SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Edīte Brikmane
LV portāls
18. augustā, 2016
Lasīšanai: 6 minūtes
RUBRIKA: Likumprojekts
TĒMA: Veselība
1
1
1
1

Administratīvi sodīt varētu arī par bērnu iesaistīšanu smēķēšanā

Publicēts pirms 8 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

www.freeimages.com

Ministru kabinetā ir nonācis Veselības ministrijas izstrādātais likumprojekts "Grozījumi Administratīvo pārkāpumu kodeksā", kas cita starpā paredz ieviest administratīvo atbildību par bērna iesaistīšanu smēķēšanā.
īsumā
  • Šobrīd Administratīvo pārkāpumu kodeksā ir noteikta atbildība par pārkāpumiem saistībā ar tabakas izstrādājumu izplatīšanas, marķēšanas u.c. prasību neievērošanu.
  • Grozījumi paredz noteikt atbildību arī par pārkāpumiem augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu apritē.
  • Likumprojekts paredz administratīvo atbildību par smēķēšanas ierobežojumu neievērošanu, kā arī par bērna iesaistīšanu smēķēšanā.

Likumprojekta anotācijā skaidrots: grozījumi nepieciešami, lai noteiktu atbildību par pārkāpumiem attiecībā uz Tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu aprites likumā (turpmāk – Tabakas aprites likums), kas stājās spēkā šī gada 20. maijā, iekļautajām prasībām.

Atbildība par pārkāpumiem arī elektronisko smēķēšanas ierīču apritē

Piemēram, tā kā Tabakas aprites likumā noteiktie smēķēšanas ierobežojumi attiecas ne tikai uz vietām, bet arī uz smēķēšanu personu klātbūtnē (sīkāks izklāsts pieejams LV portāla skaidrojumā "Spēkā stājas stingrāki smēķēšanas ierobežojumi"), nepieciešams precizēt Administratīvo pārkāpumu kodeksa 42.1 pantu "Smēķēšanas ierobežojumu neievērošana". Likuma pašreizējā redakcijā noteikts uzlikt naudas sodu līdz piecpadsmit eiro par smēķēšanu neatļautās vietās, savukārt likumprojekts paredz soda piemērošanu par "smēķēšanas ierobežojumu pārkāpšanu" vispār.

Tāpat "šobrīd Administratīvo pārkāpumu kodeksā ir noteikta atbildība par pārkāpumiem saistībā tikai ar tabakas izstrādājumu izplatīšanas, marķēšanas u.c. prasību neievērošanu," skaidro Agnese Gusarova, Veselības ministrijas Komunikācijas nodaļas preses sekretāre. "Līdz ar to grozījumi paredz noteikt atbildību arī par pārkāpumiem augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu apritē." Piemēram, plānots, ka tiks noteikta administratīvā atbildība par pārkāpumiem augu smēķēšanas produktu, elektronisko ierīču un to uzpildes tvertņu pārdošanā nepilngadīgajiem.

Atbildība par nepilngadīgā iesaistīšanu smēķēšanā

Administratīvo pārkāpumu kodeksa 172. panta pirmajā daļā ir noteikta atbildība par nepilngadīgā iesaistīšanu alkoholisko dzērienu lietošanā, par ko iespējams uzlikt naudas sodu no 35 līdz simt četrdesmit eiro. Šī paša panta trešā daļa paredz brīdinājuma izteikšanu vai naudas soda līdz 140 eiro piemērošanu "par alkoholisko dzērienu vai tabakas izstrādājumu nodošanu nepilngadīgā rīcībā tā, ka šīs vielas kļuvušas nepilngadīgajam brīvi pieejamas lietošanai". Turklāt, ja minētās darbības izdarītas atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas, naudas sods var sasniegt pat 700 eiro. Tikmēr par bērna iesaistīšanu smēķēšanā Administratīvo pārkāpumu kodeksā atbildība patlaban nav noteikta, tāpēc grozījumi paredz likumu papildināt ar atbildību par bērna iesaistīšanu smēķēšanā.

"Termins "smēķēšana" aptver gan tabakas izstrādājumu, gan augu smēķēšanas produktu, jaunieviestu tabakas izstrādājumu un elektronisko smēķēšanas ierīču lietošanu."

Ņemot vērā Tabakas aprites likuma 1. panta 26. punktā noteikto smēķēšanas definīciju, par bērna iesaistīšanu smēķēšanā uzskatāma ne tikai tabakas izstrādājumu, bet arī augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču vai to uzpildes tvertņu nodošana bērnu rīcībā.

Ierobežojumi elektronisko cigarešu lietošanai bērnu klātbūtnē

Ņemot vērā Tabakas aprites likumā noteiktos principus, Veselības ministrija ir sagatavojusi un Ministru kabinets apstiprinājis (16. augustā) grozījumus arī Bērnu tiesību aizsardzības likumā un Reklāmas likumā, kas sinhronizēs noteiktās prasības smēķēšanas ierobežošanai. 

Piemēram, likumprojekts "Grozījumi Reklāmas likumā" paredz aizliegt izmantot bērnus alkoholisko dzērienu, tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to uzpildes tvertņu reklāmā, kā arī adresēt šāda rakstura reklāmu bērniem.

Savukārt likumprojekts "Grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā" (BTAL) paplašina spēkā esošos ierobežojumus attiecībā uz smēķēšanu un tabakas izstrādājumu lietošanu bērnu klātbūtnē arī uz augu smēķēšanas produktiem, elektroniskajām smēķēšanas ierīcēm un to uzpildes tvertnēm.

Tabakas aprites likuma 10. pants jau šobrīd nosaka, ka smēķēt bērna klātbūtnē ir aizliegts. Smēķēt stingri aizliegts arī bērnu atpūtas un rotaļu laukumos. "Ņemot vērā augstāk minēto, arī BTAL 48. panta pirmā daļa ir papildināma, nosakot, ka bērns nedrīkst atrasties smēķēšanai paredzētu tabakas izstrādājumu vai augu smēķēšanas produktu dūmu vai elektronisko smēķēšanas ierīču tvaika ietekmē," skaidrots likumprojekta anotācijā. Tas nozīmē, ka bērna klātbūtnē nedrīkst smēķēt arī elektroniskās smēķēšanas ierīces, lai nodrošinātu bērnam no elektronisko smēķēšanas ierīču tvaika brīvu vidi.

Tāpat likumprojekts paredz paplašināt BTAL 48. panta otrajā daļā noteiktos ierobežojumus attiecībā uz bērnu nodarbinātību, nosakot, ka bērnam ir aizliegts strādāt darbus, kas tieši saistīti ar tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču vai to uzpildes tvertņu ražošanu, izmēģināšanu, glabāšanu, lietošanu, kā arī tirdzniecību vai reklāmu.

Lai grozījumi BTAL un Reklāmas likumā stātos spēkā, tie jāapstiprina Saeimā.

Labs saturs
1
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI