SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
25. maijā, 2018
Lasīšanai: 4 minūtes
RUBRIKA: Stājas spēkā
TĒMA: Veselība
4
4

Turpmāk būs stingrākas prasības zāļu reklāmai

Stājas spēkā 25.05.2018.
Publicēts pirms 6 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

FOTO: Freepik

Lai veicinātu ar zāļu reklāmu saistīto izdevumu caurskatāmību un novērstu korupcijas risku ārstniecības personu un farmācijas uzņēmumu pārstāvju attiecībās, turpmāk zāļu ražotājiem un reklāmas devējiem būs jāievēro papildu prasības, izplatot savu produkciju, tai skaitā organizējot informatīvus pasākumus ārstniecības personām. To paredz grozījumi Ministru kabineta noteikumos Nr. 378 “Zāļu reklamēšanas kārtība un kārtība, kādā zāļu ražotājs ir tiesīgs nodot ārstiem bezmaksas zāļu paraugus”, kas stājas spēkā šodien, 25. maijā.

Precizēta prasība informēt uzraudzības iestādi

Līdz šim zāļu reģistrācijas īpašniekam vai tā pilnvarotajam pārstāvim, vai citai personai, kas ir zāļu reklāmas devējs vai reklāmas izplatītājs, bija pienākums uzraudzības iestādei – Veselības inspekcijai – sniegt informāciju par biedrībām, nodibinājumiem un ārstniecības iestādēm sniegto materiālo vai cita veida atbalstu iepriekšējā gadā. Grozījumi MK noteikumos par zāļu reklamēšanas kārtību paredz, ka no nākamā gada papildus jau noteiktajai informācijai zāļu reklamētājiem būs jāiesniedz ziņas arī par organizētajiem un sponsorētajiem pasākumiem un to izmaksām, iekļaujot izdevumus ēdināšanai, telpu nomai, tehniskajam aprīkojumam, atalgojumu lektoriem un konsultantiem (minot katra speciālista vārdu un uzvārdu, saņemtās atlīdzības apmēru), tehnisko nodrošinājumu u. c.

Informācija turpmāk būs iesniedzama elektroniski, izmantojot Veselības inspekcijas tīmekļvietnē pieejamo formu, tādējādi nodrošinot iespēju datus apstrādāt automatizēti.

Savukārt, lai mazinātu iespēju, ka reģistrācijas apliecības īpašnieks izvairās no šādas informācijas sniegšanas, noteikumu projektā iekļauta prasība iesniegt paziņojumu arī tajos gadījumos, ja atbalsts nav sniegts vai pasākumi nav sponsorēti.

Ierobežo materiālo labumu piešķiršanu

Lai novērstu korupcijas risku, noteikumu projektā precizētas ārstniecības personu un farmācijas uzņēmumu pārstāvju attiecības, nosakot, kam un kādus labumus drīkst piedāvāt.

Turpmāk zāļu reģistrācijas īpašnieks vai tā pilnvarotais pārstāvis, vai cita persona, kas ir reklāmas devējs vai reklāmas izplatītājs, speciālistiem nedrīkst tieši vai pastarpināti piedāvāt, apsolīt vai sniegt nekādu materiālo vai cita veida atlīdzību. Reklamējot zāles, reklāmas devējs un reklāmas izplatītājs drīkst piegādāt un speciālists drīkst pieņemt tikai izglītojošus materiālus, kas tiešā veidā paredzēti speciālistu izglītošanai un kuru vērtība nepārsniedz 10 eiro (bez pievienotās vērtības nodokļa).

Tāpat precizēts līdz šim nekonkrētais formulējums, ka speciālistiem paredzētie pasākumi – zinātniskās konferences, kongresi, semināri un citi pasākumi ar profesionālu vai zinātnisku ievirzi, kas paredz arī zāļu reklamēšanu, – tiek pakārtoti tikai zinātniskam mērķim un nesatur izklaides u. c. nepiemērotus pasākumus.

Noteikumu projektā precizētas atsevišķas normas attiecībā uz zālēm, kurām ir augsts farmakovigilances – iespējama kaitējuma cilvēka veselībai – risks un kuras aizliegts reklamēt, un kuru bezmaksas paraugu nodošana ārstniecības personām ir aizliegta.

Labs saturs
4
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI