Viens no grozījumu mērķiem ir precizēt un pilnveidot tehniska satura tiesību normas, ņemot vērā, ka tehnoloģiju attīstības ietekmē pastāvīgi mainās un attīstās transportlīdzekļu uzbūve un konstrukcija.
FOTO: Edijs Pālens, LETA
Šodien, 2019. gada 4. aprīlī, stājas spēkā grozījumi Ministru kabineta (MK) noteikumos par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa. Tajos precizētas tehniska satura tiesību normas, noteiktas objektīvas atkāpes no noteikumu prasībām dažādu dienestu transportlīdzekļiem, kas paredzēti speciālu funkciju veikšanai, kā arī prasības izpildes vērtēšanas kritērijiem un novērtējumam, piemēram, dažādu konstrukciju un lietojuma lukturiem.
2018. gada 1. oktobrī Latvijā bija reģistrēti 935 706 transportlīdzekļi un 857 684 autovadītāji ar spēkā esošu vadītāja apliecību.
Grozījumu Ministru kabineta (MK) noteikumos Nr. 295 Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa anotācijā norādīts, ka šo grozījumu “mērķis ir precizēt un pilnveidot tehniska satura tiesību normas, ievērojot, ka tehnoloģiju attīstības ietekmē pastāvīgi mainās un attīstās transportlīdzekļu uzbūve un konstrukcija, kā arī noteikt objektīvas atkāpes no noteikumu prasībām bruņoto spēku, neatliekamās medicīniskās palīdzības, ugunsdzēsības, sabiedriskās kārtības uzturēšanas un tiesībaizsardzības dienestu transportlīdzekļiem, kas paredzēti speciālu funkciju veikšanai”.
Tehniska satura tiesību normas piemēro transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa kontrolē Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD). Pilnveides ietvaros tiesību aktos nepieciešams pielāgot un detalizētāk norādīt prasības transportlīdzekļu tehniskai kontrolei. Proti, jaunās prasības minētajos MK noteikumos ļaus nepārprotami un skaidri tās piemērot gan valsts tehniskās apskates, gan tehniskās kontroles uz ceļa ietvaros.
MK noteikumos Nr. 295 Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa (turpmāk tekstā – MK noteikumi) precizēta transportlīdzekļa valsts tehniskās apskates protokolā obligāti atspoguļojamā informācija, norādot vienotus informācijas kodus atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvai 2014/45/ES par mehānisko transportlīdzekļu un to piekabju periodiskajām tehniskajām apskatēm. Minēto MK noteikumu 27. punkts paredz, ka tehniskās apskates protokolā norāda šādu informāciju, kas identificējama ar vienotiem kodiem:
Līdz šim MK noteikumu 9. punkts noteica, ka, “izmantojot transportlīdzekli ceļu satiksmē, tā tehniskajam stāvoklim un aprīkojumam jāatbilst šo noteikumu 1. pielikumā minētajām prasībām, kā arī normatīvajos aktos par mehānisko transportlīdzekļu, to piekabju un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu un transportlīdzekļu pārbūvi noteiktajām prasībām”. Stājoties spēkā izmaiņām, norma papildus paredz, ka Nacionālo bruņoto spēku, Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu un šo iestāžu padotībā esošo izglītības iestāžu, neatliekamās medicīniskās palīdzības, ugunsdzēsības, sabiedriskās kārtības uzturēšanas un tiesībaizsardzības dienestu transportlīdzeklim, kas paredzēts speciālu funkciju veikšanai, var piemērot atkāpes 1. pielikumā minētajām prasībām, kas nepieciešamas speciālas funkcijas nodrošināšanai un būtiski neietekmē satiksmes drošību.
Ņemot vērā transportlīdzekļos izmantoto lukturu tehnoloģiju attīstību, normatīvajos aktos par transportlīdzekļu tehnisko apskati redakcionāli un saturiski bija jāpilnveido tiesību normas, jo līdz šim spēkā esošais regulējums pietiekami plaši neaptvēra dažādu konstrukciju un lietojuma lukturus. Attiecīgi MK noteikumu 1. pielikuma II sadaļā veikti šādi precizējumi un izmaiņas:
MK noteikumu grozījumos veiktas arī citas izmaiņas un precizējumi, kas attiecas uz transportlīdzekļu riepām, mehānisko atsperojumu vai stabilizatoru, amortizatoriem, torsioniem, balstiekārtas svirām, balstrāmi, balstiekārtas šarnīriem, pneimatisko balstiekārtu, izplūdes sistēmas caurulēm vai klusinātājiem, barošanas sistēmas sastāvdaļām, durvīm, pārsegiem, rokturslēgiem, aizslēgiem, fiksatoriem u. c.
Grozījumu anotācijā norādīts, ka, piemēram, M1 kategorijas transportlīdzekļiem, kas pirmoreiz reģistrēti, sākot ar 2018. gada 1. janvāri, jādarbojas riepu spiediena kontroles sistēmai, ja tādu paredzējis izgatavotājs. Proti, mēraparātu panelī jādarbojas kļūmes vai bojājuma indikatoram, kam jāizslēdzas pēc transportlīdzekļa motora iedarbināšanas vai kustības uzsākšanas, savukārt kļūmi sistēmas darbībā nedrīkst uzrādīt kļūmes vai bojājuma indikators vai OBD, kam pieslēdzas, izmantojot transportlīdzekļa elektronisko saskarni.
Atbilstoši anotācijā sniegtajai informācijai 2018. gada 1. oktobrī Latvijā bija reģistrēti 935 706 transportlīdzekļi un 857 684 autovadītāji ar spēkā esošu vadītāja apliecību.
Ar visām izmaiņām, kas veiktas MK noteikumos, var iepazīties šeit.