E-paraksts kļuvis lēts, ērts un izdevīgs iedzīvotājiem, lai sazinātos arī ar valsts un pašvaldību iestādēm, ja tām nepieciešams oficiāli ar parakstu apliecināts personas iesniegums. LVRTC prezentācijā piedāvāja iegādāties e-parakstu klātesošajiem, ja vien līdzi bija pase un ibankas kodu karte.
FOTO: Māris Kaparkalējs, LV
Jaunā e-paraksta projekta izstrādātājs ir VAS „Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” (LVRTC). Tā valdes priekšsēdētājs Jānis Bokta prognozē, ka līdz ar jaunā e-paraksta ieviešanu jau šogad varētu būt līdz 100 tūkstošiem jaunu lietotāju. Pašreizējo e-parakstu (viedkartes) ir iegādājušies 29 tūkstoši, to aktīvi lieto tikai 10 tūkstoši personu.
E-paraksta lietošanu Latvijā reglamentē Elektronisko dokumentu likums. Satiksmes ministrs Uldis Augulis informēja, ka normatīvā bāze tiks papildināta, taču galvenais – nepieciešams skaidrot un popularizēt iedzīvotājiem šī pakalpojuma lietošanas iespējas un pieejamību. Ministrs uzsvēra, ka, ieviešot virtuālo elektronisko parakstu internetā, Latvija ar šo pakalpojumu nu ir soli priekšā visai Eiropai.
E-parakstam var pieteikties LVRTC klientu apkalpošanas centros, kas sadarbībā ar valsts aģentūru „Kultūras informācijas sistēmas” izvietoti 60 bibliotēkās visā Latvijā. Bibliotēku saraksts atrodams portālā „eparaksts.lv”. Bibliotēkas izraudzītas tāpēc, ka tajās ir arī bezmaksas interneta pieeja un bibliotekāriem ir prasmes apmācīt iedzīvotājus, kā darboties internetā.
Identitāte jāapstiprina internetbankā
Portāls veidots līdzīgi internetbankai. E-paraksta portālā ir detalizēta informācija, kādas darbības soli pa solim jāveic, lai kļūtu par e-paraksta lietotāju. Dodoties uz bibliotēku pieteikties e-parakstam, jābūt līdzi pasei. Ir jāiesniedz izdrukāta un ar roku parakstīta pieteikuma anketa. Tā atrodama portālā, pieteikumu var izdrukāt un parakstīt mājās, to var izdarīt arī bibliotēkā.
Lai kļūtu par e-paraksta lietotāju, ir jāapliecina sava personas identitāte savā internetbankā, tas ir, jāautentificējas. Autentifikācija e-paraksta mājaslapā notiek ar bankas lietotāja numuru un kodu karti vai kodu kalkulatoru. Pašlaik tas iespējams triju banku – „Swedbank”, „SEB” un „Cidadeles bankas” – klientiem.
"Šogad varētu būt līdz 100 tūkstošiem jaunu e-paraksta lietotāju."
LVRTC komercdirektors Mārtiņš Bērziņš informēja, ka tiek strādāts, lai tuvākajā laikā šādas iespējas būtu arī citu banku klientiem. Portālā autentificēties var arī esošie e-paraksta lietotāji, izmantojot viedkarti.
Dokumenta parakstīšanai lietotājs izmanto PIN kodu, to izvēlas, piesakoties parakstam. Jaunā e-paraksta sistēma automātiski dokumentē arī paraksta laiku. Sistēma piedāvā pārliecināties par paraksta derīgumu, ir speciāls simbols, kas to apliecina, un arī norādes par kļūmēm, ja paraksts nav derīgs.
Cenas izdevīgums paša izvēlē
Elektroniskā paraksta tiesības varēs iegūt gan vienai reizei, gan vairākām, gan uz noteiktu termiņu – tātad maksāt par parakstīšanās reizēm. Atkarībā no izvēles mainīsies arī pirkuma cena. Cenrādis atrodams portālā.
Viena parakstīšanas reize maksā 29 santīmus. Ja nepieciešams, var iegādāties, piemēram, 20 parakstīšanās reizes, kas maksā 2,90 latus. Tātad viens paraksts tad izmaksās divreiz lētāk.
E-parakstu var nopirkt arī visam gadam, par to samaksājot 6,99 latus un iegūstot neierobežotu parakstīšanās reižu skaitu. Šis pirkuma veids, piemēram, būtu izdevīgs zvērinātiem notāriem un advokātiem.
Ietaupījumos arī laiks
E-paraksta izdevīguma saskaitāmajos minēti vairāki – laiks, nauda, drošība (tas ir drošs elektroniskais paraksts), dabas saudzēšana (nav jātērē resursi lietām un tiešai personiskai saziņai un nokļūšanai vietā, kurā nepieciešams personas gribas, vajadzības apliecinājums ar parakstu), mobilitāte, ērta uzglabāšana (jāpiebilst, ka e-paraksta portālā parakstītais dokuments „uzkavēsies” 24 stundas, tāpēc paša vajadzībām tas ir lejuplādējams).
Pēc elektroniskā paraksta vairs nebūs, kā līdz šim, jādodas uz pastu, un tas jāgaida divas nedēļas. Parakstu varēs saņemt divu stundu laikā, dodoties uz bibliotēku. Iespējams, pēc kāda laika to būs iespējams iegūt vēl ātrāk.
E-paraksts nodrošinās ērtu un tiesiski saistošu komunikāciju ar Latvijas valsts institūcijām, bankām, telekomunikāciju pakalpojumu sniedzējiem, līgumu slēgšanu uzņēmējdarbības vidē vai oficiālu saziņu ar ES institūcijām Briselē, skaidro LVRTC.
"Viena parakstīšanās reize maksā 29 santīmus, e-paraksts visam gadam- 6,99 lati."
Par e-paraksta plašāku izmantošanu notiekot sarunas ar telekomunikāciju operatoriem, bankām un grāmatvedību programmu sniedzējiem, tāpēc varētu parādīties dažādi komersantu piedāvājumi, kur uzņēmumi varētu izmantot e-parakstu saziņai ar klientiem.
E-paraksta mājaslapā www.eparaksts.lv ar laiku būs pieejami jau gatavi pakalpojumu slēgšanas līgumi, piemēram, par telekomunikāciju pakalpojumu saņemšanu vai atkritumu izvešanu.
Pašlaik e-parakstu var lietot Ceļu satiksmes drošības direkcijas, Valsts ieņēmumu dienesta, arī Rīgas domes mājaslapā un saziņā ar Uzņēmumu reģistru.
Kopš 2009. gada 1. jūnija LVRTC ir pārņēmis visas sertifikācijas pakalpojumu, arī e-paraksta, saistības no Latvijas pasta kompānijas „Latvijas Pasts” un kļuvis par oficiālo šā pakalpojuma sniedzēju. LVRTC valdes loceklis Gints Kiršteins jaunā pakalpojuma prezentācijā pauda: „Šis produkts ļaus Latvijai patiesi nokļūt digitālajā laikmetā.”