Ja nekustamā īpašuma nodokļa daļa nebūs samaksāta noteiktajos datumos, jārēķinās, ka pašvaldība piemēros soda procentus un sodanaudas summa uzrādīsies nākamajā gadā, saņemot nodokļa maksas paziņojumu. Ja nodokļa nomaksa tiks pilnībā ignorēta, jārēķinās ar nodokļu parāda piespiedu piedziņu, ko pašvaldība īstenos ar tiesu izpildītāja starpniecību.
LV portāla infografika
Nekustamā īpašuma nodokļa likuma grozījumi:
Pagājušajā gadā likumā "Par nekustamā īpašuma nodokli" grozījumi izdarīti divas reizes – precizējot atsevišķas normas un ieviešot jaunas, kā arī saistībā ar pāreju uz eiro, konvertējot iepriekš latos noteiktās summas eiro.
Kadastrālās vērtības robežsummas un minimālais maksājums eiro
Ar 2013.gada 19.septembra grozījumiem likuma 3.pantā eiro valūtā pārvērstas summas, kas nosaka, kāda ir nodokļa likme mājokļiem atkarībā no to kadastrālās vērtības:
Minimālais maksājums katram nodokļa maksātājam katrā pašvaldībā ir 7 eiro (iepriekš 5 lati). Aprēķināto nodokļa summu uzkrāj, kamēr tā pārsniedz 7 eiro, un tad pašvaldība nosūta kopēju maksāšanas paziņojumu par visiem taksācijas gadiem, par kuriem aprēķinātais nodoklis uzkrāts.
5.panta 1.2daļā paredzētais mājokļa nodokļa 50% atvieglojums daudzbērnu ģimenēm no aprēķinātās nodokļa summas ir ne vairāk par 427 eiro (300 latiem).
Noteikumi ar nodokli neapliekamiem objektiem
2013.gada 6.novembrī pieņemtie grozījumi likumā precizē nosacījumus nodokļa piemērošanai 1.panta otrajā daļā iekļautajiem neapliekamajiem objektiem.
Grozījums šī panta 6.punktā nosaka: ar NĪN neapliek valsts aizsargājamo nekustamo kultūras pieminekli, kā arī zemi tā uzturēšanai, izņemot: dzīvojamās mājas un zemi to uzturēšanai, saimnieciskajā darbībā izmantotu nekustamo īpašumu, kā arī nekustamo īpašumu, kas netiek uzturēts atbilstoši kultūras pieminekļu aizsardzības prasībām.
Likuma 6.pants ir papildināts ar prasību: valsts aizsargājamais nekustamais kultūras piemineklis un zeme tā uzturēšanai tiek aplikta ar NĪN, ja attiecīgais nekustamais īpašums netiek uzturēts atbilstoši kultūras pieminekļu aizsardzības prasībām. Pašvaldība valsts aizsargājamo nekustamo kultūras pieminekli un zemi tā uzturēšanai apliek ar nodokli, kā arī pēc attiecīgo trūkumu novēršanas - atbrīvo no aplikšanas ar nodokli, pamatojoties uz Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas (VKPAI) atzinumu. VKPAI līdz 2014.gada 10.janvārim bija jāsniedz pašvaldībai, kuras administratīvajā teritorijā atrodas valsts aizsargājamais kultūras piemineklis, pirmreizēju informāciju par tiem valsts aizsargājamiem nekustamiem kultūras pieminekļiem, kuri netiek uzturēti atbilstoši kultūras pieminekļu aizsardzības prasībām.
Likumā definēts: par valsts aizsargājamā nekustamā kultūras pieminekļa izmantošanu saimnieciskajā darbībā nav uzskatāma tā izmantošana kultūras funkciju īstenošanai, izņemot kinoteātrus.
"2014.gada nodoklim gaidāmas korekcijas - ēkām un inženierbūvēm, kuras izmanto vides aizsardzības vajadzībām."
No šā gada zemi īpaši aizsargājamās dabas teritorijās, kurās ar likumu aizliegta saimnieciskā darbība, un šajās teritorijās esošās dabas aizsardzībai izmantojamās ēkas un inženierbūves ar NĪN neapliks atbilstoši Ministru kabineta apstiprinātajam sarakstam. Ar nodokli netiks apliktas ēkas vai to daļas (telpu grupas) un inženierbūves, kuras izmanto vides aizsardzības vajadzībām, kā arī ēkas vai to daļas (telpu grupas), kuras izmanto valsts deleģēto funkciju veikšanai vides aizsardzības jomā - atbilstoši Ministru kabineta apstiprinātajam sarakstam.
Tagad šie neapliekamie objekti trijos pielikumos uzskaitīti Ministru kabineta 2014.gada 4.februārī pieņemtajos noteikumos Nr.75 "Noteikumi par vides aizsardzības vajadzībām nepieciešamajiem nekustamajiem īpašumiem un atsevišķām ar nekustamā īpašuma nodokli neapliekamām īpaši aizsargājamām dabas teritorijām".
Taču šī regulējuma precizēšanai Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) ir sagatavojusi jaunus likuma grozījumus, kas Saeimā tiks skatīti steidzamības kārtībā (1.lasījumā izskatīti 13.februārī).
Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) Finanšu un ekonomikas komitejas sēdē šomēnes, spriežot par ierosināto grozījumu projektu un jaunajiem Ministru kabineta noteikumiem, pašvaldību pārstāvji VARAM speciālistiem norādīja uz normatīvo aktu piemērošanas problēmām. Ne vienmēr ir precīzi nosakāma zemes vienības platība - kura ietilpst īpaši aizsargājamā teritorijā un kura ne, līdz ar to precīzi nav piemērojama nodokļa atlaide. Un tagad, kad ir konkrēts saraksts, pašvaldības jo vairāk pievērš lielāku uzmanību platību aprēķināšanai, ja tikai daļa no tām atrodas teritorijā, kur aizliegta saimnieciskā darbība. Tāpat nav skaidrības par vides aizsardzības vajadzībām paredzēto objektu noteikšanas kritērijiem. Tāpēc, lai pašvaldību speciālisti saprastu, kādus objektus no nodokļa atbrīvot, lai sasniegtu nodokļa atlaides mērķi – vides aizsardzību, kā ierosināja LPS padomniece Sanita Šķiltere, tas būtu precīzāk atrunājams ar likuma grozījumiem.
Kas ir NĪN maksātājs?
Likumā precizēts regulējums, kas nosaka NĪN maksātāju. 2.panta pirmā daļa papildināta ar norādi, ka nodokļa maksātājs šajā likumā noteiktos gadījumos ir arī persona, kuras lietošanā ir nekustamais īpašums. Tātad - nekustamā īpašuma nodokli maksā Latvijas vai ārvalstu fiziskās un juridiskās personas un uz līguma vai citādas vienošanās pamata izveidotas šādu personu grupas vai to pārstāvji, kuru īpašumā, tiesiskajā valdījumā vai - šajā likumā noteiktajos gadījumos - lietošanā ir nekustamais īpašums.
NĪN maksātāji (2.pants) par valstij vai pašvaldībai piederošajiem un piekritīgajiem nekustamajiem īpašumiem:
Likmes komersantu izīrētiem dzīvošanai paredzētiem objektiem
Likums nosaka ierobežojumu piemērot samazinātās likmes komersantiem piederošajām dzīvojamām mājām un dzīvokļiem. Lai varētu turpināt piemērot mājokļu likmi 0,2% līdz 0,6% apmērā, komersantiem, kuru īpašumā ir dzīvošanai paredzēts nekustamais īpašums, tas jāizīrē un jāreģistrē zemesgrāmatā dzīvokļu īres līgumi.
Tas noteikts likuma 3.panta 1.7daļā. Komersanta īpašumā vai tiesiskajā valdījumā esošiem objektiem (dzīvojamām mājām, dzīvojamo māju daļām, telpu grupām nedzīvojamās ēkās, kuru lietošanas veids ir dzīvošana, kā arī telpu grupām, kuru lietošanas veids ir saistīts ar dzīvošanu) piemērojama mājokļiem noteiktā likme (0,2-0,6%), ja tie ir izīrēti dzīvošanai, ar nākamo mēnesi no īres tiesību nostiprināšanas zemesgrāmatā.
Savukārt komersanta īpašumā vai tiesiskā valdījumā esošiem šāda veida objektiem nodokļa likme ir 1,5%, ja īres tiesības uz šiem objektiem nav nostiprinātas zemesgrāmatā, vai ar nākamo mēnesi pēc tam, kad:
Likmi 0,2-0,6% apmērā piemēro arī tad, ja līdz 2014.gada 1.jūlijam komersants ir nostiprinājis zemesgrāmatā īres tiesības, kas izriet no īres līgumiem, kuri noslēgti līdz 2014.gada 1.janvārim. Šādā gadījumā pašvaldība veic aprēķinātā nodokļa pārrēķinu un nosūta iesniedzējam jaunu nodokļa maksāšanas paziņojumu.
Nodokļa maksātāja pienākumi – informēt pašvaldību
Likumā ir arī precizēti nodokļa maksātāja pienākumi vairākos gadījumos.
Taču viena no pamatprasībām nav mainīta: ja maksāšanas paziņojums līdz 15.februārim nav saņemts, nodokļu maksātājam par to jāinformē pašvaldība.
Nekustamā īpašuma nodoklis ir maksājams reizi ceturksnī - ne vēlāk kā 31.martā, 15.maijā, 15.augustā un 15.novembrī - vienas ceturtdaļas apmērā no nodokļa gada summas. Nodokli var nomaksāt arī reizi gadā avansa veidā līdz pirmajam maksāšanas termiņam – 31.martam.
"Pašvaldībām 2014.gadā ir tiesības turpināt piemērot nodokļa apmēra pieauguma ierobežojumu zemei."
Maksāšanas paziņojumā par nekustamā īpašuma nodokli ir norādīts, pamatojoties uz kurām likuma normām nodoklis ir aprēķināts, maksātāja atbildība par nodokļa samaksu noteiktajā termiņā, kā arī sankcijas, ja tas netiek izdarīts. Piemēram, ja nodokļa daļa nebūs samaksāta noteiktajos datumos, jārēķinās, ka pašvaldība piemēros soda procentus un sodanaudas summa uzrādīsies nākamajā gadā, saņemot nodokļa maksas paziņojumu. Ja nodokļa nomaksa tiks pilnībā ignorēta, jārēķinās ar nodokļu parāda piespiedu piedziņu, ko pašvaldība īstenos ar tiesu izpildītāja starpniecību.
Vairākos gadījumos likums nosaka kādas normas piemērošanu tikai tādā gadījumā, ja pašvaldība to ir noteikusi savos saistošajos noteikumos, kas publicēti līdz pirmstaksācijas gada 1.novembrim.
Pašvaldībām 2014.gadā ir tiesības turpināt piemērot nodokļa apmēra pieauguma ierobežojumu zemei vai saglabāt nodokļa apmēru zemei iepriekšējā taksācijas gada līmenī, kā arī noteikt ierobežojuma apmēru un piemērošanas nosacījumus.
Nekustamā īpašuma nodokli aprēķina no nekustamā īpašuma kadastrālās vērtības, kuru nosaka Valsts zemes dienests atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma prasībām. Pārskati par kadastrālo vērtību izmaiņām ir pieejami VZD specializētās mājaslapas www.kadastralavertiba.lv sadaļā "Izmaiņas kadastrālajās vērtībās 2014.gadā".