SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
03. oktobrī, 2022
Lasīšanai: 5 minūtes
RUBRIKA: Stājas spēkā
TĒMA: Izglītība
4
4

Stājas spēkā noteikumi par obligātu pārbaudes darbu dabaszinībās

Stājas spēkā 01.10.2022.
Publicēts pirms 2 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

FOTO: Freepik.

Sākot ar nākamo mācību gadu, skolēniem būs jākārto arī valsts pārbaudes darbs dabaszinībās. To paredz grozījumi Ministru kabineta noteikumos Nr. 416 “Par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem”, kuri stājās spēkā 1. oktobrī.

Pašlaik vispārējās vidējās izglītības posma noslēgumā jauniešiem ir jākārto valsts pārbaudes darbi:

  • latviešu valodā vismaz optimālajā mācību satura apguves līmenī;
  • svešvalodā (angļu, vācu vai franču) vismaz optimālajā (B2) mācību satura apguves līmenī;
  • matemātikā vismaz optimālajā mācību satura apguves līmenī;
  • ne mazāk kā divi valsts pārbaudes darbi padziļinātajos kursos augstākajā mācību satura apguves līmenī.

Ar grozījumiem MK noteikumos valsts pārbaudes darbu saraksts, kas jākārto vispārējās vidējās izglītības posma noslēgumā, ir papildināts ar valsts pārbaudes darbu dabaszinībās vispārīgajā mācību satura apguves līmenī vai fizikā, ķīmijā, vai bioloģijā vismaz optimālajā mācību satura apguves līmenī.

Līdzšinējā pieredze rāda, ka, ja pārbaudes darbs nav obligāts, salīdzinoši maz izglītojamo izvēlas apgūt dabaszinātņu jomas mācību priekšmetus augstākajā mācību satura līmenī. Tas nozīmē, ka vidējo izglītību var iegūt, nepievēršot pietiekamu uzmanību šiem mācību priekšmetiem, kā rezultātā Latvijā trūkst dabaszinātņu jomas speciālistu.

Par vājajām vidusskolas absolventu zināšanām STEM (Science, Technology, Engineering, Math) jomā trauksmi ceļ augstskolas. To trūkums ir viens no iemesliem augstam priekšlaicīgi mācības augstskolā pametušo studentu skaitam pirmajos studiju gados.

Ieviešot obligātu pārbaudes darbu dabaszinībās, ņemtas vērā arī Latvijas tautsaimniecības attīstības tendences, kas nosaka darba tirgus prasības nākotnes nodarbinātajiem.

Iecerēts, ka, ieviešot pārbaudes darbu dabaszinībās vispārīgajā līmenī, fizikā, ķīmijā vai bioloģijā optimālajā līmenī, tiks:

  • nodrošināts, ka visi vispārējās vidējās izglītības izglītojamie iegūs savstarpēji salīdzināmu snieguma rezultātu kādā no šiem mācību kursiem;
  • uzkrāta vispārēja informācija ar mērķi pilnveidot mācību saturu, pedagogu profesionālo pilnveidi un mācību procesu dabaszinātņu mācību priekšmetu kursos, lai veicinātu vidējās izglītības sasaisti ar darba tirgus attīstības tendencēm.

Ievieš monitoringa pārbaudes darbus

Noteikumos tiek papildus definēts, kāda veida valsts pārbaudes darbi var tikt īstenoti vidējās izglītības posmā. Ieviešot pilnveidotā mācību satura pieeju, tiks nodrošināti dažādu veidu valsts pārbaudes darbi – eksāmeni, centralizētie eksāmeni un monitoringa darbi.

Projekta autori iecerējuši, ka dažādi valsts pārbaudes darbu veidi ļaus iegūt daudzveidīgākus datus par izglītojamo sniegumu dažādās mācību jomās.

Kā paskaidrots noteikumu projekta anotācijā, monitoringa darbi tiks izstrādāti vienā vai kombinēti vairākos mācību kursos izglītības kvalitātes pārvaldības nolūkiem. Tajos iegūtos rezultātus izmantos, lai vērtētu mācību satura ieviešanas kvalitāti, nepieciešamos uzlabojumus mācību saturā un procesā, pedagogu profesionālās pilnveides attīstības vajadzības. Vienlaikus monitoringa darbā iegūtais rezultāts mācību procesā atbilstoši izglītības iestādes iepriekš izstrādātajai kārtībai var tikt izmantots izglītojamā snieguma vērtēšanai kursa noslēgumā, izmantojot kā papildu informatīvu instrumentu par izglītojamā sasniedzamo rezultātu augstāku sniegumu.

Centralizētais eksāmens dabaszinībās no 2025. gada

Kā paskaidrots noteikumu projekta anotācijā, valsts pārbaudes darbs STEM priekšmetos 2023./2024. mācību gadā un 2024./2025. mācību gadā tiks īstenots monitoringa darba formā, bet no 2025./2026. mācību gada – centralizētā eksāmena formā.

Šāds pārejas periods pamatots ar sagatavošanās procesu, kas ietver gan nepieciešamā pārbaudes darba satura izstrādi, tā aprobāciju, vērtēšanas kritēriju izstrādi, gan izglītības iestāžu nodrošinājumu ar mācību resursiem – pieeju digitālajiem mācību līdzekļiem un investīcijām STEM aprīkojuma pieejamībai mācību procesā. Tāpat jārisina jautājums par STEM mācību priekšmetu pedagogu pieejamību un profesionālo sagatavotību pilnveidotās mācību pieejas ieviešanai.

Uzzini vairāk >>

Labs saturs
4
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI