Noteikumi paredz pārejas periodu līdz 2023. gada 1. janvārim, lai īpašnieki (turētāji), ja nepieciešams, atbilstoši prasībām sakārtotu traktortehnikas un tās piekabes apgaismes ierīču un gaismas signālierīču izvietojumu un aprīkotu traktortehniku un tās piekabes ar attiecīgajām pazīšanas zīmēm.
FOTO: Ivars Soikāns, LETA
Piektdien, 1. aprīlī, stājas spēkā Ministru kabineta noteikumi Nr. 203 “Par traktortehnikas un tās piekabju valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļiem”, nosakot jaunas prasības apgaismes un bremžu iekārtām, lai uzlabotu satiksmes drošību uz autoceļiem.
Līdzšinējos Ministru kabineta noteikumos Nr. 30 “Noteikumi par traktortehnikas un tās piekabju valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļiem” ietvertās prasības vairs neatbilda Ceļu satiksmes likumā noteiktajam regulējumam. Tā kā nepieciešamie grozījumi pārsniedza pusi no spēkā esošo noteikumu redakcijas, tika izstrādāti jauni noteikumi.
Jaunais noteikumu projekts ir izstrādāts uz noteikumu Nr. 30 un tajos noteiktās kārtības bāzes. Noteikumu mērķis ir aktualizēt tehniskā stāvokļa un aprīkojuma kontroles regulējumu, uzlabojot ceļu satiksmes drošību, kā arī samazināt administratīvo slogu Valsts tehniskās uzraudzības aģentūrai (VTUA) un traktortehnikas vai tās piekabes īpašniekiem (vadītājiem).
Līdz šim spēkā esošie noteikumi paredzēja, ka visa traktortehnika un tās piekabes ir aprīkotas ar darba bremžu iekārtu, izņemot piekabes, kurām darba bremžu iekārtu nav paredzējis izgatavotājs. Jaunie noteikumi paredz, ka turpmāk bez darba bremzēm un stāvbremzēm būs atļauts ekspluatēt tikai tās piekabes, kuru pilnā masa nepārsniedz 2500 kilogramu.
Jaunie Ministru kabineta noteikumi Nr. 203 paredz vēl virkni jaunu nosacījumu. Lai uzlabotu ceļu satiksmes drošību, ieviestas vairākas svarīgas prasības.
Līdz 2023. gada 1. janvārim ir paredzēts pārejas periods, lai īpašnieki (turētāji), ja nepieciešams, atbilstoši prasībām sakārtotu traktortehnikas un tās piekabes apgaismes ierīču un gaismas signālierīču izvietojumu un aprīkotu traktortehniku un tās piekabes ar attiecīgajām pazīšanas zīmēm.
Tāpat līdz šim spēkā esošie noteikumi paredzēja: “Ja traktortehnikai vai tās piekabei ir veikta pirmās vai otrās kategorijas pārbūve, tad divas reizes pēc kārtas, vērtējot pārbūves procedūru un veicot valsts tehnisko apskati, tiek vērtēts, vai traktortehnika vai tās piekabe ir tehniskā kārtībā un atbilst satiksmes drošības prasībām.”
Lai divas reizes nebūtu jāveic identisks darbs, turpmāk pārbūvētajai traktortehnikai vai tās piekabei tehniskās apskates uzlīmi (talonu) izsniegs bez tehniskā stāvokļa kontroles, ja tiek iesniegts derīgs pirmās vai otrās kategorijas pārbūves atzinums.
Patlaban informācija par traktortehnikas tehniskās apskates kontroles vietu un laiku tiek publicēta plašsaziņas līdzekļos. Ar jauno noteikumu stāšanos spēkā informācija par apskatēm visā Latvijā būs pieejama vienuviet – VTUA tīmekļvietnē http://www.vtua.gov.lv.
Tehniskās apskates protokolu vai tehniskās kontroles protokolu tehniskās apskates vietā līdz šim sagatavoja un izsniedza rakstiski. Turpmāk VTUA inspektori protokolu sagatavos elektroniski, to ievietos zemkopības nozares e-pakalpojumu vietnē https://epakalpojumi.zm.gov.lv/ un vienlaikus nosūtīs uz tehnikas īpašnieka (turētāja) elektronisko e-adresi, ja tāda būs izveidota. Protokolu būs iespējams saņemt arī papīra formātā.
Sākot ar 2024. gada 1. janvāri, VTUA būs tiesības tehnisko kontroli traktortehnikai uz ceļiem veikt patstāvīgi, bez Valsts policijas (VP) līdzdalības. Tas ļaus VP darbiniekus neiesaistīt VTUA funkciju izpildē un neatraut no tiešo ceļu satiksmes uzraudzības pienākumu veikšanas.