Labdien! Man ir neskaidrības par darbnespējas lapām. Sakarā ar to, ka dzemdēju priekšlaicīgi, man nebija atvērta pirmsdzemdību atvaļinājuma lapa. Dzemdību nams darbnespējas lapu neatvēra, mans ārsts lapu atvērs tikai tad, kad iesniegšu izrakstu no slimnīcas. Darba devējs ir informēts par situāciju, bet atsakās izmaksāt darba algu, kamēr nav saņēmis darbnespējas lapu. Man vēl vairākas nedēļas kopā ar bērnu jāatrodas ārstu aprūpē. Valstī noteikto ierobežojumu dēļ dokumentus nogādāt ārstam nevaru. Vai likumā ir noteikts, cik ilgā laikā ārstiem jāatver darbnespējas lapa, un vai darba devējs ir tiesīgs visu šo laiku neizmaksāt algu par pēdējo nostrādāto mēnesi? Paldies!
Valstī noteikto ierobežojumu dēļ saziņa ar ārstējošiem ārstiem, ģimenes ārstiem notiek telefoniski un e-pastā. Tādējādi jums var ieteikt nekavējoties sazināties ar savu ārstu, piezvanot uz ārstu praksi vai pašam ārstam vai uzrakstot e-pasta vēstuli, un informēt par situāciju, lūgt izsniegt darbnespējas lapu. Tostarp vienoties par nepieciešamo dokumentu (slimnīcas izziņu par bērna piedzimšanu) iesniegšanas veidu. Ārsts jums noteikti nāks pretī un nekavēsies ar slimības lapas atvēršanu. Dokumentus ārstam, iespējams, var nogādāt kāds no jūsu tuviniekiem, jo konkrētajā gadījumā runa ir par dokumentu noformēšanu, nevis medicīnisko apskati.
Ministru kabinetu noteikumu Nr. 152 “Darbnespējas lapu izsniegšanas un anulēšanas kārtība” 20. punkts paredz: “Ārsts vai ārsta palīgs darbnespējas lapu sagatavo elektroniski veselības informācijas sistēmā atbilstoši normatīvajiem aktiem par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu. Darbnespējas lapu hronoloģiskā secībā reģistrē veselības informācijas sistēmā un precīzi aizpilda visas darbnespējas lapas ievades formas sadaļā paredzētās ailes, kuras attiecas uz konkrēto darbnespējas gadījumu. .. Ja darbnespējas lapas reģistrēšanas datums veselības informācijas sistēmā nesakrīt ar darbnespējas perioda pirmo dienu, par kuru izsniegta darbnespējas lapa, pamatojumu veselības informācijas sistēmā norāda attiecīgajā darbnespējas lapas ievades formas sadaļā.”
Darba devējs aprēķina darba samaksu atbilstoši darba laika uzskaites dokumentam – tabelei. Tajā tiek uzrādītas visas attiecīgajā kalendāra mēnesī nostrādātās darba dienas un darba stundas. Ja darbinieks nav ieradies darbā, darba devējam ir nepieciešama informācija par prombūtnes iemeslu. Ja neierašanās iemesls ir darbnespēja (kā jūsu gadījumā), pēc elektroniskās darbnespējas lapas atvēršanas attiecīgā informācija darba devējam ir jāpaziņo VID, un šis apstāklis ietekmē darba samaksas aprēķinu. No jūsu sniegtās situācijas apraksta (un arī neredzot faktiskos dokumentus: darba laika uzskates tabeli) nav noskaidrojams, kas šajā gadījumā ir “pēdējais nostrādātais mēnesis”. Darba devējs var aizturēt un neizmaksāt darba samaksu, ja tam ir likumīgs pamatojums. Konkrētais pamatojums ir noskaidrojams, savstarpēji komunicējot.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!