Streiks ir kolektīvā interešu strīda risināšanas veids. Lai to pareizi pieteiktu (paziņotu par lēmumu streikot), gan darbiniekiem, gan arodbiedrībām jārēķinās ar vairākām secīgām aktivitātēm. Viena no tām: rakstiskajā pieteikumā ir precīzi jāfiksē prasības. Streika laikā papildu prasības izvirzīt nedrīkst.
LV portāla infografika
Streiks tikai kā galējais līdzeklis
Vidēji darbā darbinieks pavada 40 stundas nedēļā. Šajā laikā var gadīties gan dažādas ikdienišķas nesaskaņas, gan nopietni strīdi, kas radušies saistībā ar darbinieka tiešajiem darba pienākumiem.
Darba ņēmēja un darba devēja domstarpības var atrisināt vairākos veidos, piemēram, ar diskusiju palīdzību vai piesakot streiku. Apvienoto Nāciju Organizācijas 1966.gada Starptautiskā pakta par ekonomiskajām, sociālajām un kultūras tiesībām 8.pants paredz, ka tiesības streikot ir ikvienam, ja vien tās tiek realizētas saskaņā ar katras valsts likumiem.
Latvijā tiesības streikot ir noteiktas Latvijas Republikas Satversmes 108.pantā. Tajā teikts, ka strādājošiem cilvēkiem ir ne tikai tiesības uz koplīgumu, bet arī ir tiesības streikot.
1998.gada 23.aprīļa Streiku likums jēdzienu "streiks" raksturo plašāk un noteic, ka streiks ir "kolektīvā interešu strīda risināšanas veids, kas izpaužas tādējādi, ka uzņēmuma, nozares darbinieki vai darbinieku grupa brīvprātīgi pilnībā vai daļēji pārtrauc darbu nolūkā panākt prasību izpildi".
Lielākoties streika mērķis ir piespiest darba devējus izpildīt darba ņēmēju noteiktās prasības, kuras nav izdevies panākt konstruktīvu diskusiju laikā.
"Uzņēmuma, nozares darbiniekiem ir tiesības streikot, lai aizstāvētu savas ekonomiskās vai profesionālās intereses. Tiesības streikot kā galējs līdzeklis izmantojamas, ja nav panākta vienošanās un samierināšanās kolektīvajā interešu strīdā," norāda Valsts darba inspekcijas (VDI) Darba tiesību nodaļas vadošais juriskonsults un nereģistrētās nodarbinātības analītiķis Vilnis Virza.
Kas jādara, lai pieteiktu streiku
Streiku likums paredz vairākas darbības, kuras ir jāveic kā darbiniekiem, tā arodbiedrībām tad, kad tās vēlas rīkot streiku. Sākotnēji gan arodbiedrībai, gan uzņēmuma darbiniekiem kopsapulcē ir jāpieņem lēmums par streika rīkošanu. Arodbiedrības to var pieņemt biedru kopsapulcē, kurā piedalās vairāk nekā puse no arodbiedrības biedru skaita. Arī uzņēmuma darbiniekiem, lai pieņemtu lēmumu rīkot streiku, kopsapulcē ir jāpiedalās vismaz pusei no uzņēmuma darbinieku skaita. Abos gadījumos lēmumu pieņem aizklātā balsojumā ar klātesošo biedru vai darbinieku balsu vairākumu.
Kad lēmums par streika rīkošanu ir pieņemts, ir jāizveido streika komiteja, kas vadīs streiku un pārstāvēs arodbiedrības vai uzņēmuma darbinieku intereses streika sarunās ar darba devēju. Streika sarunas ir abu kolektīvajā strīdā iesaistīto pušu sarunas ar mērķi panākt vienošanos kolektīvajā strīdā un izbeigt streiku.
"Tiesības streikot kā galējs līdzeklis izmantojamas, ja nav panākta vienošanās un samierināšanās kolektīvajā interešu strīdā."
V.Virza, Valsts darba inspekcijas juriskonsults
Streiku likuma 14.pants noteic, ka izveidotā streika komiteja ne vēlāk kā septiņas dienas pirms streika uzsākšanas savam darba devējam, VDI un Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes sekretāram rakstveidā iesniedz:
Streika laikā papildu prasības, kas nav iekļautas rakstiski iesniegtajā pieteikumā darba devējam, arodbiedrība vai darbinieki nedrīkst izvirzīt.
Streika laikā
Darba devējs nevar atlaist no darba darbiniekus, kas piedalās streikā, jo saskaņā ar Streiku likumu streika ierosināšana, pieteikšana un piedalīšanās streikā nav uzskatāma par darba līguma un darba tiesību pārkāpumu. Tāpat streika laikā darba devējs nedrīkst streikojošo darbinieku vietā pieņemt jaunus darbiniekus, lai novērstu vai apturētu streiku.
Streika laikā darbinieki, kas tajā piedalās, nesaņem darba samaksu un darba devējs par šiem darbiniekiem neizdara sociālās apdrošināšanas iemaksas (izņemot gadījumus, kad abas puses nav vienojušās citādi).
Streika atbilstību Streiku likumā noteiktajam un citiem normatīvajiem aktiem uzrauga Valsts darba inspekcija.
Ja streiko sabiedrībai nepieciešamie dienesti
Gadījumos kad streiko sabiedrībai nepieciešamie dienesti, kuru darba pārtraukšana radītu draudus valsts drošībai, sabiedrības, kādas iedzīvotāju grupas vai atsevišķu indivīdu drošībai, veselībai vai dzīvībai, streika laikā ir jānodrošina, lai šo dienestu darbs turpinātos vismaz minimālā apjomā.
"Darba devējs nevar atlaist no darba darbiniekus, kas piedalās streikā."
Streiku likuma izpratnē par sabiedrībai nepieciešamajiem dienestiem tiek uzskatīti:
Sabiedrībai nepieciešamo dienestu darbinieki nedrīkst atteikties pildīt minimālo darba apjomu, jo atteikšanās uzskatāma par darba kārtības pārkāpumu un darbinieks saucams pie atbildības.
Ne visi var streikot
Piedalīšanās streikā ir brīvprātīga – to izlemj darbinieks pats. Taču Streiku likuma 16.pants nosaka, ka ne visās institūcijās strādājošie drīkst streikot. V.Virza min, ka streikot ir aizliegts tiesnešiem, prokuroriem, policijas darbiniekiem, ugunsdrošības, ugunsdzēsības un glābšanas dienestu darbiniekiem, robežsargiem, valsts drošības iestāžu darbiniekiem, ieslodzījuma vietu uzraugiem un personām, kas dienē Nacionālajos bruņotajos spēkos.
Nelikumīgs streiks
VDI juriskonsults skaidro, kādos gadījumos streiku vai streika pieteikumu atzīst par nelikumīgu. Tas notiek, ja:
"Streika laikā tā atbilstību Streiku likumā noteiktajam un citiem normatīvajiem aktiem uzrauga VDI."
Lai streiku varētu atzīt par nelikumīgu, darba devējam četru dienu laikā no streika pieteikšanas dienas tiesā jāiesniedz pieteikums par streika atzīšanu par nelikumīgu. Ja pieteikums tiesā ir iesniegts pirms streika uzsākšanas datuma, tad streiku nedrīkst uzsākt līdz brīdim, kamēr stājas spēkā tiesas spriedums.
Piemēram, streika sākuma datums ir 1.jūlijs, bet līdz tam tiesā jau iesniegts pieteikums streika atzīšanai par nelikumīgu. Tātad streiks 1.jūlijā nenotiek, jo jāgaida uz tiesas spriedumu.
Lokauts
Var teikt, ka streiks darbiniekiem un arodbiedrībai ir pēdējā iespēja panākt savu prasību izpildi. Ko šādā situācijā var darīt darba devējs? Darba strīdu likuma 21.pants paredz, ka darba devējs savu ekonomisko interešu aizstāvībai var izrādīt pretreakciju streikam – lokautu.
"Darba devējs var atteikties nodarbināt darbiniekus un izmaksāt darba samaksu, ja streiks būtiski ietekmē uzņēmuma saimniecisko darbību. Latvijas darba devēji lokauta iespēju nav izmantojuši. Iespējams tādēļ, ka darba devējs ar to daudz riskē - uzņēmumā ir dīkstāve, un lokauts var veicināt darbinieku masveida aiziešanu no uzņēmuma," norāda V.Virza.