SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Laura Studente
LV portālam
07. oktobrī, 2015
Lasīšanai: 7 minūtes
1
1

Noteikts trokšņa līmenis auto un motosporta sacensībām

Publicēts pirms 8 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Mototrase būs jāaprīko ar trokšņa monitoringa iekārtu, nodrošinot, ka to uzstāda atbilstoši ražotāja nosacījumiem. Trokšņu kontroli nodrošinās Veselības inspekcija.

LV portāla infografika;
Designed by Freepik

Daudzus vilina emocijas, ko sniedz auto un motosporta sacensības, tomēr līdz ar sacīkstēm neatņemams elements ir arī troksnis, kas, kā zināms, ir viens no vides piesārņojuma veidiem – postošs gan apkārtējai videi, gan cilvēka ausīm. Grozījumi MK noteikumos paredz, ka turpmāk autosporta un motosporta bāzes būs jāaprīko ar trokšņu rādītājiem, savukārt trokšņa atļautais lielums tiks kontrolēts.
īsumā
  • Iedzīvotāji sūdzas par troksni, kas nāk no mototrasēm.
  • Jaunie noteikumi paredz trases aprīkot ar trokšņa mērīšanas iekārtām.
  • Trokšņu iekārtas bāzu īpašniekiem būs jāizvieto no 2016.gada 1.janvāra.

Latvijā norisinās gan starptautiskas, gan vietēja mēroga autosporta un motosporta sacīkstes. Tomēr līdz šim nebija noteikts regulējums trokšņa līmenim tajās bāzēs, kas atrodas apdzīvotās vietās – pilsētā vai ciemā. Iedzīvotājiem tas sagādāja neērtības, un arī Veselības inspekcija ir saņēmusi sūdzības.

Diskusijas par to, ka nepieciešams veikt trokšņa līmeņa kontroli autosporta un motosporta bāzēm sāktas jau 2014.gada otrajā pusē. Tam rezultāts ir grozījumi MK noteikumos Nr.16 "Trokšņa novērtēšanas un pārvaldības kārtība", ko valdība apstiprināja 22.septembrī un kas spēkā stājās 5.oktobrī.

Jaunais regulējums paredz: dienas laikā autosporta un motosporta bāzēs ir nosakāmi augstāki vides trokšņa robežlielumi nekā citiem trokšņa avotiem.

Piemērs ņemts no Vācijas un Austrijas

Motosportā parasti ir raksturīgas ievērojamas trokšņa līmeņa svārstības gan dienas, gan visa gada laikā. Augstāki robežlielumi būs piemērojami treniņos un sacensībās. Sacīkstes norisinās reti, bet tās ir daudz skaļākas, savukārt testa un treniņa dienu braucieni ir daudz biežāki un ar ievērojami zemāku trokšņa ietekmi, skaidro Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) speciālisti.

Lai noteiktu piemērotu trokšņa robežlīmeni, VARAM izvērtējusi gan starptautisko organizāciju, gan citu Eiropas Savienības dalībvalstu motosporta bāzu pieredzi.

Paraugam no Eiropas trasēm noteiktajiem trokšņa robežlielumiem ir izvēlētas trases "Red Bull Ring" Austrijā un "Nürburgring" Vācijā. Tur atļauti šādi robežlielumi: Ldiena max – 80 dB(A), gads – 65 dB(A), kas nozīmē dienas vidējo rādītāju un gada vidējo normu, ko mēra ārpus telpām. VARAM skaidro, ka noteikumu projekts ir kompromisa risinājums, jo grozījumi paredz trokšņu robežlielumu pietuvināšanu Vācijas un Austrijas piemēriem, vienlaikus joprojām saglabā tos zem šo valstu noteiktajiem trokšņu robežlielumiem.

Projekts attiecas uz atsevišķām motosporta trasēm

Prasības tiks attiecinātas uz tādu autosporta un motosporta bāzi, kas atbilst šādiem kritērijiem:

  • reģistrēta sporta bāzu reģistrā, kuru uztur Izglītības un zinātnes ministrija saskaņā ar MK noteikumiem Nr.76 "Noteikumi par sporta bāzu reģistrā iekļaujamās informācijas saturu un aktualizēšanas kārtību";
  • atrodas apdzīvotā vietā (pilsētā vai ciemā) un izvietota ārpus telpām;
  • tajā tiek nodrošināti treniņi un sacensības.

Kā redzams, tad izmaiņas neattieksies uz tām trasēm, kas atrodas pie viensētām; tur spēkā paliks iepriekšējais regulējums.

VARAM norāda, ka autosporta un motosporta federācijām būs jāizstrādā autosporta un motosporta trašu akreditācijas noteikumi, kas balstīti uz noteikumu projektā iekļautajām prasībām, un jārūpējas par to izpildi.

Atbilstoši MK noteikumu 15.2punktam mototrases īpašnieks vai valdītājs, izvērtējot trases noslogotību, novērtēs arī tās radītā trokšņa slodzi, veicot atsevišķu motoierīču trokšņa līmeņa mērījumus. Lai to panāktu, mototrase būs jāaprīko ar trokšņa monitoringa iekārtu, nodrošinot, ka to uzstāda atbilstoši ražotāja nosacījumiem. Tas bāzu īpašniekiem būs jādara, sākot ar 2016.gada 1.janvāri.

Trokšņa monitoringa iekārtai būs jāatbilst šādām prasībām:

  • nodrošina nepārtrauktus trokšņa mērījumus mototrases darbības laikā;
  • ir kalibrēta reizi trijos gados.

Lai informētu sabiedrību, 30 dienas pirms plānotajām sacensībām, mototrases īpašniekam pašvaldībai jānosūta sacensību grafiks, kā arī šis grafiks jāizvieto savā interneta mājaslapā.

Trokšņu kontroli nodrošinās Veselības inspekcija. Pieļaujamie lielumi atrodami MK noteikumu 2.pielikuma 2.punktā, un tos mērīs ārpus telpām.

Vides trokšņa robežlielumi ārā izvietotajām mototrasēm

Sporta treniņu un sacensību dienu skaits Individuālo dzīvojamo māju (savrupmāju, mazstāvu vai viensētu) un daudzstāvu dzīvojamās apbūves teritorija Jauktas centra un publiskās apbūves teritorija (ar dzīvojamo apbūvi)
LAeq, T (dB(A))

 

LAeq, T (dB(A))

 

Līdz 5 sporta treniņi nedēļā darba dienās no plkst. 9.00 līdz 20.00, bet sestdienās no plkst. 9.00 līdz 18.00 65 70
Līdz 16 sacensību dienām gadā no plkst. 8.00 līdz 20.00 75 80
Virs 16 sacensību dienām gadā sestdienās un svētdienās no plkst. 8.00 līdz 20.00 70 75

VARAM speciālisti skaidro, ka vides trokšņa robežlielumi plānoti augstāki, nekā pašreiz noteikumos noteiktie, bet jāņem vērā, ka patlaban šāda veida trasēm vides trokšņa robežlielumi ir noteikti uz gadu, un tiek plānots, ka turpmāk tie būs attiecināti uz konkrēto trases darbības laiku, nevis uz gadu.

Nozares pārstāvji gandarīti par regulējumu

Noteikumi tika sagatavoti sadarbībā ar Latvijas Automobiļu federāciju, Latvijas Motokrosa federāciju, Kandavas kartodroma un Biķernieku kompleksās sporta bāzes pārstāvjiem. Tieši Biķernieku trasē jau četrus gadus norisinās starptautisks autošosejas festivāls "Riga Summer Race 2015".

"Par izmaiņām esam gandarīti, jo šie noteikumi un to precizēšana ir vēl viens attīstības un sakārtotības solis mūsu sporta veida sacensību norisē," stāsta Latvijas Automobiļu federācijas pārstāvis Viesturs Saukāns.

"Daudzus gadus sacensību trokšņu līmeņa tēma nebija aktuāla, tomēr ir skaidrs, ka šī joma bija jāsakārto, lai nerastos pārpratumi un, galvenais, neērtības Latvijas autosporta trasēm tuvumā dzīvojošajiem iedzīvotājiem. Ar jaunajiem precizējumiem ir radīti skaidri noteikumi un noteikti rādītāji, ko sacensību rīkotāji var atļauties, bet kas jau pārsniedz apkārtējo komforta līmeni. Zinām trokšņa līmeņa maksimālos skaitļus, zinām mūsu un sacensību rīkotāju uzdevumu – ir vēl viena sakārtota joma, kurā varam līdzāspastāvēt un sadarboties ar visām iesaistītajām personām," skaidro V.Saukāns.

Vairāk par troksni un tā nelabvēlīgo ietekmi LV portāla skaidrojumā "Troksnis traucē naktsmieru. Ko darīt?".

Labs saturs
1
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI