Tūrisma operatoram ir jānodrošina klientu iemaksātās naudas drošības garantija, lai operatora maksātnespējas gadījumā patērētājiem sniegtu drošības garantiju attiecībā uz iemaksātās naudas atmaksāšanu.
FOTO: SXC
Iegādājoties kompleksu tūrisma pakalpojumu, ir jāzina, kas pastāv atšķirība starp tūrisma operatoru un tūrisma aģentu. Tūrisma likuma 1.pants definē, ka tūrisma operators organizē tūrisma pakalpojuma sniegšanu, savukārt tūrisma aģents piedāvā vai pārdod tūrisma operatora sagatavotos tūrisma pakalpojumus. Turklāt tūrisma aģentam nav jānodrošina klientu iemaksātās drošības naudas garantija, tas ir jādara tūrisma operatoram.
Klientu iemaksātās naudas drošības garantija
Skaidro Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) Patērētāju informācijas un komunikāciju daļas vadītāja Sanita Gertmane: centra veiktajā uzraudzības projektā "Līgumu noteikumu un klienta iemaksātās naudas drošības garantiju uzraudzība komplekso tūrisma pakalpojumu jomā" laika posmā no 2011.gada janvāra līdz 2012.gada aprīlim noskaidrots, ka diezgan daudzos gadījumos tūrisma aģents veic tūrisma operatora funkcijas, bet negrib nodrošināt klientu iemaksātās drošības naudas garantiju. Projektā kopumā konstatēts, ka vairāk nekā pusei tūrisma operatoru nav šādas garantijas, bet nu situācija ir uzlabojusies.
Uzraudzības projekta pārskatā norādīts, ka 67% gadījumu (18 no 27 projektā iekļautajiem tūrisma pakalpojuma sniedzējiem) tūrisma operatori nav nodrošinājuši klienta iemaksātās naudas drošības garantiju, par ko uzsākta lietvedība administratīvā pārkāpuma lietā.
"Tūrisma aģentiem ir uzlikta atbildība pārliecināties, vai pārdotajam tūrisma operatora pakalpojumam ir klientu iemaksātās naudas drošības garantija. "
Ekonomikas ministrijas Uzņēmējdarbības konkurētspējas departamenta Tūrisma nodaļas vecākā referente Gita Pāvule uzsver, ka līdz šim tūrisma aģenti varēja pamatot, ka viņiem nav noteikta atbildība par klientu iemaksātās drošības naudas garantiju. Tādēļ, lai turpmāk šādas situācijas nerastos, ar grozījumiem Tūrisma likumā (Saeimā pieņemti 14.jūnijā, spēkā stājušies 19.jūlijā) tūrisma aģentiem ir uzlikta atbildība pārliecināties, vai pārdotajam tūrisma operatora pakalpojumam ir klientu iemaksātās drošības naudas garantija.
Līdz ar veiktajiem grozījumiem likuma 16.panta 1.daļā šobrīd regulējums attiecībā uz klientu iemaksātās naudas drošības garantiju paredz:
Tas nozīmē, ka klientu iemaksātās naudas drošības garantiju nodrošina tūrisma operators, savukārt tūrisma aģentam, pirms piedāvāt un pārdot klientam kāda tūrisma operatora sagatavoto pakalpojumu, ir jāpārliecinās, ka tūrisma operators šo garantiju ir nodrošinājis.
Patērētājs var pārliecināties pats
Ekonomikas ministrijas Tūrisma nodaļas pārstāve G.Pāvule norāda, ka klientu iemaksātās naudas drošības garantija ir Eiropas Savienības direktīvas "Par kompleksiem ceļojumiem, kompleksām brīvdienām un kompleksām ekskursijām" prasība un paredz tūrisma operatora atbildību uzņēmuma maksātnespējas gadījumā. Par tūrisma pakalpojumu klients parasti norēķinās pirms ceļojuma, tādēļ, lai nodrošinātu, ka viņš šo naudu varēs saņemt atpakaļ, šī garantija ir vajadzīga.
PTAC pārstāve S.Gertmane papildina: ja tūrisma operators nav nodrošinājis šo drošības garantiju, patērētājam tas nozīmē būtisku risku neatgūt savu iemaksāto naudu, ja ieplānotais ceļojums izjucis tūrisma pakalpojuma veicēja finansiālo problēmu vai maksātnespējas gadījumā.
"Patērētājs pats varētu pārliecināties, kādu darbību komersants ir reģistrējis."
Tūrisma likuma 16.panta 2.daļā ir noteikts: ja tūrisma operators pilnībā vai daļēji nespēj izpildīt līgumsaistības pret klientu maksātnespējas procesa pasludināšanas vai savas maksātnespējas gadījumā, klienta iemaksātās naudas drošības garantija nodrošina:
Uz likuma pamata izdoto Ministru kabineta noteikumu Nr.353 "Noteikumi par tūrisma operatora, tūrisma aģenta un klienta tiesībām un pienākumiem, kompleksa tūrisma pakalpojuma sagatavošanas un īstenošanas kārtību, klientam sniedzamo informāciju un naudas drošības garantijas iemaksas kārtību" 26.punkts paredz, ka klienta iemaksātās naudas drošības garantiju nodrošina par laikposmu, kas nav mazāks par gadu, un tai jābūt pietiekamai, lai nodrošinātu nosacījumu izpildi, bet ne mazākai par 20 000 latiem.
G.Pāvule informē patērētājus par tām ziņām, ko tie var iegūt, aplūkojot publiski pieejamo Tūrisma aģentu un tūrisma operatoru datubāzi (TATO). Tajā redzams, kādu darbību ir reģistrējis komersants, vai viņš darbojas kā tūrisma aģents, kurš tikai cita vārdā var slēgt līgumus, vai strādā kā tūrisma operators, kas nozīmē, ka pats arī organizē ceļojumus.
Varēs saukt pie atbildības
Gadījumā ja tūrisma aģents piedāvās vai pārdos kompleksu tūrisma pakalpojumu, kam nebūs nodrošināta klientu iemaksātās naudas drošības garantija, komersantu varēs saukt pie atbildības saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 155.11pantu. Tajā noteikts, ka par komplekso tūrisma pakalpojumu piedāvāšanu vai pārdošanu, nenodrošinot normatīvajos aktos noteikto klienta iemaksātās naudas drošības garantiju
Svarīgi pievērst uzmanību
PTAC mājaslapā pieejamā informācija vēsta, ka, izvēloties sev piemērotāko tūrisma pakalpojuma sniedzēju un pakalpojumus, ir jāpievērš uzmanība vairākām lietām:
· Neievērojot līgumā noteikto pakalpojumu samaksas kārtību, tūrisma pakalpojuma sniedzējam ir tiesības atteikties no līguma izpildes, ja šādas tiesības un nosacījumi ir paredzēti līgumā.