FOTO: Freepik
Ņemot vērā Covid-19 radīto ārkārtējo situāciju valstī un noteiktos pulcēšanās aizliegumus, steidzamības kārtībā ir pieņemti grozījumi Komerclikumā, lai nodrošinātu iespēju kapitālsabiedrību ikgadējo dalībnieku (akcionāru) sapulču norisi organizēt elektroniski, tādējādi ievērojot gan likuma prasības par gada pārskatu apstiprināšanu, gan šobrīd noteiktos pulcēšanās aizliegumus. Izmaiņas likumā stājās spēkā jau svētdien, 22. martā.
Līdzšinējais regulējums neskaidrs
Līdz šim Komerclikuma 212. panta trešā daļa noteica, ka dalībnieki un akcionāri (turpmāk – dalībnieki) var piedalīties dalībnieku sapulcēs personiski vai ar pārstāvja starpniecību. Likumā nebija skaidri noteikts, vai dalībnieki var piedalīties dalībnieku sapulcē attālināti (piemēram, videokonferencē). Šāda skaidra un nepārprotama regulējuma trūkums liedza kapitālsabiedrībām iespēju droši un nešaubīgi piedāvāt dalībniekiem iespēju dalībnieku sapulcēs piedalīties, izmantojot elektroniskos saziņas līdzekļus.
Turklāt Finanšu instrumentu tirgus likuma 54.3 panta trešā daļa paredz, ka to akciju sabiedrību, kuru akcijas ir iekļautas regulētajā tirgū, akcionāriem ir tiesības vienoties un statūtos paredzēt attālinātās dalības vai balsošanas veidus: akcionāra tiesības balsot pirms sapulces un akcionāra tiesības piedalīties un balsot sapulcē, izmantojot elektroniskos saziņas līdzekļus. Līdz ar to, ja šādas akcionāru tiesības nebija paredzētas statūtos, tad tās nevarēja izmantot.
Grozījumi attiecas uz kapitālsabiedrību (SIA, AS) dalībnieku (akcionāru) sapulču organizēšanu un paredz vairākas iespējas, kā dalībnieks (akcionārs) var piedalīties un balsot dalībnieku (akcionāru) sapulcē, fiziski neierodoties uz sapulci:
“Visos šajos gadījumos dalībnieks ir pielīdzināts klātesošam dalībniekam un ierakstāms dalībnieku sarakstā, kas tiek sagatavots pirms sapulces atklāšanas (dalībnieku reģistrācija), un dalībnieka nodotās balsis ir ieskaitāmas balsojumos tieši tāpat kā fiziski klātesošo dalībnieku balsis,” skaidrots likumprojekta anotācijā.
Grozījumi paredz arī atvieglot valdes un padomes sēžu protokolu parakstīšanu, nodrošinot iespēju valdes un padomes sēdes noturēt attālināti, izmantojot elektroniskās saziņas līdzekļus, kā arī samazinot personu skaitu, kurām protokols jāparaksta.