Labdien. Vai valsts iestādes darbinieks/amatpersona aizliedzot privātpersonai/nodokļu maksātājam pieslēgties elektrības rozetei, kas atrodas valsts iestādes telpās,nolūkā uzlādēt pilnīgi izlādējušos mobilo telefonu, ievēro un izpilda kādas likumdošanas normas? Ja jā, tad kāds ir likumiskais/juridiskais pamatojums? Ja nē - kāda ir valsts iestādes darbinieka/amatpersonas atbildība par negodprātīgu statusa izmantošanu savu subjektīvu antipātiju apmierināšanai?
Tā kā neesat uzrakstījusi, par kuru iestādi ir runa, nevaram noskaidrot konkrētajā iestādē, kādi tajā ir noteikumi šādām situācijām.
Protams, cilvēks (pat ja viņš aizmirsis uzlādēt savu telefonu) atteikumu to izdarīt iestādes telpās var uztvert arī tā – ka valsts iestādes darbinieks to liedzis nepamatoti vai kā Jums tas izskatījās.
Tomēr iespējams, ka atteikums ir saistīts ar drošības noteikumiem un iestādes informācijas sistēmu aizsardzību. Katram uzņēmumam ir savi noteikumi un valsts pārvaldes iestādēm arī, par to atbild iestādes vadība un darbiniekiem noteikumi ir jāpilda.
Tāpēc par Jūsu jautājumā izklāstīto situāciju lūdzām konsultāciju Informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas institūcijā. CERT.LV vadītāja Baiba Kaškina spriež, ka šī situācija nav viennozīmīga, bet piekrīt, ka var būt dažādi apsvērumi, kāpēc to neļaut darīt:
Pirmkārt. Iestādes drošības politikā tas ir aizliegts (piemēram, lai novērstu situāciju, ka cilvēks speciāli kaut ko pieslēdz rozetē, lai uztaisītu īssavienojumu, vai ko tamlīdzīgu.)
Otrkārt. Aizliegts tāpēc, ka eksistē tehnoloģijas, kas atļauj datu pārraidi lokālajā elektrotīklā, īpaši tas attiecas uz tā saucamajām „gudrajām mājām”, kur vietējā tīklā izmantojas X10 tehnoloģija; izmantojot parastos vadus, šīs iekārtas savstarpēji komunicē un kļūst iespējams, pievienojot pareizo iekārtu, sūtīt signālus, kas liks citām ierīcēm ieslēgties/izslēgties utt.
Baiba Kaškina piebilst: tas, vai tas ir vai nav aizliegts konkrētās iestādes drošības dokumentos, jau ir cits jautājums un, iespējams, te ir potenciāls šo dokumentāciju uzlabot.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!