E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 31744
Lasīšanai: 5 minūtes
TĒMA: Finanses
2
2

Asociācija neveido apdrošinātāju reitingu

J
jautā:
08. februārī, 2024
Nadežda

Meklējot piemērotu apdrošināšanas sabiedrību, esmu pārskatījusi daudzas atsauksmes un secinājusi, ka ar apdrošināšanas pakalpojumiem neapmierināto iedzīvotāju Latvijā ir daudz vairāk nekā apmierināto, bet pazīstamāko apdrošinātāju pakalpojumu kvalitāti apdrošināšanas ņēmēji vērtē ar trijnieku no piecnieka. Un tas ir labākais vidējais rādītājs nozarē pēc bijušo un esošo klientu viedokļa. Nesen sākuši parādīties komentāri sociālajos medijos, ka klienti pamanījuši uz mākslīgā intelekta balstītu rīku lietošanu atbildes sniegšanā un, iespējams, arī lēmumu pieņemšanā par viņu apdrošināšanas lietām. Runa nav par personīgo datu apstrādi vai vispārīgas informācijas sniegšanu, bet par mākslīgā intelekta rīku lietošanas pazīmēm korespondencē sakarā ar lēmumu pieņemšanu apdrošināšanas lietās, un nav skaidrs, līdz kādai pakāpei tie varētu būt izmantoti. Saistībā ar manu tirgus izpēti man radās jautājumi, uz kuriem es neesmu atradusi atbildes, un tie skar apdrošinātāju oficiālo reitingu un jaunu, uz mākslīgā intelekta balstītu rīku lietošanas reglamentēšanu šajā jomā. Adresēt es tos vēlētos Latvijas Apdrošinātāju asociācijai (LAA) un valsts iestādei, kas uzrauga šo jaunu tehnoloģiju izmantošanu nozarēs, kuras darbība ir reglamentēta ar Latvijas Republikas normatīvajiem tiesību aktiem. Vai LAA tiek sastādīts apdrošināšanas sabiedrību reitings, un uz ko tas balstās? Vai LAA kaut kādā veidā izvērtē savu biedru pakalpojumu klāstu un to klientu apmierinātību? Vai LAA pievērš uzmanību negatīvajām atsauksmēm un apdrošinātāju reakcijas trūkumam (īpaši asociācijas biedru) uz tādām atsauksmēm, kurus atstāj neapmierināti klienti sociālajos medijos, apdrošinātāju lapās, sudzibas.lv, “Google” servisos, 1188.lv u. tml.? Vai tas jebkādā veidā ietekmē asociācijas biedru reitingu un iespēju tikt izslēgtiem no asociācijas? Kādā veidā tiek veikta uzraudzība apdrošināšanas nozarē, lai apdrošināšanas lietu kārtošanā un lēmumu pieņemšanā neizmantotu uz mākslīgā intelekta balstītus rīkus? Vai pašlaik pastāv ierobežojumi vai aizliegumi mākslīgā intelekta izmantošanā nozarēs, kuras tiek reglamentētas ar Latvijas Republikas normatīvajiem tiesību aktiem? Un, ja ne, tad kas ir atbildīgs par šādiem lēmumiem?

A
atbild:
12. februārī, 2024

Apdrošinātāju reitings netiek sastādīts, visiem Latvijas Apdrošinātāju asociācijas (LAA) biedriem asociācijas ietvaros ir vienādas tiesības un pienākumi, un LAA izturas vienlīdzīgi pret visiem biedriem.

Katra uzņēmēja ziņā ir tas, kādus pakalpojumus piedāvāt klientiem, – tas ir apdrošinātāja biznesa lēmums. Klientu apmierinātība ir subjektīvs lielums. Klientu sūdzību izskatīšanai LAA ir nodibinājusi ombuda institūciju, un no ombuda izskatīto sūdzību rezultāta ir secināms, ka 2/3 sūdzību apdrošinātāja lēmums bijis pamatots un klienta sūdzība ir nepamatota. Esam konstatējuši, ka galvenie neapmierinātības un strīdu iemesli ir šādi: klientiem trūkst izpratnes par apdrošināšanas būtību, pamatprincipiem, un viņi nepārzina apdrošināšanas līguma noteikumus; apdrošināšanas līguma noteikumi nav formulēti pietiekami skaidri un saprotami; apdrošinātāju lēmumi par atteikumu izmaksāt apdrošināšanas atlīdzību nav pietiekami argumentēti, līdz ar to klientam nav saprotams, vai tie ir pamatoti, bet kļūdaini formulēti, kā arī klientam un apdrošinātājam rodas domstarpības par apdrošināšanas atlīdzības apmēru.

LAA neanalizē atsauksmes. Jāatzīmē, ka negatīvo atsauksmju vienmēr būs vairāk, jo par pozitīvo pieredzi klienti neraksta un to nepopularizē sabiedrībā. Taču, ja gadījusies negatīva pieredze, tad klients par to runā diezgan plaši. Tāpat jānorāda, ka negatīvās atsauksmes parasti ir bez detalizētāka lietas izklāsta, no kā nevar spriest, vai apdrošinātājs vai klients veicis kādu pārkāpumu vai arī klientam vienkārši kaut kas nav paticis.

Biedru var izslēgt no asociācijas tikai LAA statūtos noteiktajos gadījumos. Negatīvas klientu atsauksmes nav šāds gadījums.

LAA neuzrauga apdrošināšanas sabiedrības. Tas ir Latvijas Bankas kompetencē.

Cik zināms, īpaši aizliegumi izmantot mākslīgo intelektu nozarē nepastāv. Par mākslīgo intelektu top regulējums Eiropas līmenī. Šī joma šobrīd netiek īpaši regulēta, bet, ja personai par to ir padziļināta interese, tad ieteiktu vērsties Latvijas Bankā.

Apdrošinātāji izmanto mākslīgo intelektu pamatā prēmijas aprēķināšanai atkarībā no klienta profila, bet lēmumi par atlīdzības izmaksu tiek pieņemti individuāli, izvērtējot katru konkrēto apdrošināšanas gadījumu, un to veic atlīdzību nodaļu speciālisti.

Labs saturs
2
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Šomēnes iespējams uzdot vēl 113 jautājumus. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas