Noteikumu projekta mērķis ir atbalstīt centralizētajos eksāmenos (CE) vispārējās vidējās izglītības apguves pakāpē skolēnus ar speciālajām vajadzībām, modernizēt un atvieglot skolēnu reģistrāciju valsts pārbaudes darbiem visos līmeņos, kā arī uzlabot pastāvošos valsts pārbaudes darbu piegādes procesus.
Pašlaik normatīvie akti neparedz atbalsta pasākumu piemērošanu centralizētajos eksāmenos vispārējās vidējās izglītības apguves pakāpē skolēniem ar speciālām vajadzībām. Pašreizējā kārtība paredz eksāmenu mutvārdu daļas ierakstiem izmantot magnetofonu kasetes, kas ir morāli novecojusi tehnoloģija. Noteikumu projektā ietverta virkne tehnoloģisko un organizatorisko uzlabojumu (t.sk. arī eksāmenu mutvārdu daļas ierakstīšana ar Valsts izglītības satura centra (VISC) izstrādātu programmatūru), kas nodrošinās efektīvāku informācijas apriti un precīzāku datu apstrādi valsts pārbaudījumos. Eksāmena mutvārdu daļas norisi ierakstīs datnēs, izmantojot attiecīgās iestādes datortehniku un VISC izstrādātu ieraksta programmatūru. Centrs līdz šā mācību gada 20. maijam savā mājaslapā www.visc.gov.lv publicēs ieraksta programmatūru vai tās atjauninātās versijas.
"Noteikumu projektā ietverta virkne tehnoloģisko un organizatorisko uzlabojumu."
Pašlaik spēkā esošās tiesību normas par eksāmenu materiālu piegādi neatbilst jaunajam administratīvi teritoriālajam iedalījumam un esošajā redakcijā padara neiespējamu eksāmenu materiālu piegādi, norāda IZM. Izsludinātais noteikumu projekts paredz ne tikai modernizēt un atvieglot skolēnu reģistrāciju valsts pārbaudes darbiem skolēna, izglītības iestādes, pašvaldības un valsts līmenī, aizvietojot fizisku dokumentu apriti ar elektroniskiem pieteikumu datiem, bet arī uzlabot pastāvošos valsts pārbaudes darbu piegādes procesus, piegādājot darbus ne tikai fiziski, bet arī elektroniski.
IZM cer, ka jaunā sistēma atvieglos visu minētajos procesos iesaistīto speciālistu darbu, taupot laika un finanšu resursus, jo līdz šim izglītības iestādes informāciju par skolēnu pieteikumiem dažādiem valsts pārbaudes darbiem nosūtīja VISC, aizpildot apjomīgas tabulas manuāli.
Noteikumu projekts sagatavots saskaņā ar:
- Ministru prezidenta 2009. gada 1. septembra rezolūciju Nr.18/TA-1611/17856 ar uzdevumu sagatavot nepieciešamos grozījumus normatīvajos aktos atbalsta pasākumu nodrošināšanai centralizētajos eksāmenos izglītojamajiem ar speciālām vajadzībām;
- Informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu 2006.–2013. gadam pakalpojumu un satura attīstīšanas rīcības virzienu;
- Eiropas Reģionālā attīstības fonda (ERAF) projekta „Latvijas vispārizglītojošo skolu informatizācija” noteikto īstenošanas plānu.
Sabiedrības līdzdalība projekta izstrādē
Lai sagatavotu tiesību akta projektu par atbalsta pasākumiem CE vispārējās vidējās izglītības apguves pakāpē skolēniem ar speciālām vajadzībām, IZM izveidoja darba grupu, kuras sastāvā tika iekļauti pārstāvji no IZM, VISC, Veselības ministrijas, Rīgas 45. vidusskolas, Latvijas Universitātes, biedrības „Pro Futuro”, Latvijas Lauku foruma Lauku skolu sadarbības tīkla, Latvijas Logopēdu asociācijas, Latvijas Cilvēku ar īpašām vajadzībām sadarbības organizācijas „SUSTENTO” un Latvijas Jaunatnes padomes. Notikušas konsultācijas ar Latvijas Studentu apvienību un VISC konsultatīvo padomi eksaminācijas jautājumos.
"Skolēns vai viņa likumiskais pārstāvis var atteikties no atbalsta pasākumu piemērošanas, pamatojoties uz skolēna vai viņa likumiskā pārstāvja iesniegumu izglītības iestādes vadītājam."
Darba grupa vienbalsīgi vienojās par atbalsta pasākumu nepieciešamību skolēniem ar speciālām vajadzībām, kā arī tās vairākums atbalstīja tiesību aktā ietverto formulējumu, ka Valsts pedagoģiski medicīniskā komisija vai Pašvaldības pedagoģiski medicīniskā komisija sniedz atzinumu, kuriem izglītojamajiem ir speciālas vajadzības un nepieciešami atbalsta pasākumi CE par vispārējās vidējās izglītības kursu.
Atbalsta kārtība skolēniem ar īpašām vajadzībām
Centralizēto eksāmenu norisi nodrošina Valsts izglītības satura centrs un pašvaldības izglītības speciālists vai izglītības pārvaldes iestāde kopīgi ar izglītības iestādēm. Ja sertifikāta iegūšanai CE kārto cilvēki, kas jau saņēmuši vidusskolas atestātus vai diplomus par profesionālo vidējo izglītību, eksāmena norisi nodrošina VISC kopīgi ar augstskolām, ar kurām centrs ir noslēdzis sadarbības līgumu.
Eksāmenu vidējās izglītības iegūšanai mācību priekšmetā vispārējās vidējās vai profesionālās vidējās izglītības iestādē audzēknis attiecīgajā gadā drīkst kārtot tikai vienu reizi. Ja viņš eksāmenu nenokārto vai iegūtais vērtējums viņu neapmierina, attiecīgo eksāmenu tas atkārtoti var kārtot nākamajā mācību gadā.
Tiem skolēniem, kuriem ir Valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas vai Pašvaldības pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinums par atbilstošas izglītības programmas īstenošanu vai logopēda, izglītības vai klīniskā psihologa atzinums par speciālām vajadzībām, VISC nosaka eksāmeniem par pamatizglītību atšķirīgus norises laikus un atbalsta pasākumus. Papildu atbalsta pasākumus izvērtē un ierosina izglītības iestāde.
"Ja eksāmena laikā vadītājs atļauj iziet no telpas skolēniem ar speciālām vajadzībām, eksāmena izpildes laiks viņiem tiek pagarināts par desmit minūtēm."
Skolēniem ar speciālām vajadzībām vispārējā vidējā izglītībā VISC, pamatojoties uz skolēna vai viņa likumiskā pārstāvja iesniegumu izglītības iestādes vadītājam, eksāmeniem par vispārējo vidējo izglītību nosaka atšķirīgus eksāmena norises laikus un atbalsta pasākumus. Nepieciešamos papildu atbalsta pasākumus izglītības iestāde saskaņo ar centru. Izglītības iestādes vadītājs līdz mācību gada 1. martam nosūta centram skolēnu sarakstu, kurā norāda skolēna vārdu, uzvārdu, personas kodu, eksāmena nosaukumu, atbalsta pasākumus un ar centru saskaņotos papildu atbalsta pasākumus, kuri tiks piemēroti eksāmenā.
Eksāmena rakstu daļā skolēniem ar speciālām vajadzībām vispārējā vidējā izglītībā vai pamatizglītībā, kuriem ir dzirdes traucējumi, darba vietu eksāmena telpā nosaka eksāmena vadītājs. Tie skolēni, kuriem ir noteikts atšķirīgs eksāmena norises darbību laiks un atbalsta pasākumi, kas var traucēt pārējo skolēnu darbu, eksāmenu kārto atsevišķā telpā. Savukārt tad, ja eksāmena laikā vadītājs atļauj iziet no telpas skolēniem ar speciālām vajadzībām, eksāmena izpildes laiks viņiem tiek pagarināts par desmit minūtēm. Šāda prakse attiecībā uz pārējiem skolēniem piemērota netiek.
Skolēns vai viņa likumiskais pārstāvis var atteikties no atbalsta pasākumu piemērošanas, pamatojoties uz skolēna vai viņa likumiskā pārstāvja iesniegumu izglītības iestādes vadītājam.