Programmā starpdisciplināras studentu komandas, izmantojot modernākos digitālos rīkus, tostarp superdatoru (augstas veiktspējas skaitļošanas infrastruktūru jeb High performance computing – HPC), pēta un trīs mēnešu laikā sadarbībā ar ekspertiem un uzņēmumu pārstāvjiem rada risinājumu konceptus vai prototipus.
AS “Swedbank” aicina studentus pētīt mākslīgā intelektā balstītus vai sistemātiskus risinājumus, kas varētu proaktīvi atklāt, samazināt un novērst krāpnieciskas darbības, īpaši identitātes viltošanu. Viņiem būs jāizzina, kā izmantot mākslīgo intelektu, procesu automatizāciju, datu analīzi un starpinstitucionālu sadarbību, lai radītu aizsardzības mehānismus.
AS “SEB banka” uzmanība vērsta uz mākslīgā intelekta izmantošanu mazo un vidējo uzņēmumu likviditātes optimizācijai un automatizētiem naudas pārvedumiem, lai tie varētu viedi pārvaldīt savus līdzekļus. Arī VAS “Latvijas dzelzceļš” izaicinājums saistīts ar optimizāciju – uzņēmums ir ieinteresēts prognožu modelī, kas palīdzētu pārvaldīt enerģijas pieprasījumu un samazināt izmaksas. Depo, cehos un citos uzņēmuma objektos ir svārstīgs elektrības patēriņš, tādēļ darbību sekmētu automatizēts prognozēšanas rīks, kas ņemtu vērā pieprasījumu, elektrības biržas “Nord Pool” mainīgās cenas, vērtētu saules paneļu un bateriju potenciālu utt.
Civilās aviācijas aģentūras apstiprināts 3D printētu detaļu ražošanas uzņēmums “AM Craft” ar studentu iesaisti vēlas pētīt, kā detaļu dažāds materiāla blīvums ietekmē to veiktspēju – mehānisku izturību, ietekmi uz ražošanas izmaksām un vidi. Pētījuma rezultāti sekmēs ilgtspējīgu ražošanu, nodrošinot produktu atbilstību civilās aviācijas prasībām un samazinot kopējās izmaksas detaļu ražošanā. Uzņēmums sagaida studentu iesaisti simulāciju izstrādē un cer, ka ar simulācijām izdosies iegūt rezultātus, kas būs tuvi laboratoriski, fiziski testētiem paraugiem. Tādējādi jaunradītās simulācijas noderēs jaunu industrijas noteiktajiem standartiem atbilstošu detaļu izstrādē.
Savukārt medicīnas tehnoloģiju uzņēmums “CastPrint”, kas jau iepriekš savā darbībā izmantojis superdatoru, ar studentu līdzdalību vēlas izstrādāt risinājumu 3D skanētas virsmas daļas absolūtās un relatīvās platības noteikšanai. Uzņēmuma iecere ir perspektīvā izstrādāt algoritmu, kas atvieglotu lēmumu pieņemšanu mediķiem un novērstu potenciālas blaknes pacientiem.
Augsto tehnoloģiju uzņēmums SIA “HansaMatrix Pārogre” aicina studentus analizēt un organizēt ražošanas iekārtu datus, lai uzņēmums varētu izveidot vienotu datubāzi ar visiem pilna ražošanas cikla iekārtu datiem. Šādi dati nākotnē palīdzētu attīstīt arī ražošanas digitālo dvīni. Cits ražošanas uzņēmums – SIA LSEZ “Caljan” –, kas bāzējas Liepājā, ieinteresēts studentu redzējumā par virtuālās un papildinātās realitātes izstāžu zāles izveidi, lai klientiem dotu iespēju uzņēmuma produktus apskatīt realitātei pietuvinātā vidē, simulēt to darbību, izvietojumu telpā utt.
Programmu “Inovatīvu digitālu risinājumu radīšana HPC izaicinājumos” RTU īsteno jau ceturto reizi, piedāvājot studentiem attīstīt digitālās prasmes gan mācībās, piemēram, par augstas veiktspējas skaitļošanas platformu un tās lietošanu, mašīnmācīšanos, mākslīgo intelektu un mākslīgo neironu tīklu, digitālo prototipēšanu, kā arī ideju radīšanu, validēšanu un vadību, gan praktiskā darbībā, izstrādājot risinājumus. Dalībai programmā studenti var pieteikties līdz 21. septembrim – https://ej.uz/hpcizaicinajumi2025rudens.
Programmas atklāšanas pasākums notiks 29. septembrī.
Programma “Inovatīvu digitālu risinājumu radīšana HPC izaicinājumos” ir daļa no projekta “Augsta līmeņa digitālo prasmju apguve Latvijā augstas veiktspējas skaitļošanas tehnoloģiju jomā” (Nr.2.3.1.1.i.0/1/22/I/CFLA/003), ko īsteno RTU, Rīgas Stradiņa universitāte un Latvijas Universitāte, bet finansē ES Atveseļošanas un noturības mehānisma investīcija. Tā mērķis ir palielināt speciālistu skaitu Latvijā ar augsta līmeņa digitālām prasmēm (DigComp 7.–8. līmenis), kuri spēj lietot tehnoloģijas, lai attīstītu zināšanu un tehnoloģiju ietilpīgus jaunus produktus un pakalpojumus dažādās nozarēs, kā arī radīt augstākās izglītības, zinātnes un industrijas sinerģiju.