E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 27612
Lasīšanai: 4 minūtes

Noilgums un personas datu apstrāde parādu piedziņas procesā

J
jautā:
17. oktobrī, 2022
ANDRIS

2013. un 2014. gadā man bija noslēgti līgumi ar BITE un LMT, bet turpināt rēķinu apmaksu 2015. gadā nevarēju, paliku parādā. Tagad kaut kāda firma zvanīja par apmaksu. Iepriekš paziņojumu nav bijis. Vai nav iestājies noilgums? Kā arī vai šī piedzinējfirma drīkstēja ierakstīt mūsu sarunu bez manas piekrišanas, jo no sākuma tas netika teikts, tikai sarunas nobeigumā pateica, ka viņi sarunu ieraksta.

A
atbild:
08. novembrī, 2022

Komerclikuma 406. pants nosaka, ka no komercdarījuma izrietošie prasījumi noilgst triju gadu laikā, ja likumā nav noteikts cits noilguma termiņš. Tātad, ja ar brīdi, kad Jūs pārstājāt pildīt savas maksājumu saistības, līdz pirmajam paziņojumam par saistību cesiju (nodošanu parādu atgūšanas pakalpojuma sniedzējam) vai jebkāda cita atgādinājuma (Civillikuma 1905. un 1906. panta izpratnē) saņemšanas ir pagājuši vairāk nekā trīs gadi – šādām saistībām ir iestājies noilgums un tās vairs nav piedzenamas.

Par parādu ārpustiesas piedziņas procesu paskaidrojam, ka minēto jomu reglamentē Parādu ārpustiesas atgūšanas likums, kura 7. pantā ir norādīta visa informācijas, kas jāsniedz parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzējam, uzsākot piedziņas procesu. Saziņas līdzekļi (un veids) norādīti likuma 11. pantā savukārt saziņas kultūra 10. pantā.

Attiecībā uz jautājumā izteikto apgalvojumu attiecībā uz fizisko personu datu apstrādi (šajā gadījumā balss ieraksta izdarīšana) paskaidrojam, ka parādu atgūšanas pakalpojuma sniedzēja rīcība ir pretrunā ar Vispārīgās datu aizsardzības regulas 2016/679 (turpmāk – Regula) normām.

Regulas 5. pants nosaka, ka personas dati tiek apstrādāti:

likumīgi, godprātīgi un datu subjektam pārredzamā veidā (“likumīgums, godprātība un pārredzamība”); tiek vākti konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos un to turpmāku apstrādi neveic ar minētajiem nolūkiem nesavietojamā veidā;

ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos (“datu minimizēšana”);

u.c.

Regulas 6. pants nosaka datu apstrādes tiesiskos pamatus, kas ir:

  1. a) datu subjekts ir devis piekrišanu savu personas datu apstrādei vienam vai vairākiem konkrētiem nolūkiem;
  2. b) apstrāde ir vajadzīga līguma, kura līgumslēdzēja puse ir datu subjekts, izpildei vai pasākumu veikšanai pēc datu subjekta pieprasījuma pirms līguma noslēgšanas;
  3. c) apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu;
  4. d) apstrāde ir vajadzīga, lai aizsargātu datu subjekta vai citas fiziskas personas vitālas intereses;
  5. e) apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras;
  6. f) apstrāde ir vajadzīga pārziņa vai trešās personas leģitīmo interešu ievērošanai, izņemot, ja datu subjekta intereses vai pamattiesības un pamatbrīvības, kurām nepieciešama personas datu aizsardzība, ir svarīgākas par šādām interesēm, jo īpaši, ja datu subjekts ir bērns.

No jautājumā aprakstītās situācijas izriet, ka parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzējs ir veicis audio ierakstu (un to saglabājis) bez tiesiska pamata, jo nav ievēroti Regulas 12. un 13.panta nosacījumi.

Tādējādi sākotnēji Jums ir jāvēršas pie attiecīgā datu apstrādes pārziņa – parādu atgūšanas pakalpojuma sniedzēja ar iesniegumu (prasību) kurā Jūs pieprasāt pārtraukt prettiesisku personas datu apstrādi un dzēst prettiesiski veikto audio ierakstu. Ja Jūsu prasījumi netiek izpildīti (saņemta negatīva atbilde) un/vai pārzinis nav sniedzis Jums atbildi viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas brīža, Jums ir tiesības vērsties Datu valsts inspekcijā ar sūdzību par konkrētā pārziņa darbībām.

Labs saturs
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Šomēnes iespējams uzdot vēl 197 jautājumus. Vairāk par e-konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas
LIETOTĀJU IEVĒRĪBAI
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot LV portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk
SAPRATU