SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Linda Ņikona
LV portāls
Šodien
Lasīšanai: 11 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Drošība

2025. gadā varmākām sāks piemērot elektronisko uzraudzību

Stājas spēkā 01.01.2025.

FOTO: Freepik.

2024. gada 20. novembrī tika izsludināti Kriminālprocesa likuma grozījumi, kas stāsies spēkā 2025. gada 1. janvārī. Turpmāk, lai uzraudzītu, vai tiek ievēroti tādi piemērotie drošības līdzekļi kā aizliegums tuvoties noteiktai personai vai vietai, uzturēšanās noteiktā vietā, nodošana policijas uzraudzībā un mājas arests, aizdomās turētajai vai apsūdzētajai personai drīkstēs noteikt elektronisko uzraudzību. Tas tiks darīts tad, ja būs pamats uzskatīt, ka aizdomās turētā vai apsūdzētā persona rada augstu vardarbības risku citai personai.

īsumā
  • Kriminālprocesa likuma grozījumi, kas paredz iespēju piemērot drošības līdzekļa izpildes elektronisko uzraudzību, tika izstrādāti, lai mazinātu vardarbību ģimenē un vairotu sabiedrības drošību.
  • Saskaņā ar Kriminālprocesa likumu drošības līdzekļi ir procesuālie piespiedu līdzekļi, kurus var piemērot tikai aizdomās turētajam un apsūdzētajam.
  • Valsts policijas ieskatā elektroniskā uzraudzība augsta riska gadījumos ļaus būtiski uzlabot piemērotā drošības līdzekļa uzraudzības efektivitāti.
  • Elektroniskā uzraudzība ir intensīvas kontroles pasākumi, kurus nosaka tiesa, lai ierobežotu brīvu pārvietošanos.
  • Tiek lēsts, ka drošības līdzekļa izpildes elektronisko uzraudzību gadā vidēji varētu piemērot 400 aizdomās turētajām vai apsūdzētājām personām.
  • Par drošības līdzekļa izpildes elektronisko uzraudzību lems izmeklēšanas tiesnesis, izskatot procesa virzītāja ierosinājumu, kā arī uzklausot attiecīgo aizdomās turēto vai apsūdzēto.
  • Drošības līdzekļa izpildes elektronisko uzraudzību sāks noteikt ar 2025. gada 1. jūliju.
  • Iekšlietu ministrija informē, ka elektroniskās uzraudzības sistēmas ieviešanai un uzturēšanai paredzēts finansējums 546 tūkstošu eiro apmērā.

Kriminālprocesa likuma grozījumi (turpmāk – KPL grozījumi), kas paredz iespēju piemērot drošības līdzekļa izpildes elektronisko uzraudzību, tika izstrādāti, lai mazinātu vardarbību ģimenē un vairotu sabiedrības drošību.

Likuma izmaiņas ir Valsts policijas (VP) virzīta iniciatīva.

Kā LV portālam norāda VP Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītājas vietniece Lāsma Greidāne, KPL grozījumi ļaus efektīvāk pildīt vienu no policijas galvenajiem uzdevumiem – mazināt no vardarbības cietušo personu skaitu: “Kā liecina citu valstu pieredze, jaunieviestajai normai piemīt arī atturošs efekts, t. i., persona, kurai ir piemērota drošības līdzekļa izpildes elektroniskā uzraudzība, nav motivēta to pārkāpt, jo nav iespējams palikt nepamanītam un tādējādi izvairīties no sekām.”

Drošības līdzekļus piemēros tikai aizdomās turētajam un apsūdzētajam

Saskaņā ar Kriminālprocesa likumu drošības līdzekļi ir procesuālie piespiedu līdzekļi, kurus var piemērot tikai aizdomās turētajam un apsūdzētajam.

Drošības līdzekļi, kurus var piemērot aizdomās turētajam un apsūdzētajam, ir noteikti KPL 243. pantā, un tie ir šādi:

  • dzīvesvietas maiņas paziņošana;
  • pieteikšanās noteiktā laikā policijas iestādē;
  • aizliegums tuvoties noteiktai personai vai vietai;
  • noteiktas nodarbošanās aizliegums;
  • aizliegums izbraukt no valsts;
  • uzturēšanās noteiktā vietā;
  • personiskais galvojums;
  • drošības nauda;
  • nodošana policijas uzraudzībā;
  • mājas arests;
  • apcietinājums.

Grozījumi papildina KPL 243. pantu ar piekto daļu, paredzot, ka turpmāk, lai kontrolētu, vai tiek ievēroti tādi piemērotie drošības līdzekļi kā aizliegums tuvoties noteiktai personai vai vietai, uzturēšanās noteiktā vietā, nodošana policijas uzraudzībā vai mājas arests, aizdomās turētajai vai apsūdzētajai personai, ja ir pamats uzskatīt, ka tā rada augstu vardarbības risku citai personai, var noteikt nepārtrauktu elektronisko uzraudzību, izmantojot elektronisku ierīci.

“Nevar teikt, ka līdz šim iepriekšminētie drošības līdzekļi ir bijuši pilnīgi neefektīvi. Tomēr tiem trūka iedarbīga uzraudzības mehānisma,” skaidro L. Greidāne.

VP pārstāve informē, ka līdz šim to, vai tiek ievēroti piemērotie drošības līdzekļi, fiziski uzraudzīja VP darbinieki ar kontroles pārbaudēm, kas prasīja lielus policijas darbinieku un materiālos resursus.

“Nevar izslēgt, ka par noteikto ierobežojumu pārkāpumu, kā arī iespējamiem jauniem riskiem policija uzzina novēloti, īpaši, ja cietusī puse ir nolēmusi atgriezties kopdzīvē ar varmāku, par spīti tiesas vai procesa virzītāja noteiktajiem ierobežojumiem,” tā L. Greidāne.

VP ieskatā elektroniskā uzraudzība augsta riska gadījumos ļaus būtiski pilnveidot piemērotā drošības līdzekļa uzraudzības efektivitāti.

Par kādiem noziedzīgiem nodarījumiem varēs piemērot elektronisko uzraudzību

KPL grozījumos ir noteikts, ka iepriekšminēto drošības līdzekļu izpildes elektronisko uzraudzību varēs noteikt aizdomās turētajām vai apsūdzētajām personām kriminālprocesos:

  • par smaga miesas bojājuma tīšu nodarīšanu, ja tās izdarītas pret personu, ar kuru noziedzīgā nodarījuma izdarītājs ir pirmajā vai otrajā radniecības pakāpē, vai pret laulāto vai bijušo laulāto, vai pret personu, ar kuru noziedzīgā nodarījuma izdarītājs ir vai ir bijis pastāvīgās intīmās attiecībās, vai pret personu, ar kuru noziedzīgā nodarījuma izdarītājam ir kopīga (nedalīta) saimniecība – Krimināllikuma (KL) 125. panta otrās daļas 9. punkts;
  • par vidēja smaguma miesas bojājuma tīšu nodarīšanu, ja tās izdarītas pret personu, ar kuru noziedzīgā nodarījuma izdarītājs ir pirmajā vai otrajā radniecības pakāpē, vai pret laulāto vai bijušo laulāto, vai pret personu, ar kuru noziedzīgā nodarījuma izdarītājs ir vai ir bijis pastāvīgās intīmās attiecībās, vai pret personu, ar kuru noziedzīgā nodarījuma izdarītājam ir kopīga (nedalīta) saimniecība – KL 126. panta otrās daļas 7. punkts;
  • par viegla miesas bojājuma tīšu nodarīšanu, ja tās izdarītas pret personu, ar kuru noziedzīgā nodarījuma izdarītājs ir pirmajā vai otrajā radniecības pakāpē, vai pret laulāto vai bijušo laulāto, vai pret personu, ar kuru noziedzīgā nodarījuma izdarītājs ir vai ir bijis pastāvīgās intīmās attiecībās, vai pret personu, ar kuru noziedzīgā nodarījuma izdarītājam ir kopīga (nedalīta) saimniecība – KL 130. panta trešās daļas 6. punkts;
  • par spīdzināšanu, ja šīm darbībām nav bijušas KL 125.126. vai 130. pantā paredzētās sekas (miesas bojājumu tīša nodarīšana) – KL 130.1 pants;
  • par draudiem izdarīt slepkavību vai nodarīt smagu miesas bojājumu, ja ir bijis pamats baidīties, ka šie draudi var tikt izpildīti, un ja tie izdarīti pret personu, ar kuru noziedzīgā nodarījuma izdarītājs ir pirmajā vai otrajā radniecības pakāpē, vai pret laulāto vai bijušo laulāto, vai pret personu, ar kuru noziedzīgā nodarījuma izdarītājs ir vai ir bijis pastāvīgās intīmās attiecībās, vai pret personu, ar kuru noziedzīgā nodarījuma izdarītājam ir kopīga (nedalīta) saimniecība – KL 132. panta otrā daļa;
  • par vajāšanu, ja tā izdarīta pret personu, ar kuru noziedzīgā nodarījuma izdarītājs ir pirmajā vai otrajā radniecības pakāpē, vai pret laulāto vai bijušo laulāto, vai pret personu, ar kuru noziedzīgā nodarījuma izdarītājs ir vai ir bijis pastāvīgās intīmās attiecībās, vai pret personu, ar kuru noziedzīgā nodarījuma izdarītājam ir kopīga (nedalīta) saimniecība – KL 132.1 panta otrā daļa;
  • par ļaunprātīgu nolēmuma par aizsardzību pret vardarbību nepildīšanu – KL 168.1 pants.

“Šajos gadījumos ir pamats uzskatīt, ka vardarbības risks ir liels,” norāda Saeimas Juridiskās komisijas priekšsēdētājs Andrejs Judins.

Elektroniskā uzraudzība ierobežo brīvu pārvietošanos

Elektroniskā uzraudzība ir intensīvas kontroles pasākumi, kurus nosaka tiesa, lai ierobežotu brīvu pārvietošanos. Kānorāda Saeimas Preses dienests, lai īstenotu elektronisko uzraudzību, pie ķermeņa piestiprina elektronisku ierīci, kas ļauj kontrolēt personas atrašanos noteiktā vietā un laikā.

Kā papildus skaidro A. Judins, drošības līdzeklis nav sods – tas ir nodrošinājums: “Ja cilvēkam piemēro drošības līdzekli, tad viņam tas ir jāievēro. Kamēr drošības līdzeklis pilda savu funkciju, proti, persona to ievēro, viss ir kārtībā. Ja persona neievēro piemēroto drošības līdzekli, tad tas rada pamatu noteikt vairāk ierobežojošu drošības līdzekli, piemēram, apcietinājumu.”

Tiek lēsts, ka drošības līdzekļa izpildes elektronisko uzraudzību gadā vidēji varētu piemērot 400 aizdomās turētajām vai apsūdzētajām personām.

Kā tiks piemērota drošības līdzekļa izpildes elektroniskā uzraudzība

Grozījumi papildina KPL ar 246.1 pantu “Drošības līdzekļa izpildes elektroniskā uzraudzība”, kas paredz, ka par drošības līdzekļa izpildes elektroniskās uzraudzības vai apcietinājuma piemērošanu lems izmeklēšanas tiesnesis, izskatot procesa virzītāja ierosinājumu, kā arī uzklausot attiecīgo aizdomās turēto vai apsūdzēto.

Kā skaidro A. Judins, “tiek ievērotas abu pušu intereses”.

Procesa virzītājam ierosinājumā būs jāietver:

  • vardarbības risku izvērtējums;
  • izvērtējums par drošības līdzekļa izpildes elektroniskās uzraudzības piemērošanas tehniskajām iespējām;
  • ja drošības līdzekļa izpildes elektroniskā uzraudzība ir saistīta ar iejaukšanos vardarbības riskam pakļautās personas privātajā dzīvē – informācija par šīs personas piekrišanu drošības līdzekļa izpildes elektroniskajai uzraudzībai.

Lai īstenotu drošības līdzekļa izpildes elektronisko uzraudzību, pie aizdomās turētā vai apsūdzētā ķermeņa tiks piestiprināta elektroniskā ierīce, kas ļaus kontrolēt viņa atrašanos noteiktā vietā un laikā. Ja drošības līdzekļa izpildes elektroniskās uzraudzības īstenošana būs saistīta ar vardarbības riskam pakļautās personas atrašanās vietas uzraudzību, tad ar attiecīgu elektronisko ierīci tiks nodrošināta arī vardarbības riskam pakļautā persona.

Tāpat jaunais KPL pants paredz, ka Valsts policija, lai veiktu elektronisko uzraudzību, apstrādās uzraugāmo personu un vardarbības riskam pakļauto personu identificējošos datus, kontaktinformāciju un atrašanās vietas datus.

Savukārt Ministru kabinets (MK) noteiks kārtību, kādā VP elektroniski uzraudzīs drošības līdzekļa izpildi, kā arī apstrādājamo personas datu un citas informācijas apjomu, apstrādes kārtību un glabāšanas termiņus.

Tā kā KPL grozījumi paredz, ka elektronisko uzraudzību sāks piemērot ar 2025. gada 1. jūliju, iepriekšminētie noteikumi MK jāsagatavo līdz šim datumam.

Vienlaikus paredzēts, ka MK līdz 2027. gada 31. decembrim jāizvērtē drošības līdzekļa izpildes elektroniskās uzraudzības praktiskā īstenošanas gaita un rezultāti, kā arī plašākas iespējas piemērot šo uzraudzību un potenciālās izmaksas. Par to jāiesniedz ziņojums Saeimai.

Iekšlietu ministrija informē, ka elektroniskās uzraudzības sistēmas ieviešanai un uzturēšanai paredzēts finansējums 2025. gadā ir 546 tūkstošu eiro.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI