E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 36142
Lasīšanai: 3 minūtes

Pacienta informētā piekrišana ir pacienta piekrišana ārstniecībai

J
jautā:
20. aprīlī, 2025
Emīls

Veicot redzes lāzeroperāciju, jāparaksta dažādi piekrišanas dokumenti, kur pacients apzinās riskus, pats uzņemas atbildību u. tml., lai neveiksmīgas operācijas gadījumā klīnika nebūtu vainīga. Vai gadījumā, ja operācija nav bijusi veiksmīga/pēc operācijas ir blaknes/operācija nav nodarījusi nekādu kaitējumu, taču arī nav nekādu uzlabojumu, un pastāv citas iespējamās varbūtības, kurās pacients ir zaudētājs, ir iespēja pieprasīt atmaksāt naudu par pakalpojumu, kas nav devis gaidīto rezultātu? Šādu operāciju cena ir 10003000 eiro. Sanāk, ka operācija veikta, nauda samaksāta un izmesta vējā. Vai var vērsties PTAC vai kādā citā iestādē? Vai, parakstot iepriekš minētos dokumentus, es pats arī esmu atbildīgs, ka vēlējos iegādāties pakalpojumu un nekādu kompensāciju vai naudas atmaksas nevaru saņemt?

A
atbild:
Šodien
Veselības inspekcija
Inese Vēvere, Veselības aprūpes departamenta vecākā referente
Vēršam uzmanību, ka sniegtā atbilde ir informatīva un nav saistoša tiesību piemērotājiem.

Atbilstoši Pacientu tiesību likumā noteiktajam informētā piekrišana ir pacienta piekrišana ārstniecībai, kuru viņš dod mutvārdos, rakstveidā vai ar tādām darbībām, kas nepārprotami apliecina piekrišanu, turklāt dod to brīvi, pamatojoties uz ārstniecības personas savlaicīgi sniegto informāciju par ārstniecības mērķi, risku, sekām un izmantojamajām metodēm. 

Ārstniecība ir pieļaujama, ja pacients tai ir devis informēto piekrišanu. Gan pacientam, gan ārstējošajam ārstam ir tiesības pieprasīt piekrišanas noformēšanu rakstveidā. 

Pirms piekrišanas sniegšanas ārstniecības personai ir jāinformē pacients par ārstniecības mērķi, risku, sekām, ārstniecībā izmantojamajām metodēm, kā arī pacients var uzdot precizējošus jautājumus par visām neskaidrībām. 

Līdz ar to piekrišana ārstniecībai ir skatāma pacienta pašnoteikšanās un integritātes aizsardzības aspektā, nevis kā atbildības uzņemšanās par ārstniecības rezultātu. 

Jautājumi par ārstniecības procesā samaksāto naudas līdzekļu atmaksu risināmi pārrunu ceļā starp pusēm (pacients–ārstniecības iestāde), bet strīda gadījumā – ceļot civilprasību tiesā. 

Labs saturs
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Šomēnes iespējams uzdot vēl 284 jautājumus. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas