-
Vadītāja apliecība, kas derīga 15 gadus
-
Vismaz divu gadu pārbaudes laiks nepieredzējušiem vadītājiem
-
Digitālā vadītāja apliecība
-
Vadīšanas tiesību atņemšana par pārkāpumiem ārvalstīs
Otrdien Eiropas Parlaments (EP) apstiprināja izmaiņas ES noteikumos par vadītāju apliecībām. Jaunie noteikumi veicinās ceļu satiksmes drošību un mazinās uz ES ceļiem notiekošo negadījumu skaitu — ik gadu dzīvību tajos zaudē teju 20 000 cilvēku.
Jaunas prasmju un zināšanu prasības
Lai nokārtotu eksāmenu vadītāja apliecības iegūšanai, būs jāpierāda zināšanas par vadītājam asistējošām sistēmām, drošu izkāpšanu, aklo zonu radīto risku un modrības zuduma risku, ko rada tālruņa lietošana. Pēc deputātu pieprasījuma jaunajās mācību un eksāmenu prasībās lielāks uzsvars būs uz riska apzināšanos attiecībā uz gājējiem, bērniem, riteņbraucējiem un citiem neaizsargātajiem satiksmes dalībniekiem.
Apliecību derīguma termiņš un veselības pārbaudes
Motociklu un vieglo automašīnu vadītāju apliecības būs derīgas 15 gadus, taču dalībvalstis šo termiņu varēs saīsināt līdz 10 gadiem, ja vadītāja apliecība tiek izmantota kā personas apliecība. Kravas automobiļu un autobusu vadītāju apliecības būs derīgas piecus gadus. ES valstis drīkstēs saīsināt apliecības derīguma termiņu vadītājiem, kas sasnieguši 65 gadu vecumu, lai biežāk liktu viņiem iziet veselības pārbaudes vai prasmju pilnveides kursus.
Pirms vadītāja apliecības iegūšanas pirmoreiz vai pirms esošās apliecības atjaunošanas personai būs jāiziet veselības pārbaude, tostarp jāpārbauda redze un sirds un asinsvadu sistēmas stāvoklis. Dalībvalstis varēs izvēlēties aizstāt vieglo automašīnu vadītāju un motociklistu medicīnisko pārbaudi ar pašnovērtējumu vai citām novērtēšanas sistēmām, kas izstrādātas valstu līmenī.
Nepieredzējuši un jauni transportlīdzekļu vadītāji
Pirmo reizi ES noteikumi personām, kas autovadītāja apliecību ieguvuši pirmoreiz, paredz vismaz divus gadus ilgu pārbaudes laiku. Uz šiem vadītājiem attieksies stingrāki noteikumi un sodi par transportlīdzekļa vadīšanu alkohola reibumā un drošības jostas nepiesprādzēšanu vai bērnu pārvadāšanu bez drošības ierīcēm.
Saņemt vadītāja apliecību varēs jau no 17 gadu vecuma, taču līdz 18 gadu vecumam personai transportlīdzeklis būs jāvada pieredzējuša vadītāja pavadībā.
Lai mazinātu profesionālo transportlīdzekļu vadītāju trūkumu, personas, kurām ir arodprasmes apliecība, varēs iegūt apliecību kravas automobiļa vadīšanai (C kategorija) no 18 gadu vecuma un autobusa vadīšanai (D kategorija) — no 21 gada vecuma. Lai šos transportlīdzekļus varētu vadīt bez arodprasmes apliecības, personai vajadzēs būt sasniegušai attiecīgi 21 gadu un 24 gadus.
Mobilās vadītāju apliecības
Saskaņā ar jaunajiem noteikumiem par galveno vadītāja apliecības formātu Eiropas Savienībā pakāpeniski kļūs viedtālrunī pieejama digitālā vadītāja apliecība. Tomēr deputāti noteikumos iekļāva iespēju transportlīdzekļu vadītājiem pēc pieprasījuma saņemt fizisku vadītāja apliecību. Tā būs jāizdod bez nepamatotas kavēšanās trīs nedēļu laikā.
Vadīšanas tiesību atņemšana
Lai mazinātu pārgalvīgu braukšanu ārvalstīs un garantētu sodu izpildi citās ES valstīs, lēmums par vadītāja apliecības atņemšanu, apturēšanu vai ierobežošanu tiks nodots ES valstij, kas šo apliecību izdevusi. Valstu iestādēm bez nepamatotas kavēšanās būs savstarpēji jāziņo par lēmumiem atņemt transportlīdzekļa vadīšanas tiesības nopietnu ceļu satiksmes pārkāpumu gadījumā, piemēram, par braukšanu alkohola reibumā vai narkotisko vielu ietekmē, par nāvējoša satiksmes negadījuma izraisīšanu vai pārmērīgu ātruma pārsniegšanu (piemēram, ja atļautais braukšanas ātrums pārsniegts par 50 km/h).
Citāti
EP ziņotāja par vadītāju apliecībām Juta Paulusa (Zaļo grupa, Vācija) sacīja: “Sakaņā ar jauno direktīvu par vadītāju apliecībām līdz 2030. gadam tiks ieviesta digitālā vadītāja apliecība, ļaujot cilvēkiem brīvi izvēlēties starp digitālu apliecību un fizisku karti. Autovadītāju apmācībā vairāk uzmanības tiks pievērsts gājēju un riteņbraucēju drošībai. Brīvprātīgie ugunsdzēsēji un glābēji vieglāk varēs iegūt tiesības vadīt operatīvos transportlīdzekļus, bet jaunie noteikumi par profesionālo apmācību un kvalifikācijas atzīšanu padarīs transporta profesijas pievilcīgākas un pieejamākas. Cilvēki visā Eiropā izjutīs šos taustāmos uzlabojumus.”
EP ziņotājs par vadīšanas tiesību atņemšanu Mateo Riči (S&D, Itālija) uzsvēra: “Šodien mēs speram svarīgu soli ceļu satiksmes uzlabošanā. Nosakot skaidrākus kritērijus autovadītāja tiesību apturēšanai smagu pārkāpumu gadījumos, jaunie noteikumi pasargās ne tikai atbildīgus braucējus, bet visu sabiedrību. Stingrāka un efektīvāka monitoringa un izpildes sistēma palīdzēs novērst negadījumus un glābt dzīvības.”
Turpmākie soļi
Jaunie noteikumi stāsies spēkā divdesmit dienas pēc to publicēšanas
Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī. ES valstīm šie noteikumi jātransponē savos tiesību aktos trīs gadu laikā, un tām atvēlēts vēl viens gads, lai sagatavotos noteikumu īstenošanai.
Vispārēja informācija
Pārskatītie ES noteikumi par vadītāju apliecībām ir daļa no ceļu satiksmes drošības paketes, ar kuru Komisija nāca klajā 2023. gada martā. Tās mērķis ir uzlabot visu satiksmes dalībnieku drošību un līdz 2050. gadam panākt, ka ES ceļa negadījumos bojāgājušo skaits ir pēc iespējas tuvāks nullei (“Vision Zero”).