netiešu labumu varēja gūt arī citi Air France–KLM grupas uzņēmumi.
Tāpat spriedumā tika norādīts uz Eiropas Komisijas nozīmīgo lomu korporatīvo grupu attiecību izvērtēšanā un uzsvērta nepieciešamība ievērot īpašu piesardzību, lai novērstu konkurences ierobežošanu un kropļošanu.
Šis spriedums attiecas uz valsts atbalstu, kas piešķirts Francijā reģistrētajai Air France–KLM grupai. 2024. gada 7. februārī tiesa atcēla Francijas apstiprinājumu miljardiem eiro lielam valsts atbalstam, kas aviokompānijai Air France–KLM tika piešķirts Covid-19 pandēmijas laikā.
Šo atbalstu iepriekš bija apstiprinājusi arī Eiropas Komisija. Taču tiesa norādīja, ka tas neatbilst Eiropas Savienības iekšējā tirgus principiem.
Lieta tika ierosināta pēc konkurējošo zemo cenu aviokompāniju Ryanair un Malta Air sūdzības. Šīs aviokompānijas iebilda pret to, ka Francijas Republika 2020. gadā Air France–KLM sniegusi finansiālo palīdzību 7 miljardu eiro apmērā un 2021. gadā piešķīrusi papildu 4 miljardus. Sūdzības iesniedzējas norādījušas, ka šādi tiek kropļota konkurence.
Lai labāk izprastu situāciju, ir jāmin, ka 2004. gadā Air France iegādājās Nīderlandes aviokompāniju KLM. Šobrīd KLM ir daļa no Air France–KLM grupas, un holdinga sabiedrība Air France–KLM ir šīs grupas augšgalā. Grupā ietilpst arī citi uzņēmumi, piemēram, Société Air France S. A. (Francija), Air France–KLM International Mobility (Šveice), Blueteam V (Francija), Big Blank (Francija), Air France–KLM Finance (Francija) un Transavia Company (Francija).
Francijas Republikai un Nīderlandes Karalistei pieder attiecīgi 14,3% un 14% no Air France–KLM holdinga kapitāla. Turklāt holdinga sabiedrībai ir akcijas un daļas tās meitasuzņēmumos. No lietas apstākļiem noprotams, ka Eiropas Komisija ir piekritusi Francijas piešķirtajam atbalstam, ņemot vērā Francijas norādi, ka tas tiktu piešķirts tikai Air France un no tā negūtu labumu citi šīs kompānijas uzņēmumi.
Pieņemtais spriedums varētu ietekmēt turpmākos lēmumus par valsts atbalstu un tā saderību ar Eiropas Savienības iekšējā tirgus principiem.
Tas, iespējams, mudinās Eiropas Komisiju nākotnē rīkoties piesardzīgāk, izvērtējot un apstiprinot finansiālo palīdzību, īpaši tad, ja runa ir par uzņēmumiem, kas ietilpst vienā uzņēmumu grupā. Ar šo spriedumu noteikti rūpīgi jāiepazīstas avionozares uzņēmumiem, kuri apsver iespēju lūgt jebkādu valsts atbalstu, – jāņem vērā, ka konkurenti varētu nekavējoties rīkoties, ja viņiem radīsies šaubas par sniegtā atbalsta saderību ar Eiropas Savienības konkurences noteikumiem.