FOTO: Edijs Pālens, LETA
21. decembrī stājas spēkā grozījumi Ministru kabineta noteikumos, kas regulē kārtību, kādā norādāmas preču un pakalpojumu cenas. Noteikumi papildināti ar skaidrākiem nosacījumiem, kāda informācija jāsniedz patērētājiem par cenas samazinājumiem jeb atlaidēm.
Grozījumi Ministru kabineta 1999. gada 18. maija noteikumos Nr. 178 “Kārtība, kādā norādāmas preču un pakalpojumu cenas” izstrādāti, lai veicinātu augstāku patērētāju tiesību aizsardzības līmeni –, lai veicinātu nepārprotamu un skaidru pārdošanas un atlaižu cenu norādīšanu precēm, kā arī, lai patērētāji netiktu maldināti un varētu vieglāk veikt objektīvu cenu salīdzināšanu.
Noteikumu projekta anotācijā ir paskaidrots, ka izmaiņu mērķis ir novērst situācijas, kad pārdevēji mākslīgi “uzpūš” salīdzināmo cenu, lai vēlāk piedāvātu viltus cenu samazinājumu, tādējādi maldinot patērētājus par patieso atlaides apmēru (piemēram, tirgotājs uz neilgu laika periodu paaugstina cenu, lai pēc tam to samazinātu, uzrādot kā ļoti izdevīgu piedāvājumu).
Līdz šim nosacījums, ka cenu nedrīkst mākslīgi paaugstināt neilgu laiku pirms speciālo piedāvājumu izsludināšanas, konceptuāli ir ietverts Patērētāju tiesību aizsardzības centra Vadlīnijās preču un pakalpojumu cenu norādīšanai, tostarp godīgas komercprakses īstenošanai.
Līdz ar grozījumiem Ministru kabineta noteikumos Nr. 178 “Kārtība, kādā norādāmas preču un pakalpojumu cenas” 14. punkts izteikts jaunā redakcijā, nosakot, ka gadījumā, ja izsludināta izpārdošana, cenu pazemināšana vai atlaides, precēm skaidri norāda sākotnējo cenu, kuru pārdevējs piemērojis noteiktā laikposmā pirms cenas samazinājuma piemērošanas, un cenu pēc tās pazemināšanas.
14. punkts papildināts ar vairākiem apakšpunktiem. Ar grozījumiem noteikts, ka sākotnējā cena ir viszemākā cena, kuru pārdevējs piedāvājis ikvienam patērētājam pēdējo 30 dienu laikā pirms cenas pazemināšanas vai atlaides piemērošanas.
Ja prece ir bijusi tirdzniecībā konkrētajā tirdzniecības vietā mazāk nekā 30 dienas, sākotnējā cena ir viszemākā cena, kuru pārdevējs piemērojis pēdējo septiņu dienu laikā pirms cenas pazemināšanas vai atlaides piemērošanas.
Apzinoties tirgū pieejamo preču un produktu dažādību, normatīvajā regulējumā vienlaikus tiek ietvertas izņēmuma normas par cenu norādīšanu:
Likumprojektā ietvertais regulējums nav saistošs vispārīgiem reklāmas paziņojumiem, kuri varētu attiekties uz visām pārdotajām precēm vai noteiktām preču kategorijām, kā, piemēram, apgalvojums “labākās /zemākās cenas”, jo šādos apgalvojumos nav iekļauts konkrēts un izmērāms paziņojums par cenu samazināšanu, norādīts anotācijā.
Turpretī uz vispārīgiem reklāmas paziņojumiem, kas norāda izmērāmu cenu samazinājumu un kas aptver vai nu visas tirgotās preces (piemēram, “tikai šodien 20% atlaide visam”), vai noteiktas preču kategorijas (piemēram, “šonedēļ 20% atlaide ziemas kolekcijai”), ir attiecināms projektā noteiktais regulējums, un ir skaidri jānorāda attiecīgo preču sākotnējā cena (un šīm cenām jābūt viszemākajām, kādas ir piemērotas pēdējo 30 dienu laikā pirms cenu samazinājuma piemērošanas).
Vienlaikus, ņemot vērā Iepakojuma likumā ieviesto regulējumu attiecībā uz depozīta sistēmu, MK noteikumos papildus tiek precizētas normas attiecībā uz cenu norādīšanu gadījumos, kad tiek pārdotas depozīta iepakojuma preces. Šajos gadījumos cenu zīmē atsevišķi būs jāiekļauj arī informācija par depozīta maksu.
Izmaiņas noteikumos izstrādātas pēc Ekonomikas ministrijas iniciatīvas, lai nodrošinātu Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 27. novembra direktīvas (ES) 2019/2161, ar kuru groza Padomes Direktīvu 93/13/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 98/6/EK, 2005/29/EK un 2011/83/ES attiecībā uz Savienības patērētāju tiesību aizsardzības noteikumu labāku izpildi un modernizēšanu atsevišķu normu pārņemšanu.