DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 6 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Satiksme
1
1

Satiksmes ministrs Atis Švinka: nākamgad īstenosim nozīmīgus projektus iedzīvotāju mobilitātes uzlabošanai

Publicitātes foto.

2026. gadā Satiksmes ministrija (SM) turpinās uzsāktos pasākumus, lai īstenotu prioritātes – virzību uz zaļo kursu, drošības un piekļūstamības nodrošināšanu, labas pārvaldības ieviešanu un starptautiskās konkurētspējas stiprināšanu. Virzībai uz zaļo kursu ministrija turpinās attīstīt iedzīvotājiem pieejamu, kvalitatīvu un mūsdienu prasībām atbilstošu sabiedrisko transportu, stiprinot dzelzceļu kā sabiedriskā transporta mugurkaulu. Nākamgad reģionālajam sabiedriskajam transportam paredzēti 159 miljoni eiro.

“Pavadītais laiks ceļā un ērtības ir iemesls izvēlēties sabiedrisko transportu, to parāda arvien pieaugošais vilcienu pasažieru skaits, kas turpina augt. Tāpēc nākamgad turpināsim darbu, lai izveidotu datos balstītu un finansiāli efektīvu reģionālā sabiedriskā transporta tīklu, stiprinot dzelzceļu kā sabiedriskā transporta mugurkaulu. Nozīmīgs pienesums sagaidāms no investīciju programmas Stacija 2.0, kas pašvaldībām dod iespēju veidot savu iedzīvotāju vajadzībām un konkrētai apdzīvotai vietai piemērotus sabiedriskā transporta kustības risinājumus ap dzelzceļa stacijām, vienlaikus pilnveidojot un attīstot arī mikromobilitāti. Arī bateriju jeb BEMU elektrovilcienu projekts ir būtisks uzlabojums ilgtermiņā, nodrošinot iedzīvotāju mobilitāti neelektrificētajos dzelzceļa posmos,” uzsver satiksmes ministrs Atis Švinka.

SM budžetā 2026. gadā reģionālajam sabiedriskajam transportam plānoti 159 milj. eiro. Dotācijām reģionālajam sabiedriskajam transportam saglabāts šī gada līmenī 93,8 miljoni eiro, kur autobusu pārvadātājiem dotācijas plānotas 52 milj.eiro. Savukārt dzelzceļa infrastruktūras darbības nepārtrauktības nodrošināšanai un infrastruktūras modernizācijas projektu īstenošanai nākamgad paredzēti 64,2 miljoni eiro. Tāpat kā līdz šim, arī 2026. gadā tiks nodrošināti braukšanas maksas atvieglojumus bērniem bāreņiem, goda ģimenēm u.c. iedzīvotāju grupām, kā to nosaka normatīvais regulējums, šim mērķim paredzēti 25 milj.eiro.

Nākamgad plānota reģionālā sabiedriskā transporta maršrutu tīkla pārveidošana, pilnveidojot reāllaika datu analīzi un maršrutu izmaiņu plānošanu, ieviešot vienotu kasu sistēmu. Tāpat tiks izstrādāti jauni komercmaršrutu izveides principi un ar 36 milj. eiro Eiropas Sociālā fonda investīcijām tiks uzsākta autotransporta pēc pieprasījuma pakalpojumu ieviešana, lai veicinātu iedzīvotāju mobilitāti valsts mazapdzīvotās vietās. Ministrija turpinās darbu, lai pilnveidotu komercpārvadājumu ar taksometru un vieglo automobili sniegšanas nosacījumus attiecībā uz tīmekļvietņu darbību, stiprinot darba ņēmēju sociālās aizsardzības mehānismu.

Ar 104,6 milj. eiro ES fondu investīcijām tiks īstenots bateriju akumulatoru jeb BEMU vilcienu projekts, kas nodrošinās vilcienu satiksme neelektrificētajos dzelzceļa posmos līdz 2029. gadam. BEMU elektrovilcienus primāri paredzēts izmantot satiksmes nodrošināšanai starp Rīgu un attālākiem valsts reģioniem – provizoriski divos maršrutos “RīgaCēsis” un “RīgaDaugavpils”, tādējādi uzlabojot reģionu mobilitāti un savienojamību ar Rīgu.

Satiksmes ministrijas infografika.

Savukārt Mobilitātes vienlīdzības un piekļūstamības konsultatīvā padomes vadībā turpināsies resora uzņēmumu un institūciju darbs, lai īstenotu projektus piekļūstamības nodrošināšanai sabiedriskajā transportā.

Nākamgad sagaidāma tālāka virzība investīciju programmai pašvaldībām Stacija 2.0 (sabiedriskā transporta savienojumu punkti) un pašvaldībām projektu īstenošanai ir pieejams vairāk nekā 60 milj. eiro ES fondu finansējums.  Pirmajā atlases kārtā finansējums 10,8 milj. eiro apmērā ir piešķirts deviņiem projektiem – astoņiem Rīgā un vienam Cēsīs. Kopumā pašvaldībām Stacija 2.0 koncepta īstenošanai ir pieejami 88 milj. eiro, t. sk. ES fondu finansējums 75 milj. eiro.

Ar Atveseļošanas fonda finansējumu nākamgad plānots pabeigt Rīgas un Pierīgas sabiedriskā transporta zalināšanas reformu, kas ietver elektroautobusu iegādi un uzlādes staciju izveidi, astoņu mobilitātes punktu izveidi, 7. tramvaja līnijas pagarinājuma izbūvi, kā arī velo infrastruktūras izveidi 52 km kopgarumā un Rīgas Centrālās stacijas dienvidu daļas būvdarbu pabeigšanu. Tāpat plānots uzsākt vienota multimodāla sabiedriskā transporta maršrutu tīkla izveidi Rīgas metropoles areālā ar vienotu maršrutu plānošanu, finansēšanas un pasūtījuma principu, saskaņotu kustības sarakstu, vienotu tarifu un atlaižu politiku, kā arī vienotu biļeti.

Nākamgad plānots turpināt pilotprojektu – vienoto biļeti braucieniem Rīgas valstspilsētas pilsētas nozīmes un reģionālās nozīmes dzelzceļa maršrutos A zonas ietvaros ar pārsēšanos citā autobusā vai vilcienā un uzņēmuma “Rīgas satiksme” sabiedriskajā transportā. Mērķis ir motivēt iedzīvotājus pārsēsties no privātā autotransporta uz integrētu sabiedrisko transportu.

Nākamgad SM budžets – kopējais plānotais finansējums transporta un sakaru nozares attīstībai būs 805,4 milj. eiro, t. sk. ES fondu investīcijas 311 milj. eiro. Ministrija turpinās uzsāktos darbus un reformas, lai īstenotu prioritātes – virzību uz zaļo kursu, iedzīvotāju mobilitātes, drošības un piekļūstamības nodrošināšanu, kā arī stiprinātu nozares konkurētspēju un veicinātu eksportu.

Labs saturs
1
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI