E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
SAEIMAS ĀRKĀRTAS SĒDE

Pirmo reizi Latvijas Republikas vēsturē Saeimas sēde norit attālināti, lai ievērotu valstī izsludinātās ārkārtējās situācijas noteikumus Covid-19 slimības ierobežošanai. Atvērt

TĒMAS
Nr. 18643
Lasīšanai: 5 minūtes
2
2

Vai pašvaldībai savā mājaslapā jāpublicē domes sēdes ieraksts audioformātā

J
jautā:
22. novembrī, 2019
Mārtiņš

Labdien! Kādus dokumentus un citu informāciju pašvaldībām obligāti jāpublicē savā mājaslapā? Vai starp šiem dokumentiem ietilpst arī komiteju sēžu darba kārtības vai protokoli? Kā ir ar domes sēdēm? Kur vērsties, ja šī informācija nav publicēta?

A
atbild:
03. decembrī, 2019
Linda Ņikona
LV portāls

Atbilstoši likumam “Par pašvaldībām” (turpmāk tekstā – likums) domei savā mājaslapā jāpublicē šāda informācija:

  • pašvaldības nolikums;
  • domes lēmumi (arī domes sēžu protokoliem jābūt publiski pieejamiem);
  • paziņojums par domes kārtējās sēdes norises laiku;
  • domes sēdes ieraksts audioformātā;
  • saistošo noteikumu projekti un tiem pievienotie paskaidrojumi;
  • pašvaldības saistošie noteikumi pēc to stāšanās spēkā (arī saistošie noteikumi par pašvaldības budžeta apstiprināšanu un budžeta grozījumiem);
  • publiskās apspriešanas laikā pausto viedokļu apkopojums un informatīvie ziņojumi (kopsavilkums) par apspriešanas rezultātiem;
  • domes pieņemtie lēmumi, kurā izmantoti publiskās apspriešanas rezultāti.

Saskaņā ar likuma 23. pantu domes darba organizāciju nosaka attiecīgās pašvaldības nolikums, kas izstrādāts saskaņā ar šo likumu. Šā likuma 24. pantā noteikts, ka pašvaldības nolikums ir saistošie noteikumi, kas paredz pašvaldības pārvaldes organizāciju, lēmumu pieņemšanas kārtību, iedzīvotāju tiesības un pienākumus vietējā pārvaldē, kā arī citus pašvaldības darba organizācijas jautājumus. Pašvaldības nolikumā jānosaka arī:

  • pašvaldības teritoriālais dalījums;
  • pašvaldības administrācijas struktūra;
  • domes komitejas, to skaitliskais sastāvs, kompetence un darba organizācija;
  • domes un tās komiteju darba organizatoriskā un tehniskā apkalpošana;
  • pašvaldības lēmumu projektu sagatavošanas kārtība un līgumu noslēgšanas procedūra;
  • kārtība, kādā privātpersonas var iepazīties ar pašvaldības pieņemtajiem lēmumiem, noslēgtajiem līgumiem un domes sēžu protokoliem;
  • pašvaldības administrācijas izdoto administratīvo aktu apstrīdēšanas kārtība;
  • kārtība, kādā pašvaldības institūcijās pieņem apmeklētājus un izskata iesniegumus;
  • kārtība, kādā pašvaldības amatpersonas rīkojas ar pašvaldības mantu un finanšu resursiem;
  • kārtība, kādā domes priekšsēdētāja nomaiņas gadījumā organizē lietvedības un dokumentu nodošanu jaunajam domes priekšsēdētājam;
  • kārtība, kādā rīko publisko apspriešanu;
  • citi jautājumi, kuri attiecas uz domes vai administrācijas darbu un saskaņā ar likumu “Par pašvaldībām” jānosaka pašvaldības nolikumā.

Likumā tieši nav pateikts, ka arī komiteju sēžu darba kārtība un protokoli jāpublicē pašvaldības mājaslapā. Taču likuma 56. pants paredz, ka komiteju sēdes ir atklātas un tiek protokolētas (protokolu paraksta komitejas priekšsēdētājs un visi klātesošie komitejas locekļi). Tas nozīmē, ka arī fiziska persona var piedalīties un vērot komiteju sēdes klātienē. Tā kā arī komiteju sēdes tiek protokolētas, iespējams, pašvaldībai var lūgt izrakstu no interesējošās sēdes.

Vienlaikus norādām, ka pašvaldības nolikumam pēc tā pieņemšanas gan jābūt brīvi pieejamam pašvaldības domes ēkā un pagasta vai pilsētas pārvaldēs, kā arī publicētam pašvaldības mājaslapā internetā. Pašvaldības nolikumu triju dienu laikā pēc tā parakstīšanas rakstveidā un elektroniskā veidā nosūta Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (VARAM) zināšanai.

Tāpat arī domes lēmumiem un domes sēžu protokoliem jābūt publiski pieejamiem atbilstoši likuma 26. pantam. Domes lēmumi jāpublicē pašvaldības mājaslapā internetā ne vēlāk kā trešajā darbdienā pēc to parakstīšanas dienas. Minētā likuma 37. pants noteic, ka domes sēdes gaita jāprotokolē un tās ieraksts audioformātā jāievieto pašvaldības domes mājaslapā internetā (šī prasība saskaņā ar likuma pārejas noteikumiem visām pašvaldībām bija jānodrošina līdz 2015. gada 1. jūlijam).

Ja likumā noteiktā informācija, kas jāpublicē pašvaldības mājaslapā, nav publicēta, sākotnēji jāvēršas savā pašvaldībā, jānoskaidro, kāpēc tā nav pieejama, un jālūdz pildīt likumā noteiktās prasības. Ja pašvaldība turpina nepildīt normatīvajos aktos noteikto, var vērsties ar iesniegumu VARAM, kas likuma “Par pašvaldībām” ietvaros pārrauga pašvaldību darbību.

Labs saturs
2
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Šomēnes iespējams uzdot vēl 226 jautājumus. Vairāk par e-konsultāciju sniegšanu
Lūdzam e-konsultācijās neiesniegt jautājumus par situācijām, kas saistītas ar Covid-19.
Informācija, kur vērsties, ir apkopota vietnē covid19.gov.lv.
Iepazīsti e-konsultācijas
LIETOTĀJU IEVĒRĪBAI
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot LV portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk
PIEKRĪTU