SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
19. janvārī, 2021
Lasīšanai: 4 minūtes
6
6

Kas jāzina, iepērkoties Apvienotās Karalistes interneta veikalos pēc breksita

Publicēts pirms 3 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

FOTO: Freepik

Ņemot vērā, ka 2021. gada 1. janvārī noslēdzās pārejas periods kopš Apvienotās Karalistes izstāšanās no Eiropas Savienības, iedzīvotājiem, kuri iepērkas šīs valsts interneta veikalos, ir jārēķinās ar vairākiem jauniem aspektiem, gan saņemot sūtījumus, gan aizstāvot savas patērētāju tiesības. Plašāk – Patērētāju tiesību aizsardzības centra skaidrojumā.

īsumā
  • Kopš Apvienotā Karaliste ir izstājusies no Eiropas Savienības, vairs nav izmantojama Strīdu risināšanas tiešsaistes platforma (SIT).
  • No 2021. gada 1. janvāra nelielas vērtības komerciāli sūtījumi ir atbrīvoti no muitas nodokļa un PVN, ja preču vērtība nepārsniedz 22 eiro.

Kā liecina Eiropas Patērētāju informēšanas centra un SIA “Gemius Latvia” veiktais pētījums “Latvijas iedzīvotāju preču pirkšanas un atgriešanas pieredze”, 56% aptaujāto pēdējā pusgada laikā iegādājušies preces ārzemju tiešsaistes veikalos. Nav noslēpums, ka daudzi Latvijas patērētāji ir iecienījuši tieši Apvienotās Karalistes interneta veikalus, tādēļ jāņem vērā, ka līdz ar breksitu patērētāju tiesības pārsvarā saglabāsies nemainīgas, bet tomēr būs vairāki aspekti, kas var ietekmēt iepirkšanās pieredzi un preču cenas.

1.     Patērētāju tiesību regulējums pēc breksita

Par spīti tam, ka Apvienotā Karaliste vairs nebūs Eiropas Savienības (ES) dalībvalsts, ja tās jurisdikcijā esošs uzņēmums mērķēs savu mārketingu uz ES pilsoņiem, komersantam būs jāievēro visi ES patērētāju aizsardzības normatīvie akti. Tas pats attiecas arī uz gadījumiem, kad ES patērētāji iepērkas Apvienotās Karalistes interneta veikalos un slēdz distances līgumu. Patērētāji varēs sagaidīt, ka viņiem būs pieejamas jau ierastās 14 dienu atteikuma tiesības un citas tiesības, ko garantē, piemēram, Eiropas Savienības Patērētāju tiesību direktīva.

2.     Patērētāju strīdu risināšana

Ja patērētājam radies strīds vai pretenzijas pret komersantu, kurš darbojas Apvienotajā Karalistē, tas jārisina līdzīgi kā iepriekš: vispirms rakstveidā jāvēršas pie komersanta ar pretenziju, ja neizdodas rast risinājumu, tad var vērsties Eiropas Patērētāju informēšanas centrā (ECC Latvia). Pašlaik ir zināms, ka līdzīgs centrs kā iepriekš turpinās darboties arī Apvienotajā Karalistē un palīdzēs atrisināt pārrobežu sūdzības.

Patērētāji līdz 31.12.2020. varēja izmantot Strīdu risināšanas tiešsaistes platformu (SIT), kura nodrošināja strīdu risināšanu ar komersantiem tiešsaistē, bet pašlaik, kad Apvienotā Karaliste ir ārpus ES, SIT platforma vairs nav izmantojama.

Ja radušies jautājumi vai neskaidrības, risinot problēmas vai strīdus ar Apvienotās Karalistes komersantu, aicinām vērsties Eiropas Patērētāju informēšanas centrā un Patērētāju tiesību aizsardzības centrā.

3.     Nodokļi un muita

Iepērkoties Apvienotās Karalistes interneta veikalos un saņemot sūtījumus, jārēķinās, ka radīsies papildu izmaksas: būs jāmaksā gan pievienotās vērtības nodoklis (PVN), gan arī muitas nodoklis. No 2021. gada 1. janvāra nelielas vērtības komerciāli sūtījumi ir atbrīvoti no muitas nodokļa un PVN, ja preču vērtība nepārsniedz 22 eiro.

Ja kopējā preču vērtība sūtījumā pārsniegs 22 eiro, bet nepārsniegs 150 eiro, tad būs jāmaksā PVN. Savukārt, ja preču vērtība sūtījumā pārsniegs 150 eiro, būs jāmaksā muitas nodoklis un PVN. Lai uzzinātu vairāk par piemērojamajiem nodokļiem, aicinām iepazīties ar Valsts ieņēmumu dienesta sagatavoto informāciju.

Aicinām patērētājus ņemt vērā izmaiņas, kuras radušās, noslēdzoties breksita procedūrai, un sazināties ar ECC Latvia (info@ecclatvia.lv) un PTAC (pasts@ptac.gov.lv) vai zvanīt uz patērētāju konsultēšanas tālruni 65452554, lai iegūtu vajadzīgo informāciju.

Labs saturs
6
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI