SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
13. augustā, 2012
Lasīšanai: 9 minūtes
2
2

Patērētājiem mazina risku nesaņemt par ceļojumu iemaksāto naudu

Publicēts pirms 11 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Tūrisma operatoram ir jānodrošina klientu iemaksātās naudas drošības garantija, lai operatora maksātnespējas gadījumā patērētājiem sniegtu drošības garantiju attiecībā uz iemaksātās naudas atmaksāšanu.

FOTO: SXC

Patērētājam, iegādājoties kompleksu tūrisma pakalpojumu, ir svarīgi, lai pakalpojums būtu nodrošināts ar klientu iemaksātās naudas drošības garantiju. Tas nozīmē, ka patērētājs varēs saņemt atpakaļ par ceļojumu iemaksāto naudu tūrisma operatora maksātnespējas gadījumā. Praksē ir sastopami gadījumi, kad tūrisma aģents nav pārliecinājies, vai tūrisma operators nodrošina klientu iemaksātās naudas drošības garantiju. Tādēļ, lai mazinātu risku patērētājam nesaņemt par ceļojumu iemaksāto naudu, Saeima ir pieņēmusi grozījumus Tūrisma likumā. Grozījumi konkrētāk nosaka tūrisma aģenta atbildību par kompleksu tūrisma pakalpojumu piedāvāšanu un pārdošanu.
īsumā
  • Tūrisma aģentam ir jāpārliecinās, vai tūrisma operators nodrošina klientu iemaksātās naudas drošības garantiju.
  • Tūrisma aģentu pārkāpuma gadījumā varēs saukt pie administratīvās atbildības.
  • Patērētājam pirms pakalpojuma iegādāšanās ir jāpārliecinās, vai tūrisma operators nodrošina klientu iemaksātās naudas drošības garantiju.

Iegādājoties kompleksu tūrisma pakalpojumu, ir jāzina, kas pastāv atšķirība starp tūrisma operatoru un tūrisma aģentu. Tūrisma likuma 1.pants definē, ka tūrisma operators organizē tūrisma pakalpojuma sniegšanu, savukārt tūrisma aģents piedāvā vai pārdod tūrisma operatora sagatavotos tūrisma pakalpojumus. Turklāt tūrisma aģentam nav jānodrošina klientu iemaksātās drošības naudas garantija, tas ir jādara tūrisma operatoram.

Klientu iemaksātās naudas drošības garantija

Skaidro Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) Patērētāju informācijas un komunikāciju daļas vadītāja Sanita Gertmane: centra veiktajā uzraudzības projektā "Līgumu noteikumu un klienta iemaksātās naudas drošības garantiju uzraudzība komplekso tūrisma pakalpojumu jomā" laika posmā no 2011.gada janvāra līdz 2012.gada aprīlim noskaidrots, ka diezgan daudzos gadījumos tūrisma aģents veic tūrisma operatora funkcijas, bet negrib nodrošināt klientu iemaksātās drošības naudas garantiju. Projektā kopumā konstatēts, ka vairāk nekā pusei tūrisma operatoru nav šādas garantijas, bet nu situācija ir uzlabojusies.

Uzraudzības projekta pārskatā norādīts, ka 67% gadījumu (18 no 27 projektā iekļautajiem tūrisma pakalpojuma sniedzējiem) tūrisma operatori nav nodrošinājuši klienta iemaksātās naudas drošības garantiju, par ko uzsākta lietvedība administratīvā pārkāpuma lietā.

"Tūrisma aģentiem ir uzlikta atbildība pārliecināties, vai pārdotajam tūrisma operatora pakalpojumam ir klientu iemaksātās naudas drošības garantija. "

Ekonomikas ministrijas Uzņēmējdarbības konkurētspējas departamenta Tūrisma nodaļas vecākā referente Gita Pāvule uzsver, ka līdz šim tūrisma aģenti varēja pamatot, ka viņiem nav noteikta atbildība par klientu iemaksātās drošības naudas garantiju. Tādēļ, lai turpmāk šādas situācijas nerastos, ar grozījumiem Tūrisma likumā (Saeimā pieņemti 14.jūnijā, spēkā stājušies 19.jūlijā) tūrisma aģentiem ir uzlikta atbildība pārliecināties, vai pārdotajam tūrisma operatora pakalpojumam ir klientu iemaksātās drošības naudas garantija.

Līdz ar veiktajiem grozījumiem likuma 16.panta 1.daļā šobrīd regulējums attiecībā uz klientu iemaksātās naudas drošības garantiju paredz:

  • tūrisma operatoram, kas organizē kompleksos tūrisma pakalpojumus, obligāti nepieciešama klienta iemaksātās naudas drošības garantija;
  • tūrisma aģents drīkst piedāvāt vai pārdot tikai tādu kompleksu tūrisma pakalpojumu, kas ir nodrošināts ar klientu iemaksātās naudas drošības garantiju.

Tas nozīmē, ka klientu iemaksātās naudas drošības garantiju nodrošina tūrisma operators, savukārt tūrisma aģentam, pirms piedāvāt un pārdot klientam kāda tūrisma operatora sagatavoto pakalpojumu, ir jāpārliecinās, ka tūrisma operators šo garantiju ir nodrošinājis.

Patērētājs var pārliecināties pats

Ekonomikas ministrijas Tūrisma nodaļas pārstāve G.Pāvule norāda, ka klientu iemaksātās naudas drošības garantija ir Eiropas Savienības direktīvas "Par kompleksiem ceļojumiem, kompleksām brīvdienām un kompleksām ekskursijām" prasība un paredz tūrisma operatora atbildību uzņēmuma maksātnespējas gadījumā. Par tūrisma pakalpojumu klients parasti norēķinās pirms ceļojuma, tādēļ, lai nodrošinātu, ka viņš šo naudu varēs saņemt atpakaļ, šī garantija ir vajadzīga.

PTAC pārstāve S.Gertmane papildina: ja tūrisma operators nav nodrošinājis šo drošības garantiju, patērētājam tas nozīmē būtisku risku neatgūt savu iemaksāto naudu, ja ieplānotais ceļojums izjucis tūrisma pakalpojuma veicēja finansiālo problēmu vai maksātnespējas gadījumā.

"Patērētājs pats varētu pārliecināties, kādu darbību komersants ir reģistrējis."

Tūrisma likuma 16.panta 2.daļā ir noteikts: ja tūrisma operators pilnībā vai daļēji nespēj izpildīt līgumsaistības pret klientu maksātnespējas procesa pasludināšanas vai savas maksātnespējas gadījumā, klienta iemaksātās naudas drošības garantija nodrošina:

  • saistību neizpildes vai daļējas neizpildes rezultātā radušos zaudējumu kompensāciju klientam;
  • tūrista atgriešanos valstī, no kuras sācies ceļojums, ja līgumā nav noteikts citādi.

Uz likuma pamata izdoto Ministru kabineta noteikumu Nr.353 "Noteikumi par tūrisma operatora, tūrisma aģenta un klienta tiesībām un pienākumiem, kompleksa tūrisma pakalpojuma sagatavošanas un īstenošanas kārtību, klientam sniedzamo informāciju un naudas drošības garantijas iemaksas kārtību" 26.punkts paredz, ka klienta iemaksātās naudas drošības garantiju nodrošina par laikposmu, kas nav mazāks par gadu, un tai jābūt pietiekamai, lai nodrošinātu nosacījumu izpildi, bet ne mazākai par 20 000 latiem.

G.Pāvule informē patērētājus par tām ziņām, ko tie var iegūt, aplūkojot publiski pieejamo Tūrisma aģentu un tūrisma operatoru datubāzi (TATO). Tajā redzams, kādu darbību ir reģistrējis komersants, vai viņš darbojas kā tūrisma aģents, kurš tikai cita vārdā var slēgt līgumus, vai strādā kā tūrisma operators, kas nozīmē, ka pats arī organizē ceļojumus.

Varēs saukt pie atbildības

Gadījumā ja tūrisma aģents piedāvās vai pārdos kompleksu tūrisma pakalpojumu, kam nebūs nodrošināta klientu iemaksātās naudas drošības garantija, komersantu varēs saukt pie atbildības saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 155.11pantu. Tajā noteikts, ka par komplekso tūrisma pakalpojumu piedāvāšanu vai pārdošanu, nenodrošinot normatīvajos aktos noteikto klienta iemaksātās naudas drošības garantiju

  • uzliek naudas sodu juridiskajām personām no divsimt līdz trīstūkstoš latiem;
  • ja pārkāpumu izdara atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas, uzliek naudas sodu juridiskajām personām no trīssimt līdz piectūkstoš latiem.

Svarīgi pievērst uzmanību

PTAC mājaslapā pieejamā informācija vēsta, ka, izvēloties sev piemērotāko tūrisma pakalpojuma sniedzēju un pakalpojumus, ir jāpievērš uzmanība vairākām lietām:

  • Pirms kompleksu tūrisma pakalpojumu iegādāšanās ir jāpārliecinās, vai papildus šķietami pievilcīgajai cenai nevajadzēs maksāt vēl tādus maksājumus kā lidostas nodevas, transporta vai viesnīcas izdevumus, kas krietni sadārdzina ieplānoto ceļojumu.
  • Līguma noteikumi klientam pirms līguma noslēgšanas ir jāpaziņo rakstiski. Pirms līguma noslēgšanas rūpīgi jāiepazīstas ar piedāvātā tūrisma pakalpojuma līguma noteikumiem. Būtiska ir rakstveidā, arī elektroniski noslēgta līguma esamība.
  • Līgumā obligāti jābūt norādītam tūrisma operatora un aģenta (ja tāds ir) nosaukumam, adresei, reģistrācijas numuram TATO datubāzē; detalizētai informācijai par ceļojuma norisi, izbraukšanas laiku, tūrisma mītni u.c.; klienta iemaksātās naudas apdrošinātāja vai garantētāja nosaukumam, adresei un līguma numuram; personai, pie kuras vērsties ceļojuma laikā, ja līdz maksātnespējas procesa pasludināšanai tūrisma operators pilnībā vai daļēji nespēj izpildīt līgumsaistības pret klientu vai ja tūrisma operatora maksātnespējas dēļ nav iespējama līgumā norādītās pakalpojumu programmas izpilde.
  • Tūrisma pakalpojuma sniedzējs nav tiesīgs mainīt līgumā noteikto cenu, ja šādas tiesības nav paredzētas līgumā un nav noteikta kārtība, kādā aprēķināma cenas starpība.

·         Neievērojot līgumā noteikto pakalpojumu samaksas kārtību, tūrisma pakalpojuma sniedzējam ir tiesības atteikties no līguma izpildes, ja šādas tiesības un nosacījumi ir paredzēti līgumā.

  • Ja izbraukšanas dienā klients laikus neierodas uz attiecīgo transportlīdzekli vai kādā citā veidā savas vainas dēļ neizmanto līgumā paredzētos pakalpojumus, viņam nav tiesību pieprasīt kompensāciju par neizmantotajiem pakalpojumiem.
Labs saturs
2
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI