MK noteikumi izstrādāti, balstoties uz Atkritumu apsaimniekošanas likuma 18. pantu un skar pašvaldības, sadzīves atkritumu apsaimniekotājus un mājsaimniecības.
FOTO: Evija Trifanova, LETA
Pašreiz pašvaldības saskaras ar grūtībām, izstrādājot iepirkumu dokumentāciju sadzīves apsaimniekotāja izvēlei. Lielākoties tam par iemeslu ir vides aizsardzības un iepirkumu speciālistu pieredzes trūkums. Iepirkumu dokumenti mēdz būt pārmērīgi detalizēti vai arī tieši pretēji – nosacījumi ir izstrādāti nepilnīgi.
Tāpēc Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija izveidojusi jaunus MK noteikumus Nr. 546 "Noteikumi par minimālajām prasībām, kas iekļaujamas darba uzdevumā, pašvaldībai izraugoties sadzīves atkritumu apsaimniekotāju, un atkritumu apsaimniekošanas līgumu būtiskie nosacījumi".
To mērķis ir uzlabot un atvieglot pašvaldību darbu pie iepirkuma procedūras dokumentācijas. Tādējādi pašvaldības izmantos vienādu pieeju, sastādot līgumus ar apsaimniekotājiem un izvēloties tajos iekļaujamos nosacījumus. Īpaši noteikts, ka līgumu normām būs jābūt vienlīdzīgām, nediskriminējošām - gan līgumos starp apsaimniekotāju un pašvaldību, gan apsaimniekotāju un mājsaimniecību. Lai nodrošinātu pakalpojuma nepārtrauktību, tiek noteikts, ka pašvaldībām būs jānosaka kārtība, kādā uzsākama un izbeidzama pakalpojuma sniegšana.
Papildus tam atkritumu apsaimniekotājam reizi gadā būs jāinformē pašvaldība par atkritumu apsaimniekošanu pašvaldībā kopumā, atsevišķi izdalot ziņas par kopējo savākto atkritumu daudzumu, dalīto savākto atkritumu daudzumu, pārstrādei un reģenerācijai nodoto atkritumu daudzumu, kā arī informāciju par papildus izveidoto dalītās atkritumu vākšanas infrastruktūru, sabiedrības informēšanu u.c. faktoriem.
Tas ļaus pašvaldībai kontrolēt atkritumu apsaimniekošanas efektivitāti.