Labdien! Kādus dokumentus un citu informāciju pašvaldībām obligāti jāpublicē savā mājaslapā? Vai starp šiem dokumentiem ietilpst arī komiteju sēžu darba kārtības vai protokoli? Kā ir ar domes sēdēm? Kur vērsties, ja šī informācija nav publicēta?
Atbilstoši likumam “Par pašvaldībām” (turpmāk tekstā – likums) domei savā mājaslapā jāpublicē šāda informācija:
Saskaņā ar likuma 23. pantu domes darba organizāciju nosaka attiecīgās pašvaldības nolikums, kas izstrādāts saskaņā ar šo likumu. Šā likuma 24. pantā noteikts, ka pašvaldības nolikums ir saistošie noteikumi, kas paredz pašvaldības pārvaldes organizāciju, lēmumu pieņemšanas kārtību, iedzīvotāju tiesības un pienākumus vietējā pārvaldē, kā arī citus pašvaldības darba organizācijas jautājumus. Pašvaldības nolikumā jānosaka arī:
Likumā tieši nav pateikts, ka arī komiteju sēžu darba kārtība un protokoli jāpublicē pašvaldības mājaslapā. Taču likuma 56. pants paredz, ka komiteju sēdes ir atklātas un tiek protokolētas (protokolu paraksta komitejas priekšsēdētājs un visi klātesošie komitejas locekļi). Tas nozīmē, ka arī fiziska persona var piedalīties un vērot komiteju sēdes klātienē. Tā kā arī komiteju sēdes tiek protokolētas, iespējams, pašvaldībai var lūgt izrakstu no interesējošās sēdes.
Vienlaikus norādām, ka pašvaldības nolikumam pēc tā pieņemšanas gan jābūt brīvi pieejamam pašvaldības domes ēkā un pagasta vai pilsētas pārvaldēs, kā arī publicētam pašvaldības mājaslapā internetā. Pašvaldības nolikumu triju dienu laikā pēc tā parakstīšanas rakstveidā un elektroniskā veidā nosūta Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (VARAM) zināšanai.
Tāpat arī domes lēmumiem un domes sēžu protokoliem jābūt publiski pieejamiem atbilstoši likuma 26. pantam. Domes lēmumi jāpublicē pašvaldības mājaslapā internetā ne vēlāk kā trešajā darbdienā pēc to parakstīšanas dienas. Minētā likuma 37. pants noteic, ka domes sēdes gaita jāprotokolē un tās ieraksts audioformātā jāievieto pašvaldības domes mājaslapā internetā (šī prasība saskaņā ar likuma pārejas noteikumiem visām pašvaldībām bija jānodrošina līdz 2015. gada 1. jūlijam).
Ja likumā noteiktā informācija, kas jāpublicē pašvaldības mājaslapā, nav publicēta, sākotnēji jāvēršas savā pašvaldībā, jānoskaidro, kāpēc tā nav pieejama, un jālūdz pildīt likumā noteiktās prasības. Ja pašvaldība turpina nepildīt normatīvajos aktos noteikto, var vērsties ar iesniegumu VARAM, kas likuma “Par pašvaldībām” ietvaros pārrauga pašvaldību darbību.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 250 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!