SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
02. aprīlī, 2025
Lasīšanai: 5 minūtes

Iestādēm būs jāsniedz atskaite par tiesībsarga ieteikumu ieviešanu

Stājas spēkā 02.04.2025.

FOTO: Zane Bitere, LETA.

2. aprīlī stājas spēkā Tiesībsarga likuma grozījumi, ar kuriem nostiprināta tiesībsarga funkcija valsts preventīvā mehānisma uzdevumu izpildē, tiesības sniegt ieteikumus jautājumos, kas saistīti ar izturēšanos pret personām, kuras uzturas brīvības ierobežošanas vietās, kā arī tiesības saņemt informāciju par sniegto ieteikumu ieviešanas rezultātiem.

2022. gada 9. janvārī stājās spēkā Latvijai saistošais Apvienoto Nāciju Organizācijas (ANO) Konvencijas pret spīdzināšanu un citiem nežēlīgas, necilvēcīgas vai pazemojošas izturēšanās vai sodīšanas veidiem Fakultatīvais protokols (Papildprotokols).

No Papildprotokola izriet, ka valstij jāizveido nacionālais preventīvais mehānisms jeb regulāru vizīšu veikšanas sistēma. Preventīvā mehānisma galvenā funkcija ir regulāri apmeklēt iestādes, kurās cilvēkiem ir vai varētu tikt ierobežota brīvība, ar mērķi novērst sliktas izturēšanās riskus. Šādas iestādes ir, piemēram, bērnu nami, internātskolas, pansionāti, psihoneiroloģiskās slimnīcas, ieslodzījuma vietas, aizturēto ārzemnieku un patvēruma meklētāju izmitināšanas vietas un atskurbināšanas pakalpojumu sniegšanas vietas.

Ar grozījumiem tiesībsargam noteikta valsts preventīvā mehānisma funkcijas veikšana

Lai gan no Tiesībsarga likuma 1. panta, kas nosaka tiesībsarga darbības mērķi – veicināt cilvēktiesību aizsardzību un sekmēt, lai valsts vara tiktu īstenota tiesiski, lietderīgi un atbilstoši labas pārvaldības principam, – zināmā mērā jau izriet tiesības īstenot valsts preventīvā mehānisma funkciju, tomēr tiešas norādes par to likumā līdz šim nebija.

Ar grozījumiem Tiesībsarga likuma 11. pants, kas nosaka tiesībsarga funkcijas, papildināts ar pienākumu īstenot Konvencijas pret spīdzināšanu un citiem nežēlīgas, necilvēcīgas vai pazemojošas izturēšanās vai sodīšanas veidiem Papildprotokolā minētos valsts preventīvā mehānisma uzdevumus.

Attiecīgi, pildot likumā noteiktās funkcijas, tiesībsarga tiešajos uzdevumos ietilpst tādu vietu apmeklēšana, kurās personām tiek vai var tikt atņemta brīvība (Papildprotokola 4. panta izpratnē), lai novērstu spīdzināšanu un citu nežēlīgu, necilvēcīgu vai pazemojošu izturēšanos vai sodīšanu.

Lai valsts preventīvais mehānisms efektīvi darbotos, tiesībsargam noteiktas tiesības:

  • jebkurā laikā bez speciālas atļaujas apmeklēt brīvības ierobežošanas vietas, brīvi pārvietoties to teritorijā, apmeklēt visas telpas un vienatnē satikties ar personām, kuras tiek turētas brīvības ierobežošanas vietās;
  • pieaicināt ekspertu brīvības ierobežošanas vietas apmeklējumam (sertificētus noteiktas jomas speciālistus, piemēram, sertificētu psihiatru, ārstu u. tml.);
  • saņemt visu informāciju, kas saistīta ar izturēšanos pret personām, kuras uzturas brīvības ierobežošanas vietās, tai skaitā īpašu kategoriju personu datus, kā arī informāciju par šādu personu uzturēšanās apstākļiem, skaitu un atrašanās vietu;
  • sniegt ieteikumus jautājumos, kas saistīti ar izturēšanos pret personām, kuras uzturas brīvības ierobežošanas vietās, kā arī par nepieciešamajiem pilnveidojumiem attiecībā uz uzturēšanās apstākļu uzlabošanu šajās vietās un citus ieteikumus privātpersonas cilvēktiesību aizsardzībai.

Būs jāsniedz atskaite par tiesībsarga ieteikumu ieviešanu

Lai nodrošinātu, ka tiek īstenoti Tiesībsarga likumā noteiktie uzdevumi, ar grozījumiem noteiktas tiesībsarga tiesības pieprasīt un saņemt informāciju par viņa sniegto rekomendāciju ieviešanu (Tiesībsarga likuma 13. panta 1.1 punkts), paredzot, ka iestādei jāsniedz informācija par to, kā tiek īstenoti tiesībsarga pārbaudes lietā sniegtie ieteikumi un atzinumi par tās darbības tiesiskumu, lietderību un labas pārvaldības principa ievērošanu.

Likumā noteikts, ka tiesībsargam turpmāk būs tiesības saņemt Tiesu informatīvajā sistēmā pieejamo informāciju par tiesvedības gaitu un tiesu nolēmumus personu iesniegumu un pārbaudes lietu izskatīšanai, kā arī pētījumu, situāciju analīzes veikšanai un atzinumu sniegšanai (13. panta 14. punkts).

Precizētas valodas prasmes prasības tiesībsarga amata kandidātam

Līdz šim tiesībsarga amata kanditātam bija paredzēta prasība pārvaldīt valsts valodu un jebkuras divas svešvalodas. Grozījumi Tiesībsarga likuma 7. pantā paredz, ka turpmāk personai, kuru var izvirzīt par tiesībsarga amata kandidātu, ir jāpārvalda latviešu un vismaz viena citas Eiropas Savienības oficiālā valoda.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI