Saskaņā ar Preču un pakalpojumu piekļūstamības likumu, no jūnija beigām visiem jauniem digitālajiem pakalpojumiem finanšu, transporta, e-komercijas un citās nozarēs būs jāatbilst noteiktajiem piekļūstamības kritērijiem. Tas attiecas uz tīmekļvietnēm, mobilajām lietotnēm, maksājumu termināļiem un klientu pašapkalpošanās ierīcēm. Likums paredz ne tikai tehniskās prasības, bet arī regulāru atbilstības uzraudzību.
Semināru atklāja VARAM valsts sekretāra vietnieks digitālās transformācijas jautājumos Gatis Ozols, akcentējot, ka piekļūstamībai jābūt nevis tikai normatīvai prasībai, bet pašsaprotamai pamattiesībai. Valsts pārvaldē esam izveidojuši virkni rīku, kas palīdz tīmekļa vietņu saturu padarīt pieejamu ikvienam, īstenojam mācības. Un tam ir rezultāti kā liecina šogad veiktais padziļinātais audits, kurā analizētas teju 150 tīmekļvietnes un 8 mobilās lietotnes, pēdējos gados redzami uzlabojumi. Lai digitālā vide kļūtu patiesi pieejama ikvienam, būtiska ir cieša sadarbība un pieredzes apmaiņa ar lietotājiem, organizācijām un ekspertiem, daloties ar labo praksi un reāliem risinājumiem.
Par lietotāja pieredzi no neredzīgu cilvēku skatu punkta stāstīja Daugavpils Universitātes studente un Latvijas Leļļu teātra aktrise Agnese Puisāne, demonstrējot, kā praktiski tiek izmantoti dažādi digitālie rīki un ar kādiem šķēršļiem ikdienā nākas saskarties. Viņas sniegums atgādināja, ka piekļūstamības jautājumi nav teorētiski, bet tieši ietekmē cilvēku iespējas strādāt, studēt un iekļauties sabiedrībā.
Piekļūstamības nodrošināšanu kultūras jomā ilustrēja animācijas filmas Straume audioapraksta autore Laura Ziemele. Audioaprakstu veidošana ļauj cilvēkiem, kuri neredz, uztvert to, kas notiek uz ekrāna, padarot filmu saturu pieejamu visiem skatītājiem. Šis process ir laikietilpīgs un prasa resursus, taču būtiski paplašina kultūras pieejamību.
Par tiesisko ietvaru informēja Patērētāju tiesību aizsardzības centra pārstāve Zanda Dāvida, iezīmējot direktīvas un likuma piemērošanas jomas, kā arī skaidrojot, kā notiks prasību izpildes uzraudzība Latvijā.
Finanšu sektora pieeju atklāja Finanšu nozares asociācijas padomnieks un zvērinātu advokātu biroja COBALT jurists Armands Onzuls, kurš prezentēja izstrādātās vadlīnijas piekļūstamības nodrošināšanai finanšu pakalpojumos. Viņš uzsvēra, ka redzēšana un dzirdēšana ir ikviena cilvēka pamata vajadzības, kas jāņem vērā gan digitālajos, gan fiziskajos risinājumos. Viens no būtiskākajiem secinājumiem – lietotājiem bieži vien netiek nodrošināta saprotama informācija par kļūdām, piemēram, aizpildot anketu, kļūdu paziņojumi tiek norādīti tikai vizuāli – iekrāsojot lauciņu sarkanā krāsā, kas cilvēkiem ar redzes traucējumiem var nebūt uztverams.
Ar uzņēmuma pieredzi dalījās airBaltic e-komercijas satura vadītāja Maija Jankauska, uzsverot, ka ceļojums uz piekļūstamību sākas jau ar uzņēmuma tīmekļvietni. Tās uzlabošanā iesaistīti cilvēki ar funkcionāliem traucējumiem, un būtiski tiek pilnveidota vietnes lietojamība. Nozīmīgu ieguldījumu sniedzis arī VARAM veiktais audits, kas palīdzēja identificēt problēmas un sniedza konkrētus padomus uzlabojumiem. Uzlabojumi īstenoti arī fiziskajā vidē – lidmašīnu saloni aprīkoti ar ratiņkrēsliem, sagatavotas brošūras Braila rakstā un vieglajā valodā.
Piekļūstamības eksperts Pēteris Jurčenko pievērsās testēšanas nozīmei, uzsverot, ka digitālo rīku piekļūstamība jāvērtē jau dizaina stadijā. Viņš iepazīstināja ar 11 punktu sarakstu, pēc kura ikviens var patstāvīgi novērtēt tīmekļvietnes atbilstību piekļūstamības prasībām, un norādīja uz visbiežāk sastopamajām problēmām – neatbilstošiem virsrakstiem, kontrasta trūkumiem un attēliem bez alternatīva teksta. Klausītāji varēja arī uzzināt, kur meklēt papildu informāciju par piekļūstamību un praktiskiem ieteikumiem tās uzlabošanai.
Semināra otrajā daļā dalībnieki strādāja starpnozaru grupās, lai identificētu galvenos šķēršļus digitālās piekļūstamības nodrošināšanā un izstrādātu priekšlikumus turpmākai rīcībai. Diskusijās uzsvērta nepieciešamība nodrošināt mērķētas apmācības par piekļūstamību, veidot ekspertu tīklu un koordinēt institūciju sadarbību. Kā būtiski virzieni minēti arī vienotas informācijas pieejas attīstīšana, efektīvi sūdzību mehānismi un gala lietotāju iesaiste digitālo risinājumu plānošanā. Tika akcentēta arī uzraugošo iestāžu loma piekļūstamības ievērošanā, kā arī sabiedrības, īpaši jauniešu, izglītošana šajā jomā.
VARAM šos ieteikumus izmantos kā pamatu turpmākai rīcībai un sadarbībā ar citām institūcijām centīsies soli pa solim īstenot nepieciešamos uzlabojumus, lai nodrošinātu vienlīdzīgu digitālo piekļuvi visiem sabiedrības locekļiem.
- Semināra "Digitālā piekļūstamība – mūsu kopīgais mērķis" ieraksts: https://www.youtube.com/live/v65692iwymo?si=wq1ZkI5UPWmBnGm2.
- Papildu informācija par piekļūstamību atrodama šeit: https://www.varam.gov.lv/lv/pieklustamiba.